Richard J. Caruana, Μισός Αιώνας Aviation Art!

Richard J. Caruana
Φωτογραφίες: 

Η πρώτη φορά που είδα τυπωμένη δουλειά του ήταν το 1977, στο τεύχος Δεκεμβρίου του βρετανικού περιοδικού “AIR International”. Το μοναδικό ελληνικό αεροπορικό περιοδικό που υπήρχε τότε ήταν η «Αθλητική Αεροπορία» της Αερολέσχης Πειραιώς και φυσικά τα ξένα, εισαγόμενα περιοδικά. To χαρτζιλίκι ενός μαθητή Γυμνασίου πήγαινε, τότε, πρώτα σε… μοντέλα και ό,τι περίσσευε σε περιοδικά και βιβλία. Το “AIR International” είχε μόνιμα κάθε μήνα ένα πεντασέλιδο αφιέρωμα στον πλαστικομοντελισμό και ένα δισέλιδο είχε 10 έγχρωμα profiles του Richard J. Caruana.

Τα έργα του ξεχώριζαν αμέσως από την καθαρότητα της λεπτομέρειας, την ιστορική ακρίβεια και την υπέροχη ατμόσφαιρα που αποδίδουν. Σχεδόν σαν να βλέπεις ένα τέλειο μοντέλο του πραγματικού, με ρεαλιστικές φθορές και σκιάσεις! Αλλωστε ο ίδιος δηλώνει και μοντελιστής…

Από τότε, και στις επόμενες δεκαετίες, δουλειές του έχουμε δεί -και βλέπουμε όλοι- στα μεγαλύτερα ξένα μοντελιστικά και αεροπορικά περιοδικά και βιβλία και πρίν μερικά χρόνια και σε ελληνικά.

Ο Χρήστος Κουταλιανός ταξίδεψε μέχρι τη Μάλτα (καλοκαίρι 2015) για να συναντήσει τον Richard και τα όσα ενδιαφέροντα κατέγραψε ο φακός και η πένα του “Modelling” ακολουθούν…

REC & Play...και η συνέντευξη αρχίζει...

Πάνω από 45 χρόνια καριέρας και συνεχίζετε ακάθεκτος! Iστορικός συγγραφέας, αρθρογράφος και ζωγράφος/aviation artist! Πως τα καταφέρνετε?

Συνεχίζω να κοιτάω μπροστά σε ό,τι φέρνει το μέλλον. Αυτό με κάνει να νοιώθω καλά.

Πείτε μας για τα πρώτα σας χρόνια. Πως ήταν το ξεκίνημα?

Γεννήθηκα στη Μάλτα και συνεχίζω να ζώ μόνιμα εδώ. Μικρός έπαιζα πολύ ποδόσφαιρο, έκανα φασαρία και είχα ένα γκρουπ με το οποίο παίζαμε μουσική. Ταυτόχρονα ζωγράφιζα πολύ, κυρίως αγωνιστικά αυτοκίνητα Formula 1, Ferrari κλπ.

Ποιος σας ενέπνευσε και σας παρότρυνε να ακολουθήσετε τη ζωγραφική στο χώρο της αεροπορίας?

Η έμπνευσή μου, από μικρός, ήρθε όταν είδα τα profiles του Peter Endsleigh Castle (σ.σ. 1918 – 2008, Βρετανός, από τους πρωτοπόρους στα αεροπορικά profiles) στο περιοδικό και τα βιβλία της Profile Publications, καθώς και τα άρθρα/βιβλία του William Green (1927-2010) στο Flying Review στη δεκαετία του ’60. Πάντα μου άρεσε η ζωγραφική και η δουλειά του Castle ήταν αφορμή για να προσπαθήσω να τον φτάσω, αρχικά μιμούμενος και μετά κάνοντας τα δικά μου έργα, με πολύ δουλειά και μελέτη.

Πότε άρχισε να γίνεται επάγγελμα?

Οι πρώτες δημοσιεύσεις δικής μου δουλειάς σε βιβλία και περιοδικά άρχισαν το 1969. Είχα ένα φίλο στην Ιταλία που του έστελνα δουλειές μου. Αυτός τις έδειξε σε Ιταλούς εκδότες και έτσι άρχισε μια συνεργασία με θέμα τα αεροσκάφη του Α’ ΠΠ. Ακολούθησε μια αεροπορική εγκυκλοπαίδεια και από εκεί είδαν τη δουλειά μου στην Αγγλία και ξεκίνησε η συνεργασία μου με τον William Green - που στο μεταξύ είχε γίνει συνεκδότης στο “AIR International”. Hταν μια μεγάλη ικανοποίηση να δω δουλειά μου δημοσιευμένη!

Για αρκετά χρόνια ήμουν μάνατζερ σε μια εταιρία εκτυπώσεων, από την οποία έφυγα το 1980 για να κάνω πλέον την τέχνη μου επάγγελμα ως full time aviation artist. Oμως τον πρώτο καιρό τα χρήματα δεν ήταν αρκετά και διατηρούσα παράλληλα ένα πρακτορείο διαφημίσεων, όπου σχεδίαζα μακέτες και εσωτερικές διακοσμήσεις.

Δεν είναι εύκολο να κάνεις καριέρα στο επάγγελμα αυτό. Πέρα από το να ζωγραφίζεις όμορφους πίνακες αεροπλάνων χρειάζεται και η απαραίτητη εξειδίκευση και χρόνος έρευνας για να είσαι σίγουρος ότι όλα είναι σωστά και αυθεντικά. Είναι μια ολόκληρη διαδικασία. Πολλές φορές χρειάζεται να μάθεις μέχρι και το… δελτίο καιρού που επικρατούσε σε μια πολεμική αποστολή, προκειμένου να δώσεις στο θέμα σου την κατάλληλη ατμόσφαιρα. Κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας συγκεντρώνεις αναπόφευκτα τόσες πολλές πληροφορίες και υλικό που δεν μπορείς να το ενσωματώσεις στους πίνακες, αλλά αποτελεί μια θαυμάσια βάση για να φτιάξεις ενδιαφέροντα άρθρα για περιοδικά ή ακόμα και το περιεχόμενο ολόκληρων βιβλίων! Για να πετύχεις σε αυτή τη δουλειά και να είσαι μπροστά χρειάζεται σεβασμός που τον κερδίζεις προσφέροντας ποιότητα και κρατώντας τις χρονικές προθεσμίες. Φυσικά όπως όλα τα επαγγέλματα έχει τα πάνω και τα κάτω, αλλά μπορείς να κάνεις καριέρα και να ζήσεις άνετα. Το πρόβλημα είναι ότι άνθρωποι σαν κι εμένα απολαμβάνουν να το κάνουν ακριβώς επειδή τους αρέσει τόσο πολύ, χωρίς να ανησυχούν για το θέμα της αμοιβής!

Εκτός από aviation artist είστε και πολυγραφότατος ως αρθρογράφος και συγγραφέας σε εκδοτικές εταιρίες όπως η Hall Park (Warpaint series), Valiant Wings και μερικά χρόνια πρίν και σε ελληνικές εκδόσεις. Ποια είναι τα σχέδιά σας για το μέλλον?

Ετοιμάζω ένα μεγάλο βιβλίο για την 826 Μοίρα της RAF, καθώς και διάφορους τίτλους για την Hall Park, την Valiant και άλλους εκδοτικούς οίκους. Eπίσης profiles για  βιβλία και εξώφυλλα βιβλίων με ιταλικά θέματα, όπως το BR.20, το MC.200 κ.α.

Εκτός από profiles και εξώφυλλα βιβλίων έχετε σχεδιάσει/ζωγραφίσει και εξώφυλλα για πλαστικά κιτ?

Ναι, έχω ζωγραφίσει για την Italeri θέματα όπως τα Macchi MC.205, Aeritalia MB.326, Savoia Marchetti SM.81 στην 1/72.

Πως ζωγραφίζετε? Τι μεθόδους χρησιμοποιείτε?

Χρησιμοποιώ χρώματα με πινέλο και αερογράφο. Σου δίνει φοβερή ικανοποίηση να δημιουργείς κάτι από το τίποτα με αυτά τα εργαλεία! Ειδικά την εποχή που δεν υπήρχε η ψηφιακή τεχνολογία ήταν τα μόνα διαθέσιμα. Σήμερα χρησιμοποιώ επίσης το Photoshop και άλλα προγράμματα, ειδικά για να φτιάξω τα βασικά περιγράμματα σε ασπρόμαυρο.

Τι γνώμη έχετε για την ψηφιακή τεχνολογία στo aviation art? Για τη χρήση μόνο Photoshop και πως βλέπετε τις δουλειές των νεώτερων?

Υπάρχουν πολλές σχολές σκέψης. Πιστεύω πως, ακόμα και αν είναι να χρησιμοποιήσεις ψηφιακή τεχνολογία, θα πρέπει να το κάνεις σαν να είχες στα χέρια σου παραδοσιακά εργαλεία, όπως το πινέλο και τον αερογράφο. Αν δεν μπορείς να σχεδιάσεις κάτι στο χαρτί με μολύβι δεν θα σε βοηθήσει το Photoshop. Δεν εκτιμώ τις δυνατότητες του 3D software στη δουλειά μας. Χρησιμοποιώ τη νέα τεχνολογία αλλά δεν βασίζομαι υπερβολικά επάνω της για να δημιουργήσω. Όλα ξεκινούν από το μολύβι, το πινέλο και τον αερογράφο.

Κρατάτε τα πρωτότυπα έργα σας και σχεδιάζετε να εκδώσετε ένα βιβλίο σαν αυτοβιογραφία ή με τις πιο αντιπροσωπευτικά σας δουλειές?

Πολλοί με ρωτούν αυτό! Πρέπει να έχω φτιάξει πάνω από 6000 έργα και profiles. Θα ήταν δύσκολο να τα έχω όλα συγκεντρωμένα, είτε σαν πρωτότυπα είτε να έχω όλα όσα έχουν δημοσιευτεί σε περιοδικά και βιβλία! Θα ήταν τεράστιος ο όγκος αλλά και ο κόπος να τα μαζέψει κανείς. Ένα Best Of βιβλίο όμως είναι μια πολύ καλή ιδέα. Θα το σκεφτώ!

Είστε παράλληλα και μοντελιστής και, αν ναι, ποια μοντέλα σας αρέσουν? Εχετε άλλα χόμπυ?

Ναι, είμαι μοντελιστής, φτιάχνω μοντέλα, παλιά περισσότερο, αλλά τώρα δεν έχω πιά χρόνο. Και επίσης ο μοντελισμός έχει εξελιχθεί τόσο πολύ που θα ήθελα πολύ χρόνο για να φτάσω στο σημερινό επίπεδο. Ωστόσο συνεχίζω να συλλέγω μοντέλα και οραματίζομαι ότι θα ξεκινήσω να φτιάχνω ξανά όταν πάρω σύνταξη. Άλλο μου χόμπυ είναι η μαγειρική. Μου αρέσει να μαγειρεύω βράδυ στο σπίτι με τη σύζυγό μου.

Ο αγαπημένος σας aviation artist?

Ο Peter Endsleigh Castle που αναφέραμε ήδη, αλλά και οι Richard Ward, Adam Tooby, είναι τόσοι πολλοί και παλιοί φίλοι.

Εκτός από αεροπλάνα τι άλλο ζωγραφίζετε?

Μου αρέσει να ζωγραφίζω πλοία και ειδικά ιστιοφόρα. Εχω μεγάλη συλλογή. Επίσης ζωγραφίζω πορτρέτα. Και στις δύο περιπτώσεις υπάρχει μεγάλη ομοιότητα με την αεροπορία διότι προσπαθείς να αποδώσεις πιστά το χαρακτήρα του κάθε θέματος.

Ποιό είναι το αγαπημένο σας αεροπλάνο?

Το English Electric Lightning! To ένα και μοναδικό! (γέλια)

Σας αρέσει να ακούτε μουσική ενώ ζωγραφίζετε και τι ακούτε συνήθως?

Μου αρέσει η χαλαρωτική μουσική, κλασική και πιάνο.

Ποια ήταν η υψηλότερη τιμή που πέτυχε μια δουλειά σας?

1500 ευρώ για ένα έργο σε δημοπρασία για φιλανθρωπικούς σκοπούς. Σε τέτοιες περιπτώσεις συνήθως επιτυγχάνονται υψηλότερες τιμές.

Το καλοκαίρι του 2014 αποφασίσατε να τερματίσετε τη συνεργασία σας με το μηναίο περιοδικό Model Airplane International.

Nαι, αλλά θα συνεχίσω τις συνεργασίες μου όσον αφορά τα βιβλία. Θέλω να έχω ευελιξία και να μπορώ να κάνω και λίγο διακοπές. Τα περιοδικά μου τρώνε πολύ χρόνο. Εχω να κάνω κανονικές διακοπές από το 1996! Χρειάζομαι περισσότερο χρόνο για τον εαυτό μου κι έτσι δεν μπορώ πλέον να συνεργάζομαι με περιοδικά που έχουν απαιτητικές χρονικές προθεσμίες.

Υπάρχει περίπτωση να σας δούμε στην Ελλάδα, αν σας καλούσαν σε κάποια αεροπορική ή μοντελιστική εκδήλωση?

Ναι, γιατί όχι! Θα ήταν υπέροχη μια τέτοια πρόσκληση, αλλά εξαρτάται από το χρόνο που θα έχω διαθέσιμο και από τις οικογενειακές υποχρεώσεις. Θα πρέπει να βρούμε και για τη σύζυγο κάτι εξίσου ενδιαφέρον! Εχουμε ένα εξοχικό και θέλω από φέτος να ξεκουράζομαι περισσότερο.

Eπίλογος

Η συνέντευξή μας ολοκληρώθηκε με μια ξενάγηση στο studio του Richard, καθώς και επισκέψεις σε αεροπορικά και πολεμικά μουσεία στη Μάλτα. Eπισκεφθήκαμε τρία από αυτά: Μalta Aviation Museum, Malta At War Museum & Lascaris War Rooms. Καθένα από αυτά κρύβει μια εντυπωσιακή ιστορία και αξιολογότατα εκθέματα. Στο μεγαλύτερο από αυτά τα μουσεία, καθώς και στην ένωση που διοργανώνει στη Μάλτα το ετήσιο Air Show (συμβάλλοντας στον Τουρισμό του νησιού) ο Richard είναι ιδρυτικό μέλος.

Στο photo gallery μπορείτε να πάρετε μια ιδέα των εκθεμάτων στα μουσεία της Μάλτας αλλά και δειγμάτων της δουλειάς του Richard, ο οποίος χάρηκε ιδιαίτερα που μίλησε στο Modelling, στέλνοντας και από εδώ τους θερμότερους χαιρετισμούς στους πολυάριθμους Ελληνες φίλους & θαυμαστές του (έχει ήδη αρκετούς μέσω Facebook), ενώ δέχθηκε να δώσει αυτόγραφα σε όσους είχαν ζητήσει μαθαίνοντας το ταξίδι μας!

Το σίγουρο είναι ότι θα συνεχίσουμε να απολαμβάνουμε τα έργα του και να αντλούμε έμπνευση και πολύτιμες πληροφορίες για τις κατασκευές και αναζητήσεις μας…
 

Richard J. Caruana

ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

Γεννήθηκε και κατοικεί στη Μάλτα, όπου σπούδασε Σχέδιο & Καλές Τέχνες, πετυχαίνοντας να συνδυάσει δύο από τα κύρια ενδιαφέροντά του: Tην τέχνη της ζωγραφικής και την αεροπορία. Επαγγελματικά ξεκίνησε δουλεύοντας σε μια καλλιτεχνική τυπογραφική εταιρία και το 1981 έφτιαξε δική του εταιρία στον ίδιο χώρο. Ακολούθησαν διευθυντικές θέσεις σε εταιρίες πολυθεάματος και multimedia στη Μάλτα. Είναι ιδρυτικό μέλος των Malta Aviation Society, Malta National War Museum & Malta Aviation Museum Foundation.

Oι πρώτες του αεροπορικές απεικονίσεις δημοσιεύτηκαν το 1970 σε ιταλικές εκδόσεις και η εξέλιξη ήταν μια ιταλική 15τομη αεροπορική εγκυκλοπαίδεια που φιλοξένησε τα έργα του, καθώς και άλλες συνεργασίες με ιταλούς εκδότες.

Το βρετανικό περιοδικό “Air International” ήταν το πρώτο που δημοσίευσε έγχρωμα profiles του, το 1976, και ακολούθησε το “Air Enthusiast” και το “Aviation News”. Από το 1984 έως το 1991 ίδρυσε και διηύθυνε την εταιρία Modelaid , εκδίδοντας το ομώνυμο περιοδικό και αργότερα το επίσης γνωστό “Air Forces Intermational”. Δουλειές του έχουν εμφανιστεί σε περιοδικά όπως τα “Scale Aviation Modeller”, “Model Airplane International” (UK), “Aerei in Miniatura”, “Aerei e Elicotteri nel Mondo”, “Aerofan” (Iταλία), “Model Expert”, “Στρατιωτική Ιστορία” & “Αεροπορική Ιστορία” (στην Ελλάδα), “Flug Review” & “AirDoc” (Γερμανία). Επίσης σε βιβλία εκδοτικών εταιριών όπως Osprey Publications, Crecy Publishing, Chevron Books, Ian Allan, Warpaint Books, Valiant Wings Publishing (UK), Isradecals Publications (Iσραήλ), Deyseg (Aργεντική), Fine Scale Modeler Specials & Squadron Signal (ΗΠΑ), Εκδόσεις «Περισκόπιο» στην Ελλάδα και Malta Flypast στην πατρίδα του. H πιο πάνω λίστα δεν είναι εξαντλητική, καθώς στην πορεία του χρόνου δουλειές του εμφανίστηκαν και σε άλλα περιοδικά. Το 1978 του ανατέθηκε να σχεδιάσει σειρές γραμματοσήμων για το Ταχυδρομείο της Μάλτας.

Εκτός από Aviation Artist είναι καταξιωμένος συγγραφέας πολλών αεροπορικών βιβλίων και αρθρογράφος, καθώς συχνά τα profiles του συνοδεύονται από δικά του πολύ ψαγμένα ιστορικά άρθρα. Η πιο πρόσφατη συνεργασία του ήταν με τα περιοδικά Scale Aviation Modeller International & Model Airplane International (τελευταίο τεύχος Ιουλίου 2014), όπου διατηρούσε μόνιμο δικό του πολυσέλιδο αφιέρωμα, με profiles και ιστορικό συνοδευτικό άρθρο. Πρόσφατες δουλειές του θαυμάζουμε στα βιβλία της σειράς Warpaint και της εκδοτικής εταιρίας Valiant Wings Publishing. Ουσιαστικά είναι αδύνατο να ασχολείσαι με μοντελισμό ή να διαβάζεις για αεροπορία και να μην έχεις δεί δουλειές του Richard Caruana!

Χρήσιμες πληροφορίες:

https://sites.google.com/site/rjcaviationart/home

 

Richard J. CaruanaRichard J. CaruanaRichard J. CaruanaRichard J. CaruanaRichard J. CaruanaRichard J. CaruanaRichard J. CaruanaRichard J. CaruanaRichard J. CaruanaRichard J. CaruanaRichard J. CaruanaRichard J. CaruanaRichard J. CaruanaRichard J. CaruanaRichard J. CaruanaRichard J. CaruanaRichard J. CaruanaRichard J. CaruanaRichard J. CaruanaRichard J. CaruanaRichard J. Caruana