Αερογράφος GRAPHO TECH X-180, Double Action - 0,3mm Nozzle

Grapho Tech X-180

O αερογράφος Grapho Tech X-180 που εισάγει το Plastimodellismo (pla.gr) είναι κινεζικής κατασκευής και βρίσκεται στη μέση κατηγορίας τιμής, στα 49€. Με δεδομένο ότι μπορεί κανείς να αγοράσει τον φθηνότερο από 22,50€ έως τον ακριβότερο Grapho Tech στα 109€, ο Χ-180 παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τον αρχάριο ή μέσο μοντελιστή, που δεν θέλει να ξοδέψει πολλά λεφτά, αλλά παράλληλα αντιλαμβάνεται το ρίσκο αν προτιμήσει κάτι πολύ φθηνό.

Η συσκευασία είναι μια καλαίσθητη και πρακτική πλαστική κασετίνα, που εκτός από τον αερογράφο περιέχει μια σελίδα απλών οδηγιών (με λίστα μερών/ανταλλακτικών). Το δοχείο χρώματος είναι μόνιμα στερεωμένο, έχει χωρητικότητα 9cc (κυβικών εκατοστών) και πρακτικό-χρήσιμο σφηνωτό καπάκι για να μην χύνεται το χρώμα.

Εμφανισιακά είναι άψογος, δίνοντας την εντύπωση ακριβότερου αερογράφου, με εξαιρετική ποιότητα κατασκευής και άριστη εφαρμογή των μερών του.

Το μπεκ (nozzle) εσωτερικής διαμέτρου 0,3mm είναι ιδανικό για απαιτητικά καμουφλάζ αεροσκαφών, αρμάτων και γενικής ψιλοδουλειάς, κοφτά σβησίματα κλπ, με το μέγιστο φάρδος δέσμης να είναι γύρω στα 1,5 – 2 εκατοστά.

Το μπεκ είναι νέας τεχνολογίας, που σημαίνει ότι απλά μπαίνει και βγαίνει στη θέση του «ακουμπιστό», ταχύτατα, χωρίς να χρειάζεται βίδωμα, ενώ το πίσω μέρος του έχει σχήμα πρακτικής ραβδωτής λαβής, έτσι ώστε να το πιάνουμε άνετα, χωρίς κίνδυνο να μας πέσει ή να ψάχνουμε να το βρούμε. Αυτό έχει το πρόσθετο πλεονέκτημα να καθαρίζεται πιο εύκολα ενώ το κρατάμε.

Το μήκος του αερογράφου είναι στα 15,5 εκατοστά, το βάρος του λίγο μεγαλύτερο από ότι -προσωπικά- θα μας άρεσε (σε σύγκριση με τον ελαφρότερο, μικρότερο αλλά και ακριβότερο Iwata HP-B των 14 εκατοστών). Ομοίως μεγαλύτερο είναι και το πάχος του σώματος που θα βολέψει μεγαλύτερα χέρια (σε σχέση με το μικρό δικό μας). Το ζύγισμα όμως είναι ισορροπημένο συνολικά. Επίσης το μπροστινό βιδωτό προστατευτικό της βελόνας (needle cap) είναι λίγο μεγαλύτερο στη διάμετρο [από αυτό που θα μας άρεσε για καλύτερο «σημάδι» πάνω στο μοντέλο]. Όμως στις περισσότερες περιπτώσεις [πχ. για πολύ λεπτές δέσμες] προτείνεται (ως συνήθως) να αφαιρείται, ώστε να πετυχαίνουμε λεπτότερες/πιο κοφτές δέσμες και να ελέγχουμε το χτίσιμο χρώματος στη βελόνα.

Η συναρμολόγηση είναι πανεύκολη και η εφαρμογή των διαφόρων μερών τέλεια, παρόλο που στα σχέδια των οδηγιών μετρήσαμε συνολικά οκτώ (8) φλάντζες (O-Rings) σε διάφορα εσωτερικά σημεία. Κανένα από αυτά όμως δεν θα σας απασχολήσει κατά την αποσυναρμολόγηση-καθάρισμα, καθώς είναι μόνιμα τοποθετημένα στο εσωτερικό και αν δεν χρησιμοποιούνται πολύ ισχυρά διαλυτικά/καθαριστικά, προβλέπεται να αντέχουν για πολλά χρόνια.

Το μπεκ των 0,3mm ουσιαστικά «κάθεται» πάνω σε ένα τέτοιο O-Ring, που είναι τοποθετημένο εσωτερικά (φαίνεται μόνο η επιφάνεια της μπροστινής του πλευράς) και δεν χρειάζεται αφαίρεση κατά το καθάρισμα.

Η σκανδάλη είναι συμβατική, διπλής λειτουργίας, με αρθρωτό κάτω σκέλος που βυθίζεται στην οπή προς τη βαλβίδα αέρα. Η οπή αυτή διαθέτει κάπως στενή είσοδο/στόμιο, με αποτέλεσμα η επανατοποθέτηση της σκανδάλης να χρειαστεί περισσότερες από μία προσπάθειες, χωρίς αυτό να επηρεάζει τη λειτουργία της. Επίσης το πάνω μέρος της, όπου πατά ο δείκτης, θα το θέλαμε κάπως μεγαλύτερο και με εντονότερες ραβδώσεις (ειδικά για πιο μεγάλα δάκτυλα). Όμως η λειτουργία της είναι άψογη: μαλακή στην πίεση, με ρυθμιζόμενο σφίξιμο στην εμπρός - πίσω κίνηση χάρη στο ραβδωτό κάλυμμα του ελατηρίου και προοδευτική στην αίσθηση σταδιακής απελευθέρωσης αέρα στην προς τα κάτω κίνησή της. Η διαδρομή της μάλιστα είναι ικανοποιητικά μεγάλη για το σκοπό αυτό και κατά συνέπεια μπορεί να εκτελεί βολικές μικρορυθμίσεις της πίεσης. 

Η βελόνα είναι καλής ποιότητας, μήκους 13 εκατοστών, με σταδιακό τελείωμα αιχμής. Η τοποθέτησή της είτε από μπροστά, είτε από πίσω είναι ομαλή και απροβλημάτιστη, ενώ όλα τα σπειρώματα του αερογράφου δείχνουν εξαιρετική εφαρμογή και δεν απαιτούν λίπανση.

Η πίσω χειρολαβή διαθέτει το κλασικό πλευρικό διαμπερές άνοιγμα για πρόσβαση στη βίδα σφιξίματος/γρήγορης απελευθέρωσης της βελόνας από μπροστά, χωρίς να χρειάζεται λύσιμο του πίσω μέρους. Επίσης στο εντελώς πίσω μέρος βρίσκεται η βίδα ρύθμισης (stop) της διαδρομής της βελόνας για έλεγχο του φάρδους της δέσμης χρώματος.

Bρήκαμε το καθάρισμα του X-180 πανεύκολο και γρήγορο. Τόσο το μπεκ όσο και το εσωτερικό του δοχείου χρώματος δεν έχουν την τάση να συγκρατούν υπολείμματα χρώματος, το δεύτερο μάλιστα έχει άψογη εσωτερική λείανση για το σκοπό αυτό.

Για το τεστ βαψίματος χρησιμοποιήσαμε ένα από τα νέα ακρυλικά/λάκερ χρώματα της σλοβακικής εταιρίας MRP (Dark Green FS34079 Vietnam camo, 30ml), τα οποία θεωρούμε ιδανικά για το 0,3mm μπεκ (μαζί με τα Mr.Hobby/Gunze και άλλα λεπτόρρευστα χρώματα καλής ποιότητας). Η αραίωση ήταν ελάχιστη (γύρω στο 15% - 20% με διαλυτικό λάκερ ΑΚ Real Colors). O συνδυασμός MRP και Χ-180 δούλεψε αμέσως και τέλεια, όπως μπορείτε να δείτε και στις συνοδευτικές φωτογραφίες.

Με μάξιμουμ 20PSI στην πίεση του κομπρέσορα (κυρίως στα 15-17PSI) πετύχαμε από το πρώτο ψέκασμα λεπτότατες δέσμες γραμμής μολυβιού και μικρότατες, καλά ελεγχόμενες βούλες και άλλα περίπλοκα σχήματα, χωρίς καμία ιδιαίτερη προετοιμασία και προσαρμογή ή δοκιμές στο πρόχειρο. Σε μεγαλύτερες δέσμες εξαιρετική παρέμενε η καλυπτικότητα, ειδικά αν η επιφάνεια είχε προηγουμένως δεχτεί ένα αστάρι, καθώς τα MRP είναι εξαιρετικά λεπτόκοκκα. Πρακτικά είχαμε ελάχιστο overspray και σε καμία περίπτωση δεν είδαμε μπούκωμα στην άκρη της βελόνας. Μετά από αρκετή ώρα αρκούσε ένα μέγιστο στιγμιαίο άνοιγμα της δέσμης για να επαναφέρουμε τη δυνατότητα συνέχισης σε γραμμές μολυβιού ή κοφτών βουλών.

Σε σχέση με άλλους αερογράφους ο Χ-180 θα σας δώσει αμέσως πολύ ικανοποιητικά αποτελέσματα, χωρίς να ξοδέψετε πολύ ώρα για το στάδιο εξοικείωσης. Συγχωρεί λάθη και είναι ευέλικτος στη χρήση του, αρκεί να του βάζετε χρώματα πολύ καλής ποιότητας, όπως το MRP, που έχουν βελτιωθεί ακόμα περισσότερο από τότε που τα πρωτοδοκιμάσαμε: Στεγνώνουν σχεδόν αμέσως, είναι οικονομικά (μια μικρή ποσότητα θα καλύψει μεγάλη επιφάνεια αν έχει προηγηθεί ένα καλό αστάρι) και με σχεδόν ανύπαρκτο κόκκο. Mπορούν να χρησιμοποιηθούν και χωρίς διαλυτικό, αν και μια μίνιμουμ αραίωση με διαλυτικό λάκερ ή leveling thinner (από 15% - 30% ανάλογα με την πίεση) είναι επιθυμητή.

Συμπερασματικά ο Χ-180 θα ενθουσιάσει κάθε μοντελιστή που είτε θέλει τον πρώτο του αερογράφο, είτε ένα εργαλείο για να εμπλουτίσει τα ήδη υπάρχοντα και δεν θέλει να ξοδέψει οτιδήποτε πάνω από 50€. Σε μια εποχή που τα πάντα ακριβαίνουν, αν δεν είναι ήδη ακριβά, και με το κόστος των χρωμάτων να ακολουθεί την ανιούσα, η ύπαρξη ενός τέτοιου αερογράφου είναι κάτι αξιοσημείωτο και μια σαφέστατη πρόοδος των ασιατών κατασκευαστών αερογράφων που επιτυγχάνουν ποιότητα κατασκευής, υψηλές επιδόσεις και χαμηλό κόστος.

Συνιστάται ανεπιφύλακτα, ανεξαρτήτως μοντελιστικής εμπειρίας.

Toν αερογράφο Grapho Tech X-180 θα τον βρείτε στο Plastimodellismo του Νέου Κόσμου (Βρεσθένης 39) και στο e-shop Pla.gr εδώ

Για τα χρώματα MRP δείτε εδώ     

Αερογράφος GRAPHO TECH X-180, Double Action 0,3mm NozzleΑερογράφος GRAPHO TECH X-180, Double Action 0,3mm NozzleΑερογράφος GRAPHO TECH X-180, Double Action 0,3mm NozzleΑερογράφος GRAPHO TECH X-180, Double Action 0,3mm NozzleΑερογράφος GRAPHO TECH X-180, Double Action 0,3mm NozzleΑερογράφος GRAPHO TECH X-180, Double Action 0,3mm NozzleΑερογράφος GRAPHO TECH X-180, Double Action 0,3mm NozzleΑερογράφος GRAPHO TECH X-180, Double Action 0,3mm NozzleΑερογράφος GRAPHO TECH X-180, Double Action 0,3mm NozzleΑερογράφος GRAPHO TECH X-180, Double Action 0,3mm NozzleΑερογράφος GRAPHO TECH X-180, Double Action 0,3mm NozzleΑερογράφος GRAPHO TECH X-180, Double Action 0,3mm NozzleΑερογράφος GRAPHO TECH X-180, Double Action 0,3mm NozzleΑερογράφος GRAPHO TECH X-180, Double Action 0,3mm NozzleΑερογράφος GRAPHO TECH X-180, Double Action 0,3mm Nozzle