Republic XF-103, Mach 3 Fighter, 1/72 (Ιδιοκατασκευή)

Republic XF-103, Mach 3 Fighter, 1/72 (Ιδιοκατασκευή)
Κατηγορίες : 
Κλίμακα: 
Φωτογραφίες: 

Tα πρώτα χρόνια του ψυχρού πολέμου οι Αμερικανοί είχαν μεγάλη ανάγκη από ένα αναχαιτιστικό μεγάλου ύψους και ταχύτητας για την αντιμετώπιση των βαρέων Σοβιετικών πυρηνικών βομβαρδιστικών. Το αεροσκάφος αυτό θα μετέφερε αποκλειστικά τους κατευθυνόμενους πυραύλους αέρος – αέρος που υπήρχαν εκείνη την εποχή.

Τον Ιανουάριο του 1951 κατατέθηκαν 9 διαφορετικά σχέδια από τις 6 αεροκατασκευαστές που υπήρχαν εκείνο τον καιρό στις ΗΠΑ. Μεταξύ αυτών, η Republic κατέθεσε 3 σχέδια, εκ των οποίων ένα εγκρίθηκε για να προχωρήσει. Θα χρησιμοποιούσε το σύστημα πυρός της Hughes MX-1179  παρμένο από το F-102. Επειδή οι κινητήρες της εποχής δεν είχαν τις απαραίτητες επιδόσεις που θα ωθούσαν το μαχητικό στην αστρονομική για την εποχή ταχύτητα στα τρία  mach σε ύψος μεγαλύτερο από 80.000  πόδια, αποφασίστηκε να τοποθετηθεί ένας συνδυασμός κινητήρα turbojet J-67 και  ramjet που μοιράζονταν κοινό μετακαυστήρα, τον XRJ-55. Έτσι θα χρησιμοποιούσε τον απλό κινητήρα και τον μετακαυστήρα σε χαμηλομεσαίες ταχύτητες και τον ramjet  στις υψηλές και μεγάλο ύψος όπου ήταν αποδοτικότερος. Για να αντιμετωπισθούν οι υψηλές θερμοκρασίες που αναπτύσσονταν από τις ταχύτητες, όλη η επικάλυψη θα κατασκευάζονταν βασικά από τιτάνιο και κάποια τμήματα από ατσάλι. Για τον ίδιο λόγο το αεροσκάφος δεν θα έφερε κλασικό αλεξήνεμο και καλύπτρα, παρά μόνο πλευρικά παράθυρα  και ένα σύστημα με περισκόπιο που κατέληγε σε μια σχετικά μεγάλη οθόνη στο κόκπιτ για να έχει ο χειριστής εμπρόσθια θέα. Η εκτίναξη του τελευταίου μπορούσε να γίνει προς τα κάτω με ασφάλεια, ακόμα και σε υπερηχητικές ταχύτητες χάρη σε μια κάψουλα που σφράγιζε πριν την εκτίναξη και εξασφάλιζε τις ζωτικές λειτουργίες του. Όλες αυτές οι καινοτομίες δοκιμάζονταν για πρώτη φορά. Για τον λόγο αυτό δημιουργήθηκαν κάποια μοντέλα σε κλίμακα για μελέτη σε αεροδυναμική σήραγγα και ένα mockup. Σε αυτό μελετήθηκαν όλα τα συστήματα του αεροσκάφους μέσα σε χρονικό διάστημα 18 μηνών. Ήδη το κόστος είχε ξεπεράσει κατά  πολύ  τον προϋπολογισμό και σε συνδυασμό με τις τεχνικές δυσκολίες που προέκυψαν από τις πρωτοποριακή σχεδίαση, το πρόγραμμα ακυρώθηκε τον Αύγουστο του 1957 και την θέση του πήρε το F-105 το οποίο εξελίσσονταν παράλληλα εκείνη την εποχή.

 

To mockup σε τελική φάση της κατασκευής του.

 

 

Μοντέλα σε κλίμακα που χρησιμοποιήθηκαν για να μελετηθεί η συμπεριφορά στου σκάφους στην αεροδυναμική σήραγγα.

 

Απλό σχέδιο που δείχνει μια από τις προτεινόμενες εσωτερικές διαμορφώσεις.

 

Κατασκευή

Το αεροσκάφος αυτό δεν έχει προτιμηθεί από τις εταιρίες κατασκευής μοντέλων, εκτός από μία που το έχει βγάλει σε ρητίνη (Αnigrand 1/72), σε περιορισμένη ποσότητα και υψηλή τιμή. Πριν 10-15 χρόνια υπήρχε στην 1/48 το επίσης ρητηνένιο αλλά και πανάκριβο κιτ της αμερικανικής Collect-Aire, η οποία όμως έκλεισε. Οπότε η κατασκευή μας στην 1/72 κρίθηκε απαραίτητο να γίνει "από το μηδέν" με βασικά υλικά το φύλλο πλαστικού και το ξύλο μπάλσα. Έτσι μετά από την σχετική έρευνα για σχέδια και το σχήμα του μοντέλου, εκτυπώθηκε στην κλίμακα 1/72 ένας οδηγός στον οποίο θα στηρίζονταν η κατασκευή.

Για υλικό της ατράκτου προτιμήθηκε η μαλακή μπάλσα αντί κάποιο σκληρότερο ξύλο για να είναι εύκολη η δημιουργία του σχήματος με μοντελιστικά εργαλεία μόνο.

 

Αρχικά διαμορφώθηκε ο χώρος για το κόκπιτ και την φωλιά του ριναίου τροχού.

 

Για την δημιουργία του κώνου του ραντάρ κόπηκε από φύλλο πλαστικού το περίγραμμα. Ένας κώνος από το spare box κολλήθηκε  σε φύλο πλαστικού.

 

 

 

 

Με εποξικό στόκο δόθηκε το σχήμα του κώνου.

 

 

Διαμορφώθηκε ο χώρος του ramjet.

 

 

Κολλήθηκε ο κώνος και με βάση αυτόν διαμορφώθηκε το σχήμα της ατράκτου.

 

Διαμόρφωση της κινητής κάψουλας του κόκπιτ. Με ξύλο μπάλσα διαμορφώθηκε το εξωτερικό σχήμα ενώ με φύλλο πλαστικού το πάτωμα και το πίσω τοίχωμα. 

Ζεσταμένο φύλλο πλαστικού φορμάρεται πάνω από την ξύλινη κάψουλα για να αποκτηθεί το σχήμα της σε πλαστικό.

Από το κομμάτι του ξύλου μπάλσα (δεξιά) φορμαρίστηκε σε πλαστικό το επάνω τμήμα την κάψουλας διαφυγής.  Δυο κομμάτια φτιάχτηκαν για το σταθερό και κινητό μέρος της (αριστερά σε λευκό πλαστικό φύλλο).

 

 

 

 

Η κάψουλα διαφυγής στην τελική της μορφή με τις ράγες ανόδου - καθόδου και τα παρελκόμενα στην πλάτη.

 

Ο πίνακας οργάνων φτιάχτηκε επίσης από το μηδέν με φύλλο πλαστικού.

Ο πίνακας οργάνων, με την οθόνη του περισκοπίου, πλησιάζει στην τελική του μορφή και έχει ξεκινήσει το βάψιμό του.

 

Με φύλο πλαστικού οριοθετήθηκαν τα πλαϊνά φινιστρίνια.

 

 

Από μπάλσα διαμορφώθηκε το τμήμα του αεραγωγού.

 

Από διαφανή ζελατίνα που θερμάνθηκε και πήρε το σχήμα της ατράκτου έγιναν τα πλευρικά παράθυρα.

Στη συνέχεια η ζελατίνα πιέστηκε, τυλίχθηκε και κολλήθηκε γύρω από την άτρακτο.

 

Με λεπτό φύλλο αλουμινίου σχηματίστηκαν οι θυρίδες του κύριου συστήματος προσγείωσης.

 

Οι φωλιές, αφού αφαιρέθηκε το ξύλο, πήραν το τελικό σχήμα με φύλλο πλαστικού.

 

 

 

 

Η εισαγωγή του αέρα. Στο χείλος διαμορφώθηκε με φύλο πλαστικού  και εποξικό στόκο  Squadron Signal. Τα πτερύγια του συμπιεστή έγιναν από φύλλο αλουμινίου.

 

 

Το τμήμα του μετακαυστήρα από περίσσευμα πλαστικού σωλήνα, μήκη τεντωμένου πλαστικού και σύρμα.

.

Τοποθέτηση του μετακαυστήρα στο χώρο της ατράκτου και διαμόρφωση των τοιχωμάτων με λεπτό φύλλο πλαστικού.

 

Τελική διαμόρφωση της περιοχής με φύλλο αλλά  και μήκη πλαστικού Evergreen .

Φύλλο πλαστικού είναι η βάση για το split plate της εισαγωγής.

 

 

Επίμονο τρίψιμο και στοκάρισμα μέ ντουκόχαρτο μέχρι να γίνει εντελώς λεία η επιφάνεια της ατράκτου. Επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία όσες φορές χρειαστεί και ελέγχουμε την πρόοδο κάτω από δυνατό κόντρα φώς.

Μετά την ένωση των δύο κομματιών της ατράκτου , περάστηκε με κυανοακρυλική κόλλα όλη η επιφάνειά της. Για αποφυγή εισπνοής των αναθυμιάσεων της κόλλας χρησιμοποιήθηκε μάσκα με φίλτρα.  Όταν η κόλλα στέγνωσε τρίφτηκε με ντουκόχαρτο. Κατόπιν περάστηκαν αλλεπάλληλα στρώματα εποξικού στόκου Squadron Signal αρχικά (και Humbrol προς το  τελικό στάδιο του τριψίματος) μέχρι να αποκτήσει λεία υφή.

Ενα πρώτο χέρι με γκρίζο αστάρι αποκαλύπτει τυχόν ατέλειες.

 

 

Το τελείωμα έγινε με ψέκασμα 1000άρη υγρού στόκου της Gunze αραιωμένου με διαλυτικό νίτρου και έναν αερογράφο μονής λειτουργίας που καλό θα είναι να τον έχουμε για τέτοιες βαριές εργασίες!

 

Φύλλο πλαστικού για τις πτέρυγες...

Σε φύλο πλαστικού κόπηκαν οι πτέρυγες. Οι κύριες και το κάθετο κόπηκαν σε ανάπτυγμα και λυγίστηκαν στο χείλος προσβολής τους.

 

Το αναδιπλούμενο πτερύγιο που θα τοποθετηθεί στο κάτω μέρος της ουράς.

 

Το κάθετο πτερύγιο όπου σφηνώθηκαν – κολλήθηκαν μήκη από καρφίτσες  για περισσότερη σταθερότητα.

 

Τα πηδάλια ύψους βάθους έγιναν από φύλλο πλαστικού πάχους 2 mm. Αριστερά φαίνεται όπως κόπηκε και δεξιά στην τελική του διαμόρφωση και με χαραγμένες τις γραμμώσεις.

 

Το εσωτερικό της κύριας πτέρυγας με τη...γέμισή της!

Οι κύριες πτέρυγες. Στο εσωτερικό σφηνώθηκαν μήκη πλαστικού για να διαμορφωθεί η αεροτομή της πτέρυγας και τοποθετήθηκαν καρφίτσες για στερεότερη κόλλησή τους στην άτρακτο.

 

Οι θυρίδες των φωλεών του συστήματος προσγείωσης διαμορφώθηκαν εσωτερικά με φύλλο πλαστικού.

 

Τα κύρια μέρη του μοντέλου έτοιμα για την τελική συναρμολόγηση. Έχει ήδη βαφτεί το καμουφλάζ (matt light grey & matt white), καθώς και η περιοχή του κινητήρα με μεταλλικές αποχρώσεις, και έχουν τοποθετηθεί τα σήματα.

 

Το σύστημα προσγείωσης με τις θυρίδες του.

 

 

 

Τοποθέτηση των σκελών και λεπτομέρεια στις φωλιές. Η λεπτομέρεια βέβαια είναι τυχαία αφού δεν υπάρχουν φωτογραφικά τεκμήρια των περιοχών αυτών.

 

Το μοντέλο ολοκληρωμένο με την κάψουλα του κόκπιτ κατεβασμένη.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Οι χαλκομανίες σχεδιάστηκαν με βάση το μέγεθος του μοντέλου σε Η/Υ και εκτυπώθηκαν σε laser επαγγελματικό εκτυπωτή χρησιμοποιώντας λευκό και διαφανές φύλλο χαλκομανίας (ανάλογα το φόντο που έπρεπε να έχουν). Αναπαριστούν αεροσκάφος από το 5th Fighter - Interceptor  Group, όπως ίσως θα ήταν αν γίνονταν επιχειρησιακά τα F-103.

 

Republic XF-103, Mach 3 Fighter, 1/72 (Ιδιοκατασκευή)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Το μοντέλο φωτογραφημένο με ρεαλιστικό φόντο.

 

 

 

 

Στο διαδίκτυο υπάρχουν κάποια σχέδια του F-103 με εθνόσημα χωρών που θα μπορούσαν να το είχαν χρησιμοποιήσει, μεταξύ των οποίων και Ελληνικά.

 

Republic XF-103, Mach 3 Fighter, 1/72 (Ιδιοκατασκευή)

Το μοντέλο φωτογραφημένο και επεξεργασμένο σε πρόγραμμα επεξεργασίας εικόνας το παρουσιάζει σε πτητική φάση. όπως θα μπορούσαμε να το δούμε αν το F-103 είχε κατασκευαστεί και είχα γίνει επιχειρησιακό.

 

Χρήσιμα Links:

http://en.wikipedia.org/wiki/Republic_XF-103

http://forums.x-plane.org/index.php?app=downloads&showfile=19385

http://www.anigrand.com/AA2020_XF-103.htm

http://modelingmadness.com/scott/korean/xf103preview.htm

 

 

Δείτε ακόμα ...

Μοντελισμός - Κατασκευές
Μοντελισμός - Κατασκευές
Μοντελισμός - Κατασκευές
Μοντελισμός - Κατασκευές
Μοντελισμός - Κατασκευές