Μισός Αιώνας Α-10!
To πρώτο Thunderbolt (P-47) ήταν κάτι παραπάνω από ένα καλό καταδιωκτικό της USAAF. Ηταν παράλληλα ένα ικανότατο αεροσκάφος προσβολής επίγειων στόχων με τα 8 πολυβόλα, ρουκέτες και βόμβες, που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην καταστροφή στόχων με ακρίβεια, που απλά δεν είχαν τα μεγάλα τετρακινητήρια ή δικινητήρια βομβαρδιστικά. Το A-10 πήρε το όνομα Thunderbolt II από την ίδια εταιρία, Republic (που στο μεταξύ είχε συγχωνευτεί με την Fairchild) ως άξιος συνεχιστής αυτής της παράδοσης. Φέτος το Α-10 κλείνει πάνω από μισό αιώνα από την πρώτη του πτήση στις 10 Μαϊου 1972.
Πολλοί από όσους μας διαβάζουν δεν είχαν καν γεννηθεί τότε, αλλά μάλλον κανείς δεν είχε υποπτευθεί πόσο διαχρονικά πετυχημένο θα γινόταν το Α-10, δοκιμασμένο πολλές φορές στο πεδίο της μάχης.
Μοντελιστικά κυκλοφορούν πολλά κιτ του Α-10 σε όλες τις δημοφιλείς κλίμακες και στην 1/72 μπορείτε να διαβάσετε το σχετικό άρθρο-κατασκευή του Λάμπρου Λυκογιάννη εδώ.
Στην 1/48 ένα από τα πρώτα και πιο αξιόλογα κιτ ήταν αυτό της Tamiya (πρωτοκυκλοφόρησε το 1977), που το φτιάξαμε το 1980, χρησιμοποιώντας αερογράφο Badger 200 ΙL μονής λειτουργίας, με μεσαίο μπεκ, σίγουρα όχι ιδανικό εργαλείο για να αναπαραστήσουμε τις βούλες του δοκιμαστικού καμουφλάζ των ασκήσεων JAWS στα τέλη της δεκαετίας του '70.
Με λειτουργική καλύπτρα και εξαιρετική λεπτομέρεια, υπερπλήρη οπλισμό και άλλα προσόντα, το μοντέλο αυτό ήταν από αυτά που είχαμε ευχαριστηθεί όσο λίγα, όσον αφορά το τι σου προσφέρει μια εταιρία πλαστικών κιτ ως προς το τελικό αποτέλεσμα και την απόλυτη ικανοποίηση του μοντελιστή.
Την κατασκευή του συγκεκριμένου μοντέλου την είχαμε περιγράψει στο τεύχος 10 της "ΠΤΗΣΗΣ" (Μάϊος - Ιούνιος 1981) και (με έγχρωμες φωτό) στο "Modelling" No.97 (Ioύλιος 1999). Το 1981 οι περισσότερες σελίδες των περιοδικών ήταν ασπρόμαυρες για λόγους οικονομίας - η έγχρωμη εκτύπωση ήταν ακριβή επιλογή στο τυπογραφείο τότε!
Περισσότερα για το πραγματικό Α-10 εδώ.