Αερογράφος Grapho Tech Kyoto BD-183K, double action

Αερογράφος Grapho Tech BD-183, double action

Εισαγωγέας: Plastimodellismo

(Νοέμβριος 2015, ημερομηνία δοκιμής) - τρέχουσα τιμή λιανικής 54.50€ μαζί με ΦΠΑ (2021)

 

O Grapho Tech BD-183K Kyoto είναι ένα από τα πιο δημοφιλή και πετυχημένα μοντέλα της εταιρίας και κυκλοφορεί την τελευταία πενταετία σε διάφορες εκδόσεις. Είχαμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε το σετ που δίνει, εκτός από τα τρία διαφορετικά κύπελλα χρώματος, τρία σετ βελόνες με ισάριθμα μπέκ (0,3mm, 0,5mm και 0,8mm), υφασμάτινο σωλήνα παροχής αέρα μήκους 1,8m, κλειδί αποσυναρμολόγησης/συναρμολόγησης, και ρυθμιστή ροής αέρα/τσόκ γρήγορης αποσύνδεσης από το σωλήνα παροχής αέρα. Όλα αυτά μέσα σε μια καλαίσθητη πλαστική κασετίνα.

Ο BD-183Κ ανήκει στην κατηγορία των κάπως «βαριών» αερογράφων με μεγάλο μήκος του εμπρόσθιου τμήματος (μετρώντας από τη βαλβίδα αέρα μέχρι τη μύτη του). Αυτό είναι καλό για όσους θέλουν ένα εργαλείο με αισθητό βάρος που να τους βολεύει στο ζύγισμα (ειδικά αν έχουν κάπως μεγάλη παλάμη). Συνιστάται να τον πιάσετε στο χέρι για να δείτε αν σας βολεύει – ειδικά αν έχετε συνηθίσει μικρά και ελαφριά εργαλεία. Προσωπικά βάψαμε επί τρείς ώρες συνεχόμενα χωρίς να αισθανθούμε την παραμικρή κούραση, καλό σημάδι όσον αφορά την εργονομία του.

Εξετάζοντας το περιεχόμενο της κασετίνας και στη συνέχεια αποσυναρμολογώντας τον αερογράφο διαπιστώσαμε τα εξής - πρίν ακόμα βάψουμε: Με τρία διαφορετικά μπέκ, τρείς βελόνες και τρία ολομεταλλικά κύπελα χρώματος (μικρό, χωρητικότητας 2cc, μεσαίο 5cc και μεγάλο 13cc – τα δύο τελευταία διαθέτουν και καπάκια για να μην χύνεται το χρώμα) έχουμε να κάνουμε με έναν αερογράφο που απευθύνεται σε όλους τους μοντελιστές, ανεξαρτήτως του τι βάφουν και της εμπειρίας τους. Η ποιότητα κατασκευής είναι εξαιρετική σε όλα τα σημεία (ολομεταλλική με ελαστικές κόκκινες φλάτζες σε σημεία που απαιτείται τέλεια στεγανότητα).

Το μπέκ είναι δακρυόσχημο, μεγάλου μεγέθους και σφηνωτό, δηλαδή δεν απαιτεί βίδωμα, ενώ το μεγάλο του μέγεθος εξασφαλίζει εύκολο & γρήγορο καθάρισμα και έναν πονοκέφαλο λιγότερο για όσους απεχθάνονται τα μικροσκοπικά βιδωτά μπέκ! Πραγματικά το καθάρισμα του BD-183Κ είναι απόλαυση. To μπέκ του είναι σχεδόν αδύνατο να βουλώσει σε νορμάλ συνθήκες. Η σκανδάλη έχει καλή & σίγουρη αίσθηση με ικανοποιητική διαδρομή προς τα κάτω και σχετικά μικρή προς τα πίσω. Λίγη βαζελίνη/γράσσο ή λιπαντικό λάδι θα βοηθήσει ακόμα περισσότερο τη συμπεριφορά της. Το πίσω μέρος του αερογράφου διαθέτει διαμπερές άνοιγμα για να μπορούμε να ξεβιδώνουμε τον κώνο σφιξίματος της βελόνας χωρίς να αφαιρούμε την πίσω λαβή. Το πίσω ακραίο βιδωτό τμήμα της λαβής ελέγχει το εύρος διαδρομής της βελόνας και την σταθεροποιεί σε συγκεκριμένη θέση, σε περίπτωση που δεν θέλουμε η δέσμη χρώματος να ανοίξει πέρα από ένα επιθυμητό φάρδος.

Στον αερογράφο ήταν ήδη τοποθετημένο το σετ μπέκ-βελόνας 0,5mm (το μεσαίο δηλαδή) και οι δοκιμές έγιναν αρχικά με αυτή τη διαμόρφωση που την θεωρούμε ιδανική για το μέσο μοντελιστή που χρησιμοποιεί κοινά μοντελιστικά χρώματα (δηλαδή όχι απαραιτήτως τα απολύτως ιδανικά) και δεν έχει πολύ μεγάλη εμπειρία. Το σετ 0,3mm προϋποθέτει ιδανικό λεπτόκοκκο χρώμα, πολύ καλά αραιωμένο, αρκετή εμπειρία και απαιτητικό καμουφλάζ (πχ. πολύ λεπτή δέσμη για αεροσκάφη σε 1/72). Το σετ 0,8mm είναι ότι πρέπει για πιο χοντρόκοκκα χρώματα, gloss, βερνίκια, μοντέλα αυτοκινήτων, μονόχρωμα καμουφλάζ με φαρδιές δέσμες, νορμάλ μασκαρίσματα, και γενικά δουλειές που δεν μας ενδιαφέρουν οι ψιλές δέσμες ή επιζητούμε το χρώμα να φτάνει υγρό στην επιφάνεια του μοντέλου.

Ας δούμε λοιπόν πώς βάφει ο BD-183Κ με το μεσαίο σετ μπέκ-βελόνας 0,5mm. Ξεκινήσαμε με Humbrol Εnamel αρκετά αραιωμένο (50/50) και με πίεση 15psi. Χωρίς καμία δυσκολία ο αερογράφος έβαφε πολύ καλές δέσμες και βούλες διαφόρων μεγεθών. Η απόδοσή του σε πολύ ψιλές δέσμες και βούλες βελτιώθηκε πολύ με την αφαίρεση του μπροστινού βιδωτού καπακιού της βελόνας, αφήνοντας την άκρη της τελευταίας εκτεθειμένη και μειώνοντας αισθητά την απόσταση από την επιφάνεια βαφής στο ένα εκατοστό ή και λίγα χιλιοστά (κάτι που προτείνει και ο κατασκευαστής στις οδηγίες – που θα μπορούσαν να είναι κάπως πιο αναλυτικές). Γενικά η απόδοση του BD-183Κ με χρώματα σμάλτου (κατηγορίας Humbrol) είναι προσανατολισμένη περισσότερο προς βάψιμο μοντέλων αρμάτων σε 1/35 και οχημάτων ή απλών καμουφλάζ (με χρήση masking) σε αεροσκάφη και δεν θα εμπνεύσει ιδιαίτερα όσους αναζητούν την απόλυτη ψιλή δέσμη για περίπλοκα αεροπορικά ή μη καμουφλάζ. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν φτάνει τις ικανοποιητικά ψιλές δέσμες. Απλώς θα πρέπει ο μοντελιστής να προσπαθήσει περισσότερο για να βρεί το ιδανικό μείγμα αραίωσης/πίεσης/απόστασης. Πάντως σε καμία περίπτωση δεν παρατηρήσαμε το φαινόμενο του μπουκώματος της βελόνας, γεγονός που μας εντυπωσίασε ιδιαίτερα και φανερώνει τον εξαιρετικό σχεδιασμό των κρίσιμων εξαρτημάτων του εργαλείου (μπέκ, βελόνα).

Επίσης δεν παρατηρήσαμε καμία τάση για υπερβολική αντίδραση (πχ. «φτυσίματος» ή δακρύσματος ή δυσκολίας ψεκάσματος) σε περίπτωση υπερβολικού αραιώματος ή και το αντίθετο, δηλαδή όταν το χρώμα ήταν πιο πηχτό. Γενικά παρατηρήσαμε πολύ καλό κοντρόλ της δέσμης και μόνο κάποιες τάσεις overspray με μικροσκοπικά πιτσιλίσματα στα όρια μιας βούλας (που φαίνονται περισσότερο στο λευκό χαρτί παρά στο μοντέλο) ήταν κάτι που μείωνε την απόδοσή του με σμάλτα τύπου Humbrol. Mε άλλα, πιο λεπτόκοκκα σμάλτα ή Laquer (και ειδικά με το μικρότερο μπέκ 0,3mm) ή απόδοσή του θα είναι καλύτερη.

Αλλάζοντας το χρώμα με ακρυλικό της Gunze (Aqueous Hobby Color) (με ίδιες αραιώσεις και πιέσεις αέρα) η απόδοση του αερογράφου (με το ίδιο σετ μπέκ/βελόνας 0,5mm) αυξήθηκε κατακόρυφα! Τέλειες δέσμες, ακόμα και οι πολύ ψιλές, φτάνοντας στα όρια της γραμμής μολυβιού, συνεχόμενα και επίμονα, χωρίς διάλειμμα για καθάρισμα της βελόνας και με προσθήκες χρώματος με ελαφρά διαφορετική αναλογία αραίωσης (βλέπε και φωτό με τις δοκιμές).

Επαναλάβαμε την πιο πάνω διαδικασία αφαιρώντας το σετ μπέκ/βελόνας των 0,5mm και τοποθετώντας αυτή τη φορά το μικρότερο μπεκ των 0,3mm που περιλαμβάνεται στη συσκευασία μαζί με την αντίστοιχη βελόνα. (Προσοχή χρειάζεται να μην μπερδευτούν τα εξαρτήματα, καθώς οι διαστάσεις αναγράφονται μόνο στα ειδικά πλαστικά κουτάκια, ενώ το κάθε μπέκ συνοδεύεται και από το δικό του βιδωτό μπροστινό κάλυμμα - με διαφορετικής διαμέτρου οπή το καθένα). Τοποθετώντας τη μικρότερη βελόνα των 0,3mm παρατηρήσαμε πως αυτή έχει τελείως διαφορετικό σχήμα από τη μεσαία των 0,5mm (ποιο ευθύγραμμο τελείωμα στην άκρη της). Βάφοντας αρχικά με enamel Humbrol είδαμε -με το μικρότερο μπέκ των 0,3mm- κατώτερες επιδόσεις σε σύγκριση με το μπέκ των 0,5mm, σε σημείο που δεν θα συστήναμε τέτοιου είδους χρώματα για πολύ λεπτές δέσμες. Το Humbrol δυσκολευόταν εμφανώς να ψεκαστεί άνετα σε πολύ λεπτή δέσμη, καθώς το πολύ μικρό μπεκ δεν επέτρεπε ομαλή ροή στο χονδρόκοκκο σμάλτο. Κανένα πρόβλημα δεν παρουσιάστηκε όταν ανοίγαμε ελαφρά τη δέσμη σε λιγότερο απαιτητικές καταστάσεις.

Αλλάζοντας σε ακρυλικό χρώμα Gunze, o BD-183Κ -με το μπέκ των 0,3mm- μεταμορφώνεται κυριολεκτικά. Αφαιρώντας το μπροστινό κάλυμμα (nose cup) πετύχαμε γραμμές λεπτότερες και από αυτές του μολυβιού, χωρίς να αλλάξουμε πίεση (πάντα 15psi) με καλά αραιωμένο χρώμα 50/50 (με διαλυτικό επίσης Gunze). Oι βούλες φτιάχνονταν με ιδιαίτερη ευκολία, ανεξαρτήτως μεγέθους ή σχήματος και τα «γεμίσματα» περιοχών ήταν παιχνιδάκι, άριστα ελεγχόμενα, χωρίς overspray, με απειροελάχιστο «παίξιμο» της σκανδάλης και ελάχιστη απόσταση από την βαφόμενη επιφάνεια (σχεδόν εξ’ επαφής – τόσο που χρειάζεται προσοχή για την ακεραιότητα της βελόνας!). Τα επιθυμητά αποτελέσματα έρχονταν άμεσα, χωρίς πολλές δοκιμές, χωρίς «φτυσίματα», «απλώματα/τρεξίματα» ή μπουκώματα.

Δοκιμάσαμε τον BD-183K και με τα ακρυλικά “Humbrol Αcrylic” αλλά τα αποτελέσματα ήταν κάτω του αναμενόμενου, τόσο με το μπέκ των 0,5mm όσο και με το μικρότερο των 0,3mm (πάντα στην προσπάθειά μας να πιέσουμε το εργαλείο στα δύσκολα, δηλαδή σε πολύ μικρές βούλες, σε «γεμίσματα» με δέσμη γραμμής μολυβιού και σε ψιλές δέσμες για απαιτητικά “free hand” καμουφλάζ). Το πρόβλημα δεν είναι ασφαλώς του αερογράφου (καθώς έβαψε κοντά στο τέλειο με άλλα χρώματα – βλέπε πιο πάνω) αλλά του συγκεκριμένου αυτού χρώματος! Τα ακρυλικά Humbrol είναι υπερβολικά παχύρρευστα, χοντρόκοκκα και δεν συμπεριφέρονται ομαλά όταν τα ψεκάζεις με αερογράφο. Από τα τέσσερα πλαστικά κουτάκια τα δύο ήταν στερεοποιημένα όταν τα ανοίξαμε και ακολούθως τα πετάξαμε. Τα άλλα δύο είχαν διαφορετική συμπεριφορά το καθένα (το ένα πολύ πυκνόρευστο – σχεδόν κρεμώδες και το άλλο κάπως πιο φυσιολογικό. Και τα δύο «ζητούσαν» απεγνωσμένα διαλυτικό για αραίωση (βάλαμε Humbrol Acrylic Thinners – όχι ιδιαίτερα φτηνό) αλλά μαζί με τη ρευστότητα αποκτούσαν και μια «δύστροπη» τάση διαχωρισμού. Στο ψέκασμα πετύχαμε σχετικά μέτριες προς ψιλές δέσμες και ψιλές βούλες αλλά μετά από πολύ προσπάθεια (και μείωση της πίεσης στα 10psi), με πολλές διακοπές, «φτυσίματα/τρεξίματα» και μπουκώματα/συγκέντρωση ξεραμένου χρώματος στην άκρη της βελόνας. Kαμία βελτίωση δεν παρατηρήσαμε αφαιρώντας το nose cap. Ακόμα και στις φαρδιές δέσμες για κάλυψη μεγάλων επιφανειών τα ακρυλικά Humbrol δεν μας ικανοποίησαν ως προς την καλυπτικότητα και δεν τα συνιστούμε – τουλάχιστον για τον ΒD-183K. Αν τα έχετε ήδη κρατείστε τα αποκλειστικά και μόνο για πινέλο (σημειωτέον ότι δοκιμάσαμε τόσο την παλιά φόρμουλα του 2007 με το flip-flop καπάκι, όσο και την καινούρια του 2012 με το αντίστοιχο βιδωτό).

Συμπερασματικά έχουμε έναν αερογράφο ικανό να καλύψει όλες τις ανάγκες του μοντελιστή και ειδικά αυτού που βάφει σχεδόν τά πάντα και δεν περιορίζεται σε ένα είδος. Παράλληλα έχει και την ευελιξία των τριών κυπέλων χρώματος και των τριών σετ μπέκ-βελόνας. Το μέγιστο φάρδος της δέσμης (με το μεσαίο μπεκ/βελόνα) φτάνει τα τέσσερα εκατοστά περίπου σε απόσταση 10cm από την επιφάνεια, αρκετά ικανοποιητικό για τα περισσότερα είδη μοντέλων. Το φάρδος της δέσμης είναι ακόμα μεγαλύτερο με το μπεκ των 0,8mm (που θα φανεί πολύ χρήσιμο για βερνίκια και γκλός χρώματα σε σχετικά μεγάλες/μονόχρωμες επιφάνειες).

Με λίγη εξάσκηση ο μοντελιστής θα μείνει απόλυτα ικανοποιημένος από τον BD-183Κ και θα έχει την τάση να τον χρησιμοποιεί για τα περισσότερα βαψίματα, ιδιαίτερα με το μεσαίο και πιο «ευέλικτο» μπέκ των 0,5mm. Ωστόσο είναι πολύ βασικό να χρησιμοποιείται κυρίως με λεπτόκοκκα χρώματα, ακρυλικά ή laquer νέας γενιάς αν απαιτούνται ψιλές δέσμες. Με σμάλτα (enamel) θα αποδώσει τα μέγιστα μόνο αν το χρώμα είναι εξαιρετικής ποιότητας, λεπτόκοκκο και «προσανατολισμένο» για χρήση από αερογράφο. Εννοείται ότι τα συμπεράσματά μας αυτά έχουν άμεση σχέση με τα συγκεκριμένα χρώματα που χρησιμοποιήσαμε και το τονίζουμε διότι η ποιότητα και κατά συνέπεια η συμπεριφορά του χρώματος παίζει βασικό ρόλο στην απόδοση κάθε αερογράφου.

Η τιμή του (~ 55€) κρίνεται εξαιρετική όσον αφορά τη σχέση τιμής προς απόδοση σε όλα τα επίπεδα, τόσο ως προς τις συνολικές επιδόσεις του, όσο και από το πλούσιο περιεχόμενο των αξεσουάρ που περιλαμβάνει το σέτ. Συνιστάται ανεπιφύλακτα – ακόμα και για πρώτος αερογράφος ή για όσους θέλουν κάτι καλύτερο από ότι έχουν τώρα, αλλά διαθέτουν περιορισμένο budget...

Θα τον βρείτε στο Plastimodellismo, Iπποκράτους 48 και online εδώ.

 

Αερογράφος Grapho Tech BD-183, double actionΑερογράφος Grapho Tech BD-183, double actionΑερογράφος Grapho Tech BD-183, double actionΑερογράφος Grapho Tech BD-183, double actionΑερογράφος Grapho Tech BD-183, double actionΑερογράφος Grapho Tech BD-183, double actionΑερογράφος Grapho Tech BD-183, double actionΑερογράφος Grapho Tech BD-183, double actionΑερογράφος Grapho Tech BD-183, double actionΑερογράφος Grapho Tech BD-183, double actionΑερογράφος Grapho Tech BD-183, double action