Αν το διορθώσεις μπορείς να το...σώσεις!
Κάποιες φορές, συμβαίνει να θέλουμε να αλλάξουμε μορφή σε κάποιο από τα έτοιμα μοντέλα μας. Είτε γιατί κάποιο δεν μας βγήκε όπως το θέλαμε, είτε γιατί κάποιο το έχουμε από παλιά, δεν κυκλοφορεί πλέον, και κρίνουμε ότι θέλει ανανέωση, πχ το κλασσικό 48άρι RF-84F της Heller, που πια είναι δυσεύρετο. Η μόνη λύση σε αυτές τις περιπτώσεις είναι το ξέβαμμα του μοντέλου, αφαιρώντας μαζί και τα σήματα, καθώς και η αποσυναρμολόγησή του, ολική ή μερική.
Για τις ανάγκες του άρθρου θα κάνουμε ένα μικρό ‘’ρετούς’’ σε ένα Τ-37 στην 1/48, μετατροπή από το Α-37 της Monogram που είχε φτιάξει ο γράφων προ δεκαετίας, με αρκετές ατέλειες, όπως λάθος σήματα, έλλειψη κωδικών στην ουρά, εξαφανισμένη γράμμωση, λάθος ακροπτερύγια και άλλα.
Πρώτο βήμα είναι να αφαιρέσουμε με προσοχή όσα κομμάτια είναι επικίνδυνο να σπάσουν, και αφαιρούνται εύκολα, όπως πχ καλύπτρες, αλεξήνεμο, καθίσματα, σκέλη συστήματος προσγείωσης, εξαγωγές κλπ. Με λίγη προσοχή, ειδικά όσα κομμάτια είχαν κολληθεί με κυανοακρυλική κόλλα αφαιρούνται πανεύκολα και ακέραια. Επόμενο βήμα, η αφαίρεση του φινιρίσματος. Αρχικά δοκιμάζουμε να αφαιρέσουμε τα σήματα με τη βοήθεια κολλητικής ταινίας που κολλάμε πάνω τους και τραβάμε δυνατά. Αν δεν αφαιρεθούν τώρα δεν πειράζει, συνεχίζουμε για την αφαίρεση του χρώματος. Στην περίπτωση που έχουμε βάψει με ακρυλικά είμαστε ευτυχείς, καθότι με λίγο Άζαξ για τα τζάμια και μια παλιά οδοντόβουρτσα θα έχουμε γρήγορα στα χέρια μας γυμνό πλαστικό, ακόμα και αν έχουν περάσει πολλά χρόνια, όπως η μια δεκαετία στο Τ-37 μας.
Στην περίπτωση που έχουμε βάψει με σμάλτα, η διαδικασία είναι λίγο πιο χρονοβόρα. Στη μεν περίπτωση που θέλουμε να καθαρίσουμε από χρώμα μόνο το εξωτερικό, καλύπτουμε προσεκτικά κόκπιτ, φωλιές κλπ, και ψεκάζουμε το μοντέλο με καθαριστικό φούρνων κουζίνας, τύπου Fornet, Mr Muscle, κλπ, το αφήνουμε κλεισμένο σε μια σακούλα για μερικές ώρες ή περισσότερο, και το χρώμα θα φύγει εύκολα με μια παλιά οδοντόβουρτσα και νερό. Αν θέλουμε να ξεβάψουμε όλο το μοντέλο, το βυθίζουμε σε έναν κουβά με χλωρίνη διαλυμένη με νερό, όσο περισσότερη η χλωρίνη, τόσο πιο γρήγορα θα έχουμε αποτέλεσμα. Μπορούμε κάθε τόσο να βοηθάμε τρίβοντας το χρώμα. Η χλωρίνη βοηθάει επίσης ανοίγοντας κάποιες ενώσεις, κάνοντας το λύσιμο του μοντέλου πιο εύκολο.
Αφού έχουμε τελειώσει με την αφαίρεση του χρώματος, μπορούμε να καθαρίσουμε το μοντέλο από τυχόν υπολείμματα χαλκομανιών ή χρωμάτων με ντουκόχαρτα, να προβούμε σε τυχόν επαναχαράξεις-βελτιώσεις, και να συνεχίσουμε κανονικά, ασταρώνοντας και βάφοντας! Αν έχετε κι εσείς κάποιο παλιό μοντέλο που δεν σας αρέσει, δοκιμάστε να του δώσετε μια δεύτερη ευκαιρία, με υπομονή και προσπάθεια, ακόμα και μεγάλα λάθη ή ζημιές μπορούν να διορθωθούν, όπως πχ. στο Fw189 στην 1/48 στο οποίο τα διαφανή έγιναν φιμέ μετά από λίγα χρόνια, αντικαταστάθηκαν με άλλα, και βάφτηκαν με τις ανάλογες διορθώσεις στο καμουφλάζ! Περισσότερα για το θέμα αυτό μπορείτε να διαβάσετε στο άρθρο "Καλύπτρες από Ζελατίνη" στην κατηγορία "Τεχνικές" ή γράφοντας τον τίτλο στην αναζήτηση.
Στις φωτό που ακολουθούν πιο κάτω μπορείτε να δείτε το T-37 όπως ήταν πριν και πως έγινε κατά τη διαδικασία του...φρεσκαρίσματος. Το τελικό αποτέλεσμα θα σας το παρουσιάσουμε σε επόμενο άρθρο!
Επίσης μπορείτε να δείτε το μοντέλο του Α-7 στην 1/48 όπως ήταν πριν και πως έγινε μετά το "φρεσκάρισμα" (αναλυτικά στο αντίστοιχο άρθρο μας)
Δημήτρης Σιόλος