Mirage 2000 HAF, Heller 1/48

Mirage 2000 HAF, Heller 1/48
Κατηγορίες : 
Κλίμακα: 
Εταιρία: 
Φωτογραφίες: 

Με το Mirage F1 να χάνει έδαφος στους διαγωνισμούς για την αντικατάσταση των F-104G Starfighter των αεροποριών της Ολλανδίας, Βελγίου, Νορβηγίας και Δανίας από το F-16, η ανάγκη της Dassault για ένα νέο αεροσκάφος στα μέσα της δεκαετίας του '70 έδειχνε επιτακτική. Ο ίδιος ο Μαρσέλ Ντασσώ διηύθυνε ένα πρόγραμμα που αρχικά στηρίχτηκε στο Mirage III. Καθώς όμως οι μετατροπές προχωρούσαν, φάνηκε ότι θα ήταν καλύτερα να σχεδιαστεί ένα  αεροσκάφος από λευκό χαρτί. Έτσι, οι μηχανικοί της Dassault κατάφεραν να ετοιμάσουν το πρωτότυπο του 2000, το οποίο πέταξε το 1978. Σύμφωνα με την αεροδυναμική, οι πτέρυγες δέλτα είναι ιδανικές για υπερηχητικές ταχύτητες. Επίσης προσφέρει δυνατότητες μικρότερου ίχνους στο ραντάρ και απλότητα στην κατασκευή, όμως δεν προσφέρει καλή ευελιξία που είναι απαραίτητη σε ένα καταδιωκτικό. Για να εξαλείψουν αυτό το πρόβλημα, οι μηχανικοί της εταιρίας ακολούθησαν το παράδειγμα του F-16. Μετακίνησαν το κέντρο βάρους του αεροσκάφους πιο μπροστά από το κέντρο άντωσης, κάνοντάς το έτσι αεροδυναμικά ασταθές, άρα πολύ πιο ευέλικτο. Με την χρήση ενός εξελιγμένου υπολογιστή και ηλεκτρονικό συστήμα ελέγχου πτήσης (fly by wire) το αεροσκάφος παρέμενε ελεγχόμενο στον αέρα. Στην πραγματικότητα, το Mirage 2000 είναι ανάμεσα στα πιο πιο ευέλικτα καταδιωκτικό της γενιάς του και υπερτερεί σε αυτόν τον τομέα από πολλά άλλα αεροσκάφη. Ως κινητήρας επιλέχθηκε ο Snecma M53 με μετακαυστήρα. Το Mirage ήταν το πρώτο ευρωπαϊκό μαχητικό το οποίο ακολούθησε την φιλοσοφία HOTAS (Hands On Throttle And Stick). Φέρει κλασσική μανέτα αριστερά και χειριστήριο στο κέντρο (αντί του πλαϊνού στη δεξιά κονσόλα που διαθέτει το F-16), πάνω στα οποία βρίσκονται όλοι οι απαραίτητοι βασικοί διακόπτες για τον χειρισμό του αεροσκάφους. Τα πρώτα αεροσκάφη μπήκαν σε ενεργό υπηρεσία στην Γαλλική Πολεμική Αεροπορία το 1984, με το μοντέλο Mirage 2000C. Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία παρήγγειλε 40 Mirage 2000 με πολλές αλλαγές προσαρμοσμένες στις ανάγκες της. Καθώς ο βασικός ανταγωνιστής, το F-16 εξελισσόταν, στις αρχές της δεκαετίας του ΄90 υλοποιήθηκε η προσφορά πακέτου αναβάθμισης με την ονομασία -5 και τα αεροσκάφη που θα την έφεραν θα αναβαθμίζονταν σε Mirage 2000-5. Το πακέτο επεκτάθηκε από την ίδια την Dassault λίγο αργότερα στο πακέτο -9 ή -5 Mk2. Τα Mirage 2000 έφτασαν στην αεροπορική βάση της Τανάγρας το 1988 ως μέρος του προγράμματος αναβάθμισης της ΠΑ, που έως τότε πετούσε με αεροσκάφη 1ης και 2ης γενιάς. Μαζί με τα F-16 αποτελούν την κύρια και πιο σύγχρονη δύναμη αναχαιτίσεων της Πολεμικής Αεροπορίας. To 2000 αποφασίστηκε η αγορά 15 νέων 2000-5 και η αναβάθμιση 10 υφιστάμενων αεροσκαφών στο ίδιο επίπεδο.

Κατασκευή του κιτ της Heller στην 1/48

Πρόκειται για ένα παλαιό σχετικά κιτ που πρωτοκυκλοφόρησε το 1991 και έχει καλή ποιότητα για την ηλικία του, ενώ έχει και σωστό σχήμα. Aργότερα το ίδιο επανακυκλοφόρησε σε κουτί Airfix και Εduard. Η εφαρμογή γενικά βρίσκεται σε καλό επίπεδο (αν εξαιρέσουμε την ένωση των πτερύγων με την άτρακτο) και διαθέτει χαραγμένη γράμμωση με αρκετά καλή ποιότητα. Τα διαφανή τμήματα έχουν εξαιρετική διαύγεια και είναι λεπτά. Στο κόκπιτ υπάρχει καλή λεπτομέρεια, ο πίνακας οργάνων είναι επίπεδος και δίνεται  χαλκομανία για τα όργανα. Οι φωλιές των τροχών καθώς και τα σκέλη είναι λιτά χωρίς λεπτομέρεια. Η κατασκευή έγινε με βάση το πολυσέλιδο σχέδιο και δεν θα γίνει ιδιαίτερη αναφορά, δεδομένου ότι τα πάντα ακολούθησαν την φυσική ροή τους χωρίς κάποιο πρόβλημα. Στο κάθισμα του χειριστή τοποθετήθηκαν ζώνες και άλλες μικρολεπτομέρειες, στις φωλιές των τροχών προστέθηκαν κάποιες σωληνώσεις και καλωδιώσεις και στα σκέλη τα σωληνάκια των φρένων. Στοκάρισμα χρειάστηκε ελάχιστο στην ραφή της ατράκτου και εκτεταμένο στην ένωση των πτερύγων, αφού πρώτα σφηνώθηκαν μήκη πλαστικού για να ενισχυθεί η κόλληση. Στην εξαγωγή του κινητήρα το πλέγμα του μετακαυστήρα και η τελευταία βαθμίδα του στροβίλου που δίνει το κιτ αφαιρέθηκε και αντικαταστάθηκε από άλλη που δημιουργήθηκε από το μηδέν. Επίσης με λεπτό φύλο αλουμινίου έγιναν τα εσωτερικά πέταλα της εξαγωγής.

Στο κάθετο σταθερό τα ακροπτερύγια και το πίσω μέρος της ατράκτου προστέθηκαν κεραίες για το σύστημα αυτοπροστασίας από μήκη πλαστικού. Το άγκιστρο ανάσχεσης φτιάχτηκε από μήκος πλαστικού, αφού πρώτα αφαιρέθηκε τμήμα από το αεροδυναμικό κάλλυμα που υπάρχει στο σημείο αυτό. Οι κάνες των πυροβόλων, που δίνονται ενσωματωμένες στην άτρακτο, αφαιρέθηκαν και αντικαταστάθηκαν με άλλες από χονδρή βελόνα σύριγγας. Το μοντέλο τρίφτηκε στα σημεία που είχε στοκαριστεί με βρεγμένο ντουκόχαρτο και αφού αποκαταστάθηκαν οι χαμένες γραμμώσεις, πλύθηκε με σαπούνι πιάτων σαν προετοιμασία για το βάψιμο.

Βάψιμο

Αρχικά ψεκάστηκε ο κώνος του ραντάρ με ακρυλικό Mr.Hobby/Gunze H307 και όταν αυτό στέγνωσε καλά καλύφθηκε με ταινία μασκαρισματος για να ακολουθήσει το βάψιμο της παραλλαγής. Για ανοιχτό γρι χρησιμοποιήθηκε το Η308 της ίδιας εταιρίας. Ακολούθως ετοιμαστηκε ένα μίγμα αποτελούμενο από Η42, Η25 και White σε αναλογία 80, 5 και 15% αντίστοιχα για το blue-gray. Το βάψιμο έγινε με ελεύθερο χέρι και τον αερογράφο να να ψεκάζει σε μέτρια προς κοφτή δέσμη. Με λίγο ανοιχτότερα χρώματα ψεκάστηκαν κάποια πάνελς για να δημιουργηθεί μια ελάχιστη φθορά της παραλλαγής. Τα χρώματα είναι αρκετά gloss, οπότε τα σήματα του κιτ κολλήθηκαν χωρίς μεσολάβηση βερνικιού. Οι χαλκομανίες έχουν μέτριο πάχος και καλή ποιότητα, αλλά ήθελαν αρκετή ώρα στο νερό για να ξεκολλήσουν. Τα εθνόσημα πάρθηκαν από την αντίστοιχη καρτέλα της Icarus decals με την γνωστή καλή ποιότητα. Οι γραμμώσεις τονίστηκαν με wash από μίγμα λαδιών ζωγραφικής, καλά αραιωμένα με white spirit. Χρησιμοποιήθηκε μίγμα με άσπρο, μαύρο και raw umber. Κατόπιν οι γραμμώσεις ψεκάστηκαν με αραιωμένο (8 μέρη δυαλιτικού - 2 μέρη χρώμα) Smoke Χ19 της Tamyia για να δοθεί επιπλέον βάθος. Τέλος δυο χέρια σατινέ βερνικιού της Mr.Hobby/gunze αποκατέστησαν την γυαλάδα του μοντέλου.

Επίλογος

Παρότι παλιό, το κιτ της Heller απέδωσε με κάποιες προσθήκες ένα καλό αντίγραφο του πραγματικού ΄΄δίλιτρου΄΄ χωρίς ιδιαίτερο κόπο. Αντίστοιχα μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το νεότερο κιτ της Kinetic το οποίο υπερέχει σε ποιότητα και λεπτομέρεια, με περισσότερα κομμάτια, αλλά και υψηλότερη τιμή.

Το κιτ της Heller (καθώς και το αντίστοιχο της Kinetic) θα το βρείτε στο Plastimodellismo της οδού Ιπποκράτους 48 και online εδώ.

Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000Mirage 2000