Marcel-Bloch MB.151C.1, DORA WINGS 1/48 (Kit No.DW48017)

Marcel-Bloch MB.151C.1, DORA WINGS 1/48 (Kit No.DW48017)

Καταδιωκτικό γαλλικής κατασκευής από τα πλέον εξελιγμένα της περιόδου 1936-40, σχεδιασμένο από την εταιρία Avions Marcel - Bloch. Πρόκειται φυσικά για την μεταπολεμικά γνωστή ως… Avions Marcel Dassault, κατασκευάστριας των περίφημων Mirage. (Ο Γαλλοεβραίος ιδιοκτήτης, κύριος Marcel Bloch, το 1949 βαφτίστηκε Χριστιανός και άλλαξε το επώνυμό του σε Dassault, που ήταν το ψευδώνυμό του στη γαλλική Αντίσταση). Η Ελληνική Βασιλική Αεροπορία είχε παραγγείλει 25 αεροσκάφη ΜΒ.151 το Σεπτέμβριο του 1939 αλλά τελικά παρέλαβε μόνο εννέα (9) λόγω της εμπλοκής των Γάλλων στον Πόλεμο, τον Μάϊο και τον Ιούνιο του 1940, οπότε και συνθηκολόγησε η Γαλλία. Τα εννέα Bloch εξόπλισαν την 24η Μοίρα Δίωξης που είχε ως αποστολή την προστασία της ευρύτερης περιοχής των Αθηνών με βάση την Ελευσίνα. Λόγω τεχνικών προβλημάτων, έλλειψης ανταλλακτικών και του μικρού αριθμού τους τα Bloch δεν στάλθηκαν αρχικώς στην πρώτη γραμμή και συνεπώς δεν επηρέασαν σημαντικά τις εξελίξεις στο ελληνικό Μέτωπο.

Iδιαίτερα προβληματικός ήταν ο κινητήρας τους που υπερθερμαινόταν, λόγω διαρροής λαδιού από τα έδρανα του στροφάλου, έχανε πίεση και τελικά έπαυε να λειτουργεί. Ωστόσο αξιοποιήθηκαν όσο επέτρεπαν οι συνθήκες από τους ηρωϊκούς Ελληνες χειριστές, δρώντας στο αλβανικό Μέτωπο, όπου σημείωσαν καταρρίψεις δύο ιταλικών Cant Z.1007bis και δύο γερμανικών βομβαρδιστικών (ενός Do17Z και ενός αγνώστου τύπου). Ηταν βαμμένα με το στάνταρ καμουφλάζ της γαλλικής αεροπορίας, με διακριτικά Δ171 έως Δ179. Eίχαν κυκλικά εθνόσημα μόνο στην άτρακτο και στις κάτω επιφάνειες των πτερύγων. Φωτογραφίες καταρριφθέντων Βloch δείχνουν ότι δύο τουλάχιστον αεροσκάφη είχαν βαμμένες τέσσερις πολύ φαρδιές μαύρες ρίγες στις κάτω επιφάνειες των πτερύγων παράλληλα με την άτρακτο (μία σε κάθε ακροπτερύγιο και μία στο κέντρο κάθε πτέρυγας) ενδεχομένως για να αναγνωρίζονται από τα πληρώματα των ελληνικών και βρετανικών επίγειων αντιαεροπορικών πυροβόλων, που συχνά έκαναν λάθος και τα περνούσαν για εχθρικά βάλλοντας εναντίον τους.

Στη γαλλική αεροπορία τα MB.151 (και όλη η οικογένεια ΜΒ.150 – 155) είχαν καλύτερη τύχη. Περίπου 120 αεροσκάφη είχαν παραδοθεί στην Armée de l'Air πριν την έναρξη του Πολέμου, αλλά ελάχιστα από αυτά ήταν αρχικά ικανά να πετάξουν λόγω έλλειψης σκοπευτικών & ελίκων. Ωστόσο κατά τη Μάχη της Γαλλίας σημείωσαν αρκετές καταρρίψεις, πριν καταρριφθούν τα ίδια στο μεγαλύτερο ποσοστό από τα κατά πολύ ανώτερα Bf109E. To γαλλικό αεροσκάφος ήταν αισθητά λιγότερο ευέλικτο, όχι τόσο καλά οπλισμένο και είχε μικρή ακτίνα δράσης σε σχέση με το Μesserscmitt.

To kit της Dora Wings στην 1/48

Αν ήθελε κανείς να φτιάξει ελληνικό ΜΒ.151 θα έπρεπε να τροποποιήσει το μοναδικό διαθέσιμο κιτ ΜΒ.152 της Classic Airframes στην 1/48 («Μοdelling» No.108, Ioύνιος 2000, κατασκευαστικό άρθρο του Τόλη Αθανασόπουλου – που όμως απέφυγε τις… κακοτοπιές δείχνοντας τον κινητήρα ανοικτό). Ετσι κι αλλιώς το κιτ εκείνο είναι εξαιρετικά δύσκολο για το μέσο μοντελιστή, έχει διαφορές από το ελληνικό 151 (κυρίως στην περιοχή γύρω και κάτω από τον κινητήρα – δηλαδή στις γρύλιες και το ψυγείο) και τέλος είναι δυσεύρετο και πανάκριβο διότι η εταιρία έκλεισε πριν κάμποσα χρόνια.

Την κατάσταση ήρθε να σώσει πρόσφατα η ουκρανική εταιρία Dora Wings με το ολοκαίνουργιο κιτ που κυκλοφόρησε πρόσφατα, δίνοντας ακριβώς την ελληνική έκδοση MB.151C.1, πλήν όμως χωρίς ελληνικά σήματα, καθώς η σχετική καρτέλα περιλαμβάνει μόνο γαλλικά. Υπάρχουν πληροφορίες ότι μέσα στο 2020 η εταιρία θα επανακυκλοφορήσει το κιτ και με ελληνικά σήματα. Για τους βιαστικούς που έχουν ήδη -ή μπορούν να βρούν- ελληνικά σήματα από άλλες πηγές το κιτ αυτό είναι τέλειο για ελληνικό – χωρίς καμία ανάγκη μετατροπής.

Σε ένα αρκετά ανθεκτικό κουτί περιέχονται 113 πλαστικά κομμάτια σε γκρί και διαφανές πλαστικό, καθώς και 15 σε photo-etched. Eπίσης ένα 10σέλιδο έγχρωμο φυλάδιο οδηγιών με 8 profiles και μια καρτέλα με 4 σετ σημάτων για αεροσκάφη της Armée de l'Air.

Η γράμμωση είναι άψογα χαραγμένη σε όλες τις επιφάνειες και σωστή στην κλίμακα. Πολύ ρεαλιστικά αποδίδονται και οι υπόλοιπες λεπτομέρειες, όπως οι αναγλυφότητες στα καλύματα του κινητήρα και στο κόκπιτ. Το τελευταίο παρέχει λεπτομερέστατο κάθισμα, ζώνες πρόσδεσης και σκελετό/βάση καθίσματος σε PE (Photo-Etched/φωτοχαραγμένα κομμάτια), χειριστήριο, ποδωστήρια, χαλκομανίες για τα όργανα ελέγχου (δίνονται και ανάγλυφα στο αντίστοιχο πλαστικό κομάτι του πίνακα), σκοπευτικό σε PE και διάφορες ανάγλυφες λεπτομέρειες, όπως ασύρματο και άλλες συσκευές στα πλευρικά τοιχώματα.

Εξαιρετικά λεπτομερής δίνεται ο κινητήρας με δύο σειρές ανάγλυφων κυλίνδρων και μπουζοκαλώδια σε PE. Για το συγκρότημα του κινητήρα (μαζί με τα panel του) υπάρχει ειδική αναφορά και σχέδιο, ως υπενθύμιση για να κολληθεί με μικρή κλίση 3-5 μοιρών προς τα αριστερά, ως προς το διαμήκη άξονα της ατράκτου, ώστε να αντισταθμίζεται η ροπή της έλικας προς την αντίθετη κατεύθυνση στο πραγματικό αεροπλάνο.

Η καλύπτρα δίνεται σε δύο κομμάτια (αλεξίνεμο και συρόμενο τμήμα) και μπορεί να κολληθεί ανοικτή ή κλειστή. Eίναι εξαιρετικά λεπτή και ο υπερυψωμένος σκελετός της αναπαρίσταται πολύ ρεαλιστικά. Προσφέρονται δύο διαφορετικού στυλ αλεξίνεμα και αυτοκόλλητες μάσκες για το βάψιμο.

Στα διαφανή κομμάτια περιλαμβάνονται επίσης τα φώτα ναυτιλίας στα ακροπτερύγια, καθώς και το εξωτερικό «τζάμι» του προβολέα προσγείωσης στο χείλος προσβολής της αριστερής πτέρυγας.

Τα πηδάλια κλίσης στις πτέρυγες, τα πηδάλια ύψους-βάθους και το πηδάλιο διεύθυνσης στο κάθετο σταθερό δίνονται σε χωριστά κομμάτια, όχι όμως και τα φλάπς (που άλλωστε είναι πολύ μικρά και εύκολο να κοπούν με νυστέρι και χάρακα).

Εξαιρετικά αληθοφανές το σύστημα προσγείωσης με λεπτά σκέλη/καλύμματα και χάραξη στα πέλματα των τροχών.

Ένα πλαστικό τριγωνικό κομμάτι στις φωλιές (G25) έπρεπε να δίνεται διπλό αλλά η εταιρία αντιλήφθηκε έγκαιρα το λάθος της και το διόρθωσε, προσθέτοντας ένα επιπλέον κομμάτι - το μοναδικό σε ρητίνη! Επίσης θα βρείτε μερικά επιπλέον κομμάτια, όπως διπλές έλικες με διαφορετικό σχήμα - στο φυλάδιο επισημαίνεται ποια είναι τα σωστά.

Oι χαλκομανίες (4 γαλλικά αεροσκάφη) είναι εξαιρετικής ποιότητας, λεπτές, ματ, τυπωμένες από την επίσης ουκρανική εταιρία Decograph.

Συνολικά ένα πολύ λεπτομερές κιτ που είναι σίγουρο ότι θα ενθουσιάσει τους Ελληνες μοντελιστές, δίνοντάς τους την ευκαιρία να φτιάξουν ένα σωστό μοντέλο του MB.151 με άφθονη και καλή λεπτομέρεια. Η έκδοση με τα ελληνικά σήματα είναι άγνωστο το πότε ακριβώς θα βγεί, μάλλον θα είναι limited, συνεπώς θα σας προτείναμε να αποκτήσετε από τώρα που είναι διαθέσιμο το συγκεκριμένο κιτ, μια και τα ελληνικά σήματα είναι σχετικά εύκολο να βρεθούν, ενώ τα μαύρα γράμματα και αριθμοί επίσης.

Τέλος αξίζει να παρακολουθείτε τις νέες κυκλοφορίες της Dora Wings μια και τα θέματά της είναι μοναδικά και ιδιαίτερα, τόσο στην 1/48 όσο και σε 1/72 & 1/144.

Μαζί με το ΜΒ.151 μπορέσαμε να δούμε και δύο άλλα κιτ της Dora Wings: To Percival Proctor Mk.III σε πολιτική έκδοση στην 1/72 και το Gee Bee Racer στην 1/144. Και τα δύο είναι απίστευτα σε λεπτομέρεια και συνιστώνται ανεπιφύλακτα! Περισσότερα θα δείτε εδώ.

 

Marcel-Bloch MB.151C.1 – Πίνακας Τεχνικών Χαρακτηριστικών

Xώρα κατασκευής: Γαλλία

Τύπος: καταδιωκτικό

Kινητήρας: Ενας 14κύλινδρος σε διπλή σειρά, αερόψυκτος αστεροειδής Gnome Rhone 14N-25, ισχύος 1080 ίππων.

Διαστάσεις: Εκπέτασμα 10,50 μέτρα, μήκος 9,10 μέτρα, πτερυγική επιφάνεια:  17,32 τετρ. μέτρα.

Bάρος: κενό 2020 κιλά, μέγιστο απογείωσης 2680 κιλά

Επιδόσεις: Μεγίστη ταχύτητα 515 χλμ/ώρα στα 4.000 μέτρα, επιχειρησιακή οροφή 10.000 μέτρα, ακτίνα δράσης 550 χλμ., αυτονομία 2 ώρες, βαθμός ανόδου 590 μέτρα/λεπτό.

Oπλισμός: Τέσσερα πολυβόλα MAC 1934 των 7,50 χιλιοστών (με αποθήκη 600 βλημάτων ανά όπλο), δύο στο ρύγχος και δύο στις πτέρυγες.

Πλήρωμα: 1

Aριθμός: 9 (παραληφθέντα από την ΕΒΑ)

 

 

 

Marcel-Bloch MB.151C.1, DORA WINGS 1/48 (Kit No.DW48017)Marcel-Bloch MB.151C.1, DORA WINGS 1/48 (Kit No.DW48017)Marcel-Bloch MB.151C.1, DORA WINGS 1/48 (Kit No.DW48017)Marcel-Bloch MB.151C.1, DORA WINGS 1/48 (Kit No.DW48017)Marcel-Bloch MB.151C.1, DORA WINGS 1/48 (Kit No.DW48017)Marcel-Bloch MB.151C.1, DORA WINGS 1/48 (Kit No.DW48017)Marcel-Bloch MB.151C.1, DORA WINGS 1/48 (Kit No.DW48017)Marcel-Bloch MB.151C.1, DORA WINGS 1/48 (Kit No.DW48017)Marcel-Bloch MB.151C.1, DORA WINGS 1/48 (Kit No.DW48017)Marcel-Bloch MB.151C.1, DORA WINGS 1/48 (Kit No.DW48017)Marcel-Bloch MB.151C.1, DORA WINGS 1/48 (Kit No.DW48017)Marcel-Bloch MB.151C.1, DORA WINGS 1/48 (Kit No.DW48017)Marcel-Bloch MB.151C.1, DORA WINGS 1/48 (Kit No.DW48017)Marcel-Bloch MB.151C.1, DORA WINGS 1/48 (Kit No.DW48017)Marcel-Bloch MB.151C.1, DORA WINGS 1/48 (Kit No.DW48017)Marcel-Bloch MB.151C.1, DORA WINGS 1/48 (Kit No.DW48017)Marcel-Bloch MB.151C.1, DORA WINGS 1/48 (Kit No.DW48017)Marcel-Bloch MB.151C.1, DORA WINGS 1/48 (Kit No.DW48017)Marcel-Bloch MB.151C.1, DORA WINGS 1/48 (Kit No.DW48017)Marcel-Bloch MB.151C.1, DORA WINGS 1/48 (Kit No.DW48017)Marcel-Bloch MB.151C.1, DORA WINGS 1/48 (Kit No.DW48017)Marcel-Bloch MB.151C.1, DORA WINGS 1/48 (Kit No.DW48017)Marcel-Bloch MB.151C.1, DORA WINGS 1/48 (Kit No.DW48017)Marcel-Bloch MB.151C.1, DORA WINGS 1/48 (Kit No.DW48017)Marcel-Bloch MB.151C.1, DORA WINGS 1/48 (Kit No.DW48017)Marcel-Bloch MB.151C.1, DORA WINGS 1/48 (Kit No.DW48017)Marcel-Bloch MB.151C.1, DORA WINGS 1/48 (Kit No.DW48017)Marcel-Bloch MB.151C.1, DORA WINGS 1/48 (Kit No.DW48017)Marcel-Bloch MB.151C.1, DORA WINGS 1/48 (Kit No.DW48017)Marcel-Bloch MB.151C.1, DORA WINGS 1/48 (Kit No.DW48017)Marcel-Bloch MB.151C.1, DORA WINGS 1/48 (Kit No.DW48017)