Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)

Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)

To καλοκαίρι του 2019 η Tamiya κυκλοφόρησε το πρώτο της κιτ του Lightning στην κλίμακα 1/48. Ξεκίνησε με τις σχεδόν πανομοιότυπες εκδόσεις F/G και συνέχισε με την H (περιορισμένης παραγωγής, όπως και η πραγματική). Kαι οι τρεις αυτές υπο-παραλλαγές ξεχώριζαν λόγω των μικρότερων αεροδυναμικών καλυμμάτων στο κάτω-εμπρός τμήμα των κινητήρων, καθώς δεν διέθεταν τα μεγαλύτερα ψυγεία λαδιού/κινητήρων των μεταγενέστερων εκδόσεων J/L. Είχαν βέβαια και άλλες (ορατές εξωτερικά) διαφορές, όπως μικρότερους πλευρικούς αεραγωγούς ψύξης στο πίσω μέρος των ατρακτιδίων των κινητήρων και καμπυλωτό αλεξήνεμο. Τρία χρόνια μετά, το καλοκαίρι του 2022, η Tamiya συνεχίζει με την έκδοση P-38J, που ήταν από τις πολυπληθέστερες σε παραγωγή, με 2970 μονάδες (μπήκε σε υπηρεσία τον Αύγουστο του 1943). Ήταν μαζί με την επόμενη (P-38L) οι πιο διαδεδομένες σε Ειρηνικό & Ευρώπη.

Το P-38 της Lockheed είναι ένα συνολικά μάλλον υποτιμημένο καταδιωκτικό, ως προς την αξία και την προσφορά του στη συμμαχική νίκη, καθώς η προχωρημένη τεχνολογία του, οι δύο κινητήρες, αλλά και το γεγονός ότι έδρασε τόσο στον Ειρηνικό όσο και στην Ευρώπη, σε πολύ κρίσιμες - μεταβατικές περιόδους, μαζί με μονοκινητήρια που «έκλεβαν την παράσταση», προτρέπουν το φίλο της αεροπορικής ιστορίας και μοντελιστή να ψάξει περισσότερο και βαθύτερα τη συμβολή του. Ήταν το μόνο αμερικανικό μαχητικό που έμεινε σε παραγωγή καθ΄όλη τη διάρκεια του Πολέμου, ενώ ο μεγαλύτερος Αμερικανός Άσσος, ο Richard Bong, πέτυχε όλες τις καταρρίψεις του πετώντας με αυτό. Υπάρχουν αρκετά καλά βιβλία και διαδικτυακές πηγές, από όπου μπορεί κανείς να αντλήσει τα δεδομένα. Πριν την Tamiya, oι επιλογές για P-38 στην 1/48 ήταν με χρονολογική σειρά: Μοnogram, Hasegawa, Academy/Eduard και ΗοbbyBoss. To Μοnogram είναι καλούπι δεκαετίας ’60 και θεωρείται “κλασικό”. Το Hasegawa (1993) πολύ καλό αλλά θέλει προσοχή στην εφαρμογή και ευθυγράμμιση. Το Acacemy/Eduard (1994) και αυτό πολύ καλό, αλλά με έντονη την ανάγκη βελτιωτικών (που περιλαμβάνονται στα limited Eduard για όσους τα πρόλαβαν). Το HobbyBoss (2014) πολύ απλοποιημένο, απευθύνεται κυρίως στον αρχάριο και αυτόν που αδιαφορεί για λάθη και υπερ-λεπτομέρειες.

Με την κυκλοφορία των νέων κιτ της Tamiya η αναζήτηση (ως συνήθως) φτάνει στο… τέλος, καθώς για άλλη μια φορά έχουμε το απόλυτο κιτ του P-38. Kαι όσοι εκφράζουν απορία για την τιμή, το καλό πράγμα κοστίζει και τα 65 ευρώ είναι ένα αντίτιμο λογικό για όσα προσφέρονται (οι προηγούμενες εκδόσεις κυκλοφορούν και σε χαμηλότερες τιμές). Τα πλαίσια του P-38 της Τamiya ήταν εξ’αρχής κατά τέτοιο τρόπο διαρθρωμένα, έτσι ώστε προσθαφαιρώντας η εταιρία τα κατάλληλα κομμάτια, να μας προσφέρει ακριβώς την αντίστοιχη έκδοση. Δεν υπάρχουν λοιπόν διπλά ή επιπλέον/εναλλακτικά κομμάτια που να περισσεύουν, διότι αυτό θα αύξαινε το τελικό κόστος. Ετσι έχουμε στο «J» αρκετά και διαφορετικά κομμάτια (συνολικά πολύ περισσότερα) και πρακτικά ένα εντελώς νέο κιτ, καθώς λιγότερα από τα μισά κομμάτια των F/G εμφανίζονται εδώ ίδια.

Συνολικά μετρήσαμε 230 κομμάτια σε ανοικτό γκρί πλαστικό και 14 σε διαφανές (για την καλύπτρα, τους καθρέπτες, το σκόπευτρο και τα φώτα αναγνώρισης). Το κουτί είναι εξαιρετικά ανθεκτικό (σημαντικό για όσους παραγγέλνουν ταχυδρομικά) και κάθε πλαίσιο προφυλάσσεται σε χωριστό διαφανές νάϋλον σακουλάκι. Στερεωμένα στον πάτο του κουτιού βρίσκονται (σε μικρότερο σακουλάκι) τρία μεταλλικά σφαιρίδια που χρησιμεύουν ως βάρος αντιστάθμισης για να μην «ρίχνει την ουρά» το τελειωμένο μοντέλο, λόγω του τρίκυκλου συστήματος προσγείωσης. Σημειωτέον ότι το συνολικό βάρος του κιτ είναι απρόσμενα μεγάλο για ελικοφόρο αυτής της κατηγορίας – κάτι λιγότερο από ένα κιλό.

Τα σήματα είναι χωρισμένα σε δύο καρτέλες και περιλαμβάνουν τρία σετ για ισάριθμα αεροσκάφη. Ένα από αυτά είναι το φημισμένο «Μarge» του μεγαλύτερου Αμερικανού Άσσου Richard Bong – όλα με το φυσικό μεταλλικό φινίρισμα αλουμινίου, εκτός από τις πράσινες μη ανακλαστικές επιφάνειες σε κινητήρες και ρύγχος. Περιλαμβάνουν αρκετά προειδοποιητικά, χαλκομανίες για τα όργανα ελέγχου στο κόκπιτ και έχουν τέλεια εκτύπωση και χρωματική απόδοση. Για όσους το προτιμούν δίνονται και ζώνες πρόσδεσης, καθώς και «γρίλλιες» των ψυγείων σε χαλκομανία. Σε σήματα δίνονται και οι καθρέπτες του κόκπιτ, καθώς και επιπλέον καθρέπτες ελέγχου λειτουργίας του ριναίου τροχού, τοποθετημένοι στα καλύμματα των κινητήρων. Ισως είναι η πρώτη φορά που βλέπουμε κανονικούς καθρέπτες -όχι ως αυτοκόλλητο- αλλά ως ρεαλιστική χαλκομανία. Μαζί με τα σήματα δίνεται και μια καρτέλα με αυτοκόλλητες μάσκες βαψίματος του σκελετού της καλύπτρας. Θα χρειαστεί κόφτης ή νυστέρι με νέα λεπίδα για να κοπεί η κάθε μία, με οδηγό το τυπωμένο περίγραμμα και την αρίθμηση. Οι οδηγίες συναρμολόγησης/βαψίματος είναι πληρέστατες, με 20σέλιδο φυλλάδιο-βιβλιαράκι, γεμάτο αναλυτικότατα σχέδια, επιπλέον φυλλάδια για πρόσθετες οδηγίες και δύο πόστερ μεγέθους Α3 σε χαρτί illustration, με μεγάλα έγχρωμα profiles για τα τρία αεροσκάφη.

Η συναρμολόγηση ολοκληρώνεται σε 55 στάδια, με πολύ φροντίδα από την εταιρία, που παρεμβάλλει ανάμεσα στις εικόνες και τα σχέδια, όλες τις οδηγίες για σωστή επιλογή κομματιών, εσωτερικό/εξωτερικό βάψιμο, κωδικούς χρωμάτων (της Tamiya μόνο), σημεία τοποθέτησης επιμέρους χαλκομανιών, εναλλακτικά κομμάτια και επισημάνσεις ιδιαίτερης προσοχής ή και δυσκολίας. Το κιτ, χωρίς να δίνει κινητήρες, photo-etched/resin parts ή κινούμενα κομμάτια, κατορθώνει να προσφέρει ένα σωστότατο μοντέλο με εκπληκτική λεπτομέρεια, που μοντάρεται χωρίς προβλήματα, με άψογη εφαρμογή, χωρίς ανάγκη στόκου. Χάρη στις λεπτομέρειες που περιέχονται ο μοντελιστής αποκτά μια πολύ καλύτερη εξοικείωση και γνώση των συστημάτων του πραγματικού αεροσκάφους, κάτι που συνήθως επιτυγχάνεται σε μεγαλύτερες κλίμακες. Το κόκπιτ, οι λεπτομέρειες στο εσωτερικό της καλύπτρας, τα ραδιοβοηθήματα, οι φωλεές του συστήματος προσγείωσης, οι λεπτομέρειες των στροβιλοσυμπιεστών και των ψυγείων και η σημασία σε μικρότερες λεπτομέρειες, όπως η λεπτεπίλεπτη σκάλα επιβίβασης, δημιουργούν μια αίσθηση απόλαυσης και ικανοποίησης, η οποία συνδυάζεται και με μια εμπειρία ευκολίας ολοκλήρωσης κάθε σταδίου (αφού πρώτα αυτό έχει μελετηθεί καλά στις οδηγίες). Στις εξωτερικές επιφάνειες ατράκτου/πτερύγων κυριαρχούν πολύ διακριτικά χαραγμένες γραμμώσεις, ανάμεικτες με πριτσίνια σε επιλεγμένα σημεία. To P-38 είχε εξαιρετικά αεροδυναμικές γραμμές με λείες επιφάνειες και η διακριτικότητα εδώ είναι πλεονέκτημα.

Ο τρόπος που ενώνονται τα βασικά κομμάτια πτερύγων και ατράκτου είναι μελετημένος ώστε να συνδυάζει απλότητα, ανθεκτικότητα και συμμετρικότητα, καθιστώντας περιττή την ανάγκη στόκου. Μια μεγάλη δοκός σχήματος πεπλατυσμένου «Τ» κρύβεται μέσα στις πτέρυγες, διατρέχοντας την κεντρική άτρακτο και εξασφαλίζοντας με μία κίνηση όλα τα παραπάνω, καθώς και τη σωστή δίεδρο γωνία. Τα κάθετα ουραία πηδάλια διεύθυνσης (rudders), τα πηδάλια κλίσης (ailerons) και τα μπροστινά τμήματα των πτερύγων δίνονται χωριστά (το δεύτερο αποτελεί προοίμιο για επόμενες εκδόσεις - L - που διέθεταν προβολέα στα χείλη προσβολής). Ωστόσο δεν δίνονται χωριστά τα τέσσερα μεγάλα φλάπς, ούτε και τα μικρότερα “dive recovery flaps” στις κάτω επιφάνειες των πτερύγων (υπήρχαν τοποθετημένα από τα P-38J-25 και μετά, καθώς και σε όλα τα L, προκειμένου να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της συμπιεστότητας [compressibility] και του κινδύνου απώλειας στήριξης κατά τη βύθιση). Όμως τo πλαστικό στα αντίστοιχα σημεία είναι εξαιρετικά λεπτό, οι γραμμώσεις σαφείς και κόβονται πανεύκολα για όποιον το αποφασίσει - ή βρει έτοιμα βελτιωτικά ρητίνης, καθώς τα "συρταρωτά" (Fowler) flaps του Lightning κρύβουν πολύ εσωτερική λεπτομέρεια. Βέβαια πολύ σπάνια (έως καθόλου) θα δεί κανείς P-38 με κατεβασμένα φλάπς στο έδαφος.

Το κόκπιτ είναι υπερπλήρες με εξαιρετική λεπτομέρεια, ανάγλυφο πίνακα οργάνων (δίνεται ένας επιπλέον από το F/G), σωστό κάθισμα με σωληνωτό πλαίσιο στήριξης, κονσόλες, μοχλούς ισχύος, διακόπτες, χειριστήριο σε δύο κομμάτια, ανάγλυφες λεπτομέρειες, ασύρματο, ραδιοβοηθήματα, διαφανές σκόπευτρο πάνω σε προέκταση βάσης του πίνακα, καλύπτρα ανοικτή ή κλειστή και φιγούρα πιλότου με κεφάλι σε χωριστό κομμάτι. Τα διαφανή κομμάτια είναι λεπτότατα, διαυγέστατα και τέλεια προφυλαγμένα σε χωριστό σακουλάκι. Το αλεξήνεμο και το πίσω μέρος της καλύπτρας δίνονται σε χωριστά κομμάτια, ενώ το κεντρικό κομμάτι δίνεται μονοκόμματο (για κλειστή θέση) ή σε τρία τμήματα για να κολληθεί ανοικτό (αριστερό και δεξί πλευρικό παράθυρο εισχωρούν στην άτρακτο ενώ το επάνω κεντρικό τμήμα ανοίγει προς τα πίσω). Το εμπρός και το πίσω μέρος των διαφανών κομματιών για το σκελετό της καλύπτρας εκτείνονται αρκετά χιλιοστά πέρα από τα φυσικά όριά τους (αντικαθιστώντας αντίστοιχο γκρί πλαστικό), ώστε κατά το τρίψιμο των ενώσεων να μην κινδυνέψουν τα διαφανή. Εκτός από τα τρία φώτα αναγνώρισης στην κοιλιά, δίνεται σε διαφανές και το «τζάμι» του προβολέα προσγείωσης στο κάτω μέρος της αριστερής πτέρυγας.

Το σύστημα προσγείωσης, με τις πολύ φροντισμένες και βαθιές φωλεές, είναι από τις εκπλήξεις του κιτ, καθώς αποτελεί έναν τομέα παραμελημένο από άλλες εταιρίες. Πολύ έξυπνος ο τρόπος καλουπαρίσματος κάθε θυρίδας πάνω σε διαμήκη δοκό στήριξης με γάντζους - όλα σε ενιαίο κομμάτι - αυξάνει τη στερεότητα συγκόλλησης και τη σωστή συμμετρία. Παρέχεται και εξαιρετική εσωτερική λεπτομέρεια με τη μορφή σωληνώσεων. Τροχοί, σκέλη και επιμέρους βραχίονες/μοχλοί ενεργοποίησης είναι στο ίδιο υψηλό επίπεδο λεπτομέρειας/αναγλυφότητας. Οι κύριοι τροχοί προσφέρονται σε δύο τύπους: με ακτινωτές, τρυπητές ζάντες ή με επίπεδο κάλυμμα - τάπα. Το πέλμα τους έχει βαθιά χιαστή/ρομβοειδή χάραξη, αλλά το κυρίως «ελαστικό» δεν δίνεται «πατημένο», ούτε συμπιεσμένο/παραμορφωμένο, για ένδειξη βάρους στο κάτω μέρος. Τα εξωτερικά φορτία αποτελούνται από δύο μεγεθών πτερυγικές δεξαμενές καυσίμου, των 150 και των 300 γαλλονιών κάθε μία.

Το κιτ του P-38J της Tamiya είναι από εκείνα που δεν απευθύνονται στον αρχάριο, αλλά απαιτούν κάποια πείρα, καθώς και καλή μελέτη των οδηγιών πριν σκεφθεί κανείς να πιάσει τον κόφτη. Το τελικό αποτέλεσμα όμως δικαιώνει την προσπάθεια, με το παραπάνω. Συμπερασματικά, έχουμε το καλύτερο ως τώρα κιτ του P-38J στην 1/48. Σίγουρα θα ακολουθήσουν από την εταιρία και οι υπόλοιπες εκδόσεις, καθώς εκτός από το J έχουν κυκλοφορήσει οι υπο-τύποι F, G & H (oι δύο πρώτοι σε ενιαίο κιτ). Αυτό το κιτ δεν είναι μόνο μια ευχάριστη και απολαυστική μοντελιστική έκπληξη. Θα σας κάνει να ανεβάσετε σημαντικά τις απαιτήσεις σας από τις εταιρίες πλαστικών κιτ και ταυτόχρονα θα σας μάθει πολύ περισσότερα για το Lightning, από όσο ένα -ή περισσότερα- εξειδικευμένα βιβλία. Μην το χάσετε για κανένα λόγο! Αξίζει κάθε σεντ.

Η Ηοbbyland.bg σας προμηθεύει τώρα με ΤΑΜΙΥΑ – και όχι μόνο!

Το κιτ έφτασε στην πόρτα μας ταχυδρομικώς, μέσα σε μία εβδομάδα, με courier, από τη Ηοbbyland.bg, τον επίσημο αντιπρόσωπο της Tamiya στη Βουλγαρία, η οποία προμηθεύει - λιανικώς και χονδρικώς - τα προϊόντα της ιαπωνικής εταιρίας, σε εξαιρετικά συμφέρουσες τιμές, σε κάθε ενδιαφερόμενο - φυσικά και στην Ελλάδα. Υπόψιν ότι η Βουλγαρία είναι χώρα-μέλος της ΕΕ - με ό,τι ευνοϊκό σημαίνει αυτό όσον αφορά ταχυδρομικές παραγγελίες, χωρίς δασμούς, τελωνεία και λοιπές επιβαρύνσεις. Και σαν γειτονική χώρα τα ταχυδρομικά είναι εξαιρετικά χαμηλά και οι αποστολές πολύ γρήγορες. Εκτός από Tamiya, η Hobbyland.bg διαθέτει προϊόντα εταιριών όπως: Eduard, Zvezda, Italeri, ICM, MiniArt, Trumpeter/HobbyBoss, AK, Mr. Hobby/Gunze, και πολλές άλλες. Συνιστάται οπωσδήποτε μια επίσκεψη στο e-shop της εδώ. Επίσης η εταιρία διατηρεί (για όποιον το προτιμά) ηλεκτρονικό κατάστημα και στο ebay.com, με εξίσου πολύ χαμηλά ταχυδρομικά έξοδα για Ελλάδα (και ακόμα μικρότερα αν γίνει παραγγελία περισσότερων του ενός κιτ), ενώ δέχεται κάθε πιστωτική κάρτα & paypal. Το κιτ του P-38 κυκλοφορεί αυτήν την περίοδο και σε ενημερωμένα ελληνικά e-shops που διαθέτουν Tamiya, μέσω Hobbyland.bg, σε συμφέρουσες τιμές.

Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)Lockheed P-38J Lightning, Tamiya 1/48 (κωδικός 61123)