Καθαρίζοντας σωστά τον αερογράφο μας

Καθαρίζοντας σωστά τον αερογράφο μας

Ο αερογράφος είναι ένα εργαλείο ακριβείας, που μπορεί με εξάσκηση και υπομονή να μας δώσει εκπληκτικά αποτελέσματα σε κάθε είδους παραλλαγές. Σαν εργαλείο ακριβείας όμως πρέπει να συντηρείται ανελλειπώς και σωστά, ώστε να μπορεί να αποδώσει τα αναμενόμενα όταν θα τον χρειαστούμε. Έτσι, μετά από κάθε βάψιμο κρίνεται αναγκαίο να λύνεται και να καθαρίζεται διεξοδικά ώστε να μην μείνει το παραμικρό ίχνος χρώματος στο μπεκ, τη βελόνα ή το σώμα του αερογράφου, το οποίο με τον καιρό θα είναι δύσκολο να αφαιρεθεί και θα εμποδίζει την ομαλή και απρόσκοπτη ροή του χρώματος, καθώς και τη διατήρηση της επιθυμητής δέσμης. Φυσικά, αν πρόκειται να βάψουμε 2 ή 3 διαφορετικά χρώματα με τη μεσολάβηση μερικών λεπτών, δεν χρειάζεται να κάνουμε όλη τη διαδικασία καθαρισμού, αλλά ένα ψέκασμα με διαλυτικό ή άζαξ ανάλογα με το είδος του χρώματος είναι αρκετό, και στο τέλος της μοντελιστικής μας ημέρας λύνουμε τον αερογράφο. 

Αρχικά, μόλις τελειώσουμε το βάψιμο αδειάζουμε το χρώμα που περίσσεψε από το κυπελάκι, το σκουπίζουμε με λίγο χαρτί και γεμίζουμε με διαλυτικό (στη φωτό Thinner του εμπορίου για σμάλτα-enamels), το οποίο ψεκάζουμε έξω από το παράθυρο ή στο ειδικό δοχείο (cleaning pot), μέχρι να βγει καθαρο διαλυτικό. Ακολούθως αρχίζουμε το λύσιμο του αερογράφου από το μπροστινό μέρος, αφαιρώντας τυχόν καλύμματα του μπεκ, καθώς και το ίδιο το μπεκ με την κεφαλή, χρησιμοποιώντας το ειδικό κλειδάκι που δίνεται μαζί με τον αερογράφο για το σκοπό αυτό. Η αφαίρεση της βελόνας καλό είναι να γίνεται από το μπροστινό μέρος αφού έχουμε χαλαρώσει τη βίδα συγκράτησής της στο πίσω μέρος, ώστε να μην μεταφέρουμε υπολλείματα χρώματος στο εσωτερικό του αερογράφου.

Αν χρειάζεται αφαιρούμε τη σκανδάλη, και το μηχανισμό επαναφοράς της βελόνας με το ελατήριό του, αν έχουμε βέβαια να κάνουμε με αερογράφο διπλής λειτουργίας.

Το μπεκ καθαρίζεται με μεγάλη προσοχή χρησιμοποιώντας στριμμένο χαρτί (κατά προτίμηση λεπτό χαρτοβάμβακα ή χαρτοπετσέτα κουζίνας χωρίς "νερά", παίρνοντας το ένα μόνο φύλλο - αν έχει πολλαπλά) ποτισμένο με διαλυτικό, όπως επίσης και το σώμα του αερογράφου.

Αφού έχουμε σιγουρευτεί ότι έχουν αφαιρεθεί και τα τελευταία υπολλείματα χρώματος, αρχίζουμε να συναρμολογούμε πάλι τον αερογράφο, αρχίζοντας από το μηχανισμό κίνησης της βελόνας, στην περίπτωση που έχει αφαιρεθεί. Η τοποθέτηση του μηχανισμού κίνησής της γίνεται εύκολα με τη βοήθεια μιας λαβίδας που όλοι έχουμε στον πάγκο μας. Καλό είναι η βελόνα να τοποθετείται από το πίσω μέρος, με μεγάλη βέβαια προσοχή, αφού πρώτα έχουν τοποθετηθεί το μπεκ με την κεφαλή, διότι σε αντίθετη περίπτωση η κεφαλή μπορεί να στραβώσει την αιχμή της βελόνας. Σε αυτή τη φάση μπορούμε να λιπάνουμε με λίγο γράσσο τη σκανδάλη στα σημεία που υπάρχει τριβή, για πιο άνετη κίνηση, και λιγότερη φθορά.

Στην περίπτωση τώρα που για κάποιο λόγο έχει ξεραθεί χρώμα στο εσωτερικό πρέπει να καταφύγουμε σε πιο δραστικές λύσεις. Αυτό ισχύει κυρίως για τα σμάλτα, μιας και τα ακρυλικά στις περισσότερες των περιπτώσεων διαλύονται εύκολα με υγρό καθαρισμού τζαμιών.

Για να καθαρίσουμε τα ξεραμένα χρώματα πρέπει να χρησιμοποιηθεί διαλυτικό νίτρου, πολυουρεθάνης, ή ακρυλικών χρωμάτων αυτοκινήτου, το οποίο ειρήσθω εν παρόδω αποτελεί εξαιρετικό διαλυτικό για τα μοντελιστικά χρώματα σμάλτου, χρειάζεται όμως προσοχή στη χρήση του. Τα διαλυτικά αυτά θα καταστρέψουν οτιδήποτε πλαστικό έρθει σε επαφή μαζί τους, έτσι τυχόν λαστιχένιες τσιμούχες πρέπει να αφαιρούνται από τον αερογράφο πριν τα χρησιμοποιήσουμε για τον καθαρισμό του. Τις περισσότερες φορές η κλασική διαδικασία με το στριμμένο χαρτί ποτισμένο με ένα από αυτά τα διαλυτικά αρκεί για να αφαιρεθούν τα υπολλείματα. Σε διαφορετική περίπτωση, αφήνουμε το μπεκ και την κεφαλή για περισσότερη ώρα μέχρι να δράσει το διαλυτικό, και ξεπλένουμε τα πάντα με white spirit.

Προβλήματα-Λύσεις

  • Σε περίπτωση που από κάποιον λάθος χειρισμό μας στραβώσει ελαφρά η βελόνα, μπορούμε να την επαναφέρουμε στριμώχνοντας τη μύτη της μεταξύ του πάγκου και μιας σκληρής κυλινδρικής επιφάνειας, όπως πχ ένα γυάλινο μπουκάλι χρώματος.
  • Εάν έχουμε δημιουργία φυσσαλίδων και/ή ο αερογράφος ψεκάζει με διακοπές, συνήθως έχουμε εισροή αέρα στο σώμα, τις πιο πολλές φορές από τη σύνδεση κεφαλής-σώματος. Αυτό μπορεί να λυθεί βάζοντας λίγη βαζελίνη ή λίγο γράσσο στο σπέιρωμα, ή, ακόμα καλύτερα, αν το τυλίξουμε με μια μικρή ποσότητα ταινίας τεφλόν.

Με λίγη προσοχή στη συντήρησή του, ο αερογράφος σας θα σας συντροφεύει για πολλά πολλά χρόνια, χαρίζοντάς σας απροβλημάτιστα βαψίματα. Αφιερώστε λοιπόν το χρόνο που του αξίζει μετά από κάθε βάψιμο, για να δουλεύει πάντα σαν καινούριος! Μελετήστε προσεκτικά τις φωτό πιο κάτω και καλή επιτυχία!

Δημήτρης Σιόλος

Σημείωση: Στο "Μοdelling" και στο βιβλίο μας "Μοντελιστικές Τεχνικές" υπάρχει σειρά 5 άρθρων του Κώστα Δημητρόπουλου, με το τελευταίο της σειράς να ασχολείται ειδικά με το καθάρισμα του αερογράφου. Αξίζει να τα (ξανα)διαβάσετε. Αν δεν το έχετε μπορείτε να το βρείτε εδώ.

 

 

Youtube Video: