AK Interactive Matte & Ultra Matte Varnish (AK190, AK183)

AK Interactive Matte & Ultra Matte Varnish (AK190, AK183)

Τα ακρυλικά βερνίκια είναι μια εντελώς προσωπική επιλογή για πολλούς λόγους, ένας από τους οποίους είναι η παλιά θεωρία ότι το σμάλτο/enamel ή το lacquer, όπως και στα χρώματα, δίνουν καλύτερα αποτελέσματα. Όμως αυτό αμφισβητείται πλέον και υπάρχουν αποδείξεις.

Πέρα από την εμφανή βελτίωσή τους, τα ακρυλικά βερνίκια έχουν το πλεονέκτημα να μην επηρεάζονται από wash με λάδια (ή σμάλτα) που θα πέσουν από πάνω τους (λόγω χημικής ασυμβατότητας), ενώ παράλληλα δεν μυρίζουν άσχημα και δεν είναι (τόσο) τοξικά όπως τα enamel/lacquer (δεν σημαίνει πως είναι και ακίνδυνα, συνεπώς η μάσκα συνιστάται πάντα).

Το πρόβλημα έχει γίνει πιο περίπλοκο τα τελευταία χρόνια, καθώς οι επιλογές αυξάνονται, νέες σειρές και εταιρίες εμφανίζονται, ενώ και η χημική τεχνολογία έχει αναπτυχθεί/βελτιωθεί εξίσου.

Η συγκεκριμένη νέα βελτιωμένη σειρά ακρυλικών βερνικιών της AK Interactive μας τράβηξε το ενδιαφέρον διότι εκτός από gloss, satin και matt περιλαμβάνει και ένα ultra matt (ή matte). Η συσκευασία τους είναι πολύ πρακτική: σε ελαφρύ πλαστικό στενόμακρο μπουκάλι με βιδωτό καπάκι, στενό στόμιο που βγάζει υγρό σταγόνα-σταγόνα, και χωρητικότητα 60ml.

To Ultra Matte Varnish (ΑΚ183) θα αποδειχθεί πολύτιμο, ειδικά σε όσους βάφουν φιγούρες και άρματα μάχης/στρατιωτικά οχήματα, καθώς σε αυτές τις κατηγορίες ο μοντελιστής επιζητά το απόλυτο (dead matt) βερνίκι που να μην γυαλίζει καθόλου! Φυσικά είναι χρησιμότατο και σε κάποια παλιά αεροσκάφη, όπως πχ. αυτά που είχαν υφασμάτινη επικάλυψη ή καμουφλάζ, που στο πραγματικό δεν φαίνεται απολύτως καμία γυαλάδα ή υποψία αντανάκλασης.

Δοκιμάσαμε το Ultra Matte αρχικά με αερογράφο. Χρησιμοποιήσαμε έναν με μεσαίο προς μεγάλο μπεκ μονής λειτουργίας και συνιστούμε αν έχετε ένα τέτοιο εργαλείο να τον αξιοποιείτε πάντα σε βερνίκια για λόγους φαρδύτερης δέσμης, ομοιομορφότερης καλυπτικότητας, ευκολότερου καθαρίσματος και καλύτερης απόδοσης του ίδιου του βερνικιού όταν ψεκάζεται σε «πλούσιες» ποσότητες από μεγάλο μπεκ. Αντίθετα βερνίκι μέσα από μικρό μπεκ συνήθως σημαίνει μπελάδες, ειδικά για τους όχι πολύ πεπειραμένους με τον αερογράφο ή το είδος του βερνικιού/διαλύτη.

Το συγκεκριμένο βερνίκι της ΑΚ Ιnteractive δεν απαιτεί αραίωση, με την προϋπόθεση ότι θα έχουμε ανακινήσει πάρα πολύ καλά και δυνατά το μπουκάλι για τουλάχιστον 2-3 λεπτά ή και περισσότερο. Το χρώμα του είναι γαλακτώδες και η πυκνότητά του σαν του γάλακτος. Οταν στεγνώσει γίνεται εντελώς διαφανές και δεν αλλοιώνει τα χρώματα που καλύπτει. Θα λέγαμε πως τα αλλοιώνει ελάχιστα έως μηδαμινά και πάντως πολύ λιγότερο από άλλα βερνίκια που έχουμε δοκιμάσει.

Το χρησιμοποιήσαμε ελάχιστα αραιωμένο (15-20%) με το διαλυτικό της ίδιας εταιρίας (ΑΚ712 Αcrylic Thinner) στα 20PSI και τη βελόνα τραβηγμένη εξαρχής πολύ πίσω για φαρδιά δέσμη.

Το αποτέλεσμα μας ικανοποίησε απόλυτα: Dead Matt 100%, ούτε υποψία γυαλάδας, ακόμα και μετά από τρίψιμο με χαρτοπετσέτα ή πιάσιμο επίτηδες για να δούμε αν θα γυαλίσει ελαφρά ή θα αποκτήσει σημάδια. Ούτε το ένα, ούτε το άλλο. Σε 20 λεπτά το βερνίκι έχει στεγνώσει τέλεια (αν έχετε περάσει λεπτό στρώμα) και σε μερικές ώρες μπορείτε να πιάσετε το μοντέλο χωρίς κίνδυνο για το χρώμα. Σχεδόν αδιάβροχο (αφού ταλαιπωρήσαμε επίτηδες τις επιφάνειες) και πολύ ανθεκτικό. Συνιστούμε δύο λεπτά στρώματα με μισή ώρα διαφορά ασφαλείας μεταξύ τους, παρά ένα «γενναίο» παχύ – βασικός κανόνας που δεν ισχύει μόνο στα βερνίκια. Στο τέλος της δοκιμής παραθέτουμε link από τεστ του Ralph Riese σε ένα άρμα και αξίζει να δείτε τα αποτελέσματα του Ultra Matte σε ένα Tamiya 1/35.

Επίσης παρατηρήσαμε ότι σε κάποια σημεία που έπεσε πιο παχύ στρώμα, σε σημείο ανησυχίας "χτισίματος", αυτό απλά εξατμίστηκε τέλεια χωρίς να αφήσει τοπικές «χοντράδες».

Είναι τόσο καλό που αν το καμουφλάζ δεν σας έχει πετύχει απόλυτα και ελπίζετε να πέσει το βερνίκι για να καλύψει τις ατέλειες, να μην βασίζεστε απόλυτα σε κάτι τέτοιο – πέρα από την κλασική και αναμενόμενη εξισορρόπηση στις διαχωριστικές που έχει χτίσει το χρώμα ελαφρά. Το τελικό φίλμ του βερνικιού είναι τόσο λεπτό που αφήνει και την παραμικρή υφή του χρώματος και της αποτυπωμένης λεπτομέρειας του μοντέλου να αναδειχθεί. Επίσης παρατηρήσαμε ότι δεν σκουραίνει τόσο πολύ τα χρώματα, αν και αυτό μπορεί να ποικίλλει ανάλογα με το είδος του χρώματος (σκούρο, gloss/matt, κλπ).

Με απόλυτη σιγουριά μπορούμε να πούμε ότι το Ultra Matte Varnish της ΑΚ είναι αν όχι το απόλυτο, ένα από τα καλύτερα dead matt της αγοράς.

Στη συνέχεια δοκιμάσαμε το απλό Matte Varnish (ΑΚ190), το οποίο είναι ένα σωστό ματ, χωρίς να πλησιάζει έστω προς την κατηγορία των σεμι-ματ. Απλά το εφέ του είναι λιγότερο έντονο από το Ultra Matte, πλησιάζοντας αυτό που λέμε «κέλυφος αυγού» (η εταιρία διαθέτει επίσης σατινέ και γυαλιστερό για να επιλέξουμε). Πρακτικά το Matte και το Ultra Matte είναι πολύ "κοντά" το ένα με το άλλο.

Αφήνοντας τον αερογράφο -αφού πρώτα τον καθαρίσαμε σχολαστικά- πιάσαμε ένα φαρδύ μαλακό πλακέ πινέλο και η ευχάριστη έκπληξή μας συνεχίστηκε. Και τα δύο αυτά βερνίκια στρώνουν τέλεια με πινέλο χωρίς να αφήνουν πινελιές, «νερά» ή άλλα σημάδια. Απλά ανά διαστήματα υγραίνουμε το πινέλο σε νερό ή στο διαλυτικό ΑΚ712 της εταιρίας. Η πολύ καλή συμπεριφορά των βερνικιών αυτών με το πινέλο είναι ανεκτίμητη σε περιπτώσεις που πρέπει να περάσουμε ένα «μπάλωμα» ή για κάποιο λόγο δεν μπορούμε ή δεν θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε αερογράφο.

Να σημειώσουμε εδώ πως για μικρές αραιώσεις μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε νερό, αλλά αν πρόκειται για παραπάνω αραίωση επιβάλλεται το διαλυτικό της εταιρίας ή έστω κάποιο συμβατό όπως το αντίστοιχο της Tamiya ή Gunze (πάντα με δοκιμή από πριν).

Το βερνίκι εξατμίζεται και στεγνώνει εξίσου γρήγορα μετά από εφαρμογή με το πινέλο. Μάλιστα το περάσαμε επίτηδες πινελάτο πάνω από επιφάνειες που είχαν ήδη στεγνώσει προηγουμένως με«αερογραφάτο» βερνίκι και δεν παρατηρήσαμε καμία διαφορά.

Ας σημειωθεί πως όλες οι δοκιμές έγιναν σε συνθήκες καύσωνα και με αυξημένη υγρασία, δηλαδή όχι απόλυτα κατάλληλες για ψεκάσματα/στεγνώματα βερνικιών. Αυτό το καταλάβαμε διότι τόσο το ερημί ακρυλικό χρώμα που χρησιμοποιήσαμε ως υπόστρωμα (Μr. Paint), όσο και τα βερνίκια της AK δυσκολεύτηκαν να συμπεριφερθούν σωστά μέχρι να βρούμε τις ιδανικές αναλογίες αραίωσης με διαλυτικό, πίεση αέρα και κατάλληλη απόσταση/φάρδος δέσμης. Αναμενόμενα όμως όλα αυτά για ένα προϊόν που δοκιμάζει κανείς για πρώτη φορά (αλλά έχει την αίσθηση πως θα ακολουθήσουν πολλές άλλες).

Επίσης παρατηρήσαμε πως τα βερνίκια αυτά έχουν να ωφεληθούν τα μέγιστα με τη χρήση ενός επιβραδυντικού υγρού (Retarder). H AK διαθέτει το δικό της (ΑΚ737 Drying Retarder) αλλά μερικές σταγόνες από οποιοδήποτε άλλο ανάλογο retarder ή self leveling υγρό θα είναι πολύτιμες στο να μην ξεραίνεται το βερνίκι στην άκρη της βελόνας, φράζοντας σταδιακά το μπέκ και δυσκολεύοντας την ομαλή ροή της δέσμης (ένας ακόμα λόγος που για τα βερνίκια συνιστώνται μεγάλα μπεκ). Στις δικές μας πρώτες αυτές δοκιμές δεν χρησιμοποιήσαμε retarder αλλά καταλάβαμε αμέσως την απουσία του μετά από λίγη ώρα συνεχούς ψεκάσματος.

Ένα άλλο που παρατηρήσαμε είναι ότι παρά τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες τα δύο βερνίκια δεν εμφάνισαν το παραμικρό φαινόμενο ασπρίσματος, κάτι το πιθανό, ακόμα και με ιδανικές συνθήκες, ειδικά σε βερνίκια που απαιτούν προσθήκη Flat Base (πχ. Gunze/Mr.Hobby ή Τamiya) προκειμένου να πετύχει κανείς ένα καλό ματ. Λίγο παραπάνω Flat Base (ή αυξημένη υγρασία) και το μοντέλο άσπρισε. Κανένα τέτοιο πρόβλημα με τα βερνίκια της ΑΚ, ακόμα και στα σημεία που - πριν στεγνώσουν - βλέπαμε «χτίσιμο» από δικό μας λάθος και ο σχετικός κίνδυνος ήταν αυξημένος.

Συμπερασματικά...

Αν έχετε ήδη εμπειρία από ακρυλικά βερνίκια, αξίζει να δοκιμάσετε τη σειρά ακρυλικών βερνικιών της ΑΚ, ειδικά αν είστε «αρματάδες» ή «φιγουράδες» και επιζητείτε το τέλειο ματ. Δεν υπάρχει χειρότερο πράγμα από μια φιγούρα, άρμα -ή ακόμα και μοντέλο αεροπλάνου- που γυαλίζει αφύσικα! Στα αεροπλάνα ακόμα και κάποια θεωρούμενα ως ματ φαίνεται να γυαλίζουν στο πραγματικό, αλλά αν η βιβλιογραφία σας λέει «dead matt» δεν μπορείτε να το αγνοήσετε.

Αν είστε ακόμα προσκολλημένος στα σμάλτα/enamel/lacquer βερνίκια και πάλι αξίζει να δοκιμάσετε αυτά τα ακρυλικά για να κάνετε τα φινιρίσματά σας λίγο πιο εύκολα, απλά και με λιγότερες…οσμές.

Και στις δύο περιπτώσεις συνιστούμε πάντα δοκιμές στο παλιό μας μοντέλο πριν ταλαιπωρήσουμε το τελευταίο μας θεϊκό και αναντικατάστατο δημιούργημα.

Θα τα βρείτε σε ελληνικά καταστήματα με προϊόντα της ΑΚ Ιnteractive ή απευθείας από το website/e-shop της εταιρίας:

http://ak-interactive.com/v2/?product=ultra-matte-varnish

http://ak-interactive.com/v2/product/matte-varnish-2/

http://ak-interactive.com/v2/product-category/ak-products/ak-acrylics/ak-colors/varnishes/

http://ak-interactive.com/v2/product/acrylic-thinner/

Kαι τέλος τα αποτελέσματα του Ultra Matte της AK Interactive σε ένα άρμα 1/35 του Ralph Riese (από το LSM forum - τελευταίες 8 φωτογραφίες):

https://forum.largescalemodeller.com/topic/4207-135-tamiya-sd-kfz-2511-ausf-d/

 

AK Interactive Matte & Ultra Matte Varnish (AK190, AK183)AK Interactive Matte & Ultra Matte Varnish (AK190, AK183)AK Interactive Matte & Ultra Matte Varnish (AK190, AK183)