Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)

Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)

Hταν Αύγουστος του 1956 όταν το πρώτο RF-84F απογειώθηκε για πρώτη φορά από τη βάση της 348ΜΤΑ/110ΠΜ στη Λάρισα και Μάρτιος του 1991 όταν πραγματοποιήθηκε η τελετή απόσυρσης των τελευταίων αεροσκαφών αυτού του τύπου από την ΠΑ. Τριανταπέντε χρόνια υπηρεσίας ενός ιστορικού αεροσκάφους, που «είδε» και φωτογράφησε πολλά και ενδιαφέροντα στο Αιγαίο και πέραν αυτού…(Μοdelling No.9, Mάϊος 1991).

Μοντελιστικά το RF-84F κυκλοφόρησε παλαιότερα στην 1/72 από την Italeri και στην 1/48 από τη Heller. Και τα δύο κιτ, αν και όταν βρεθούν, θέλουν πολύ δουλειά για να έρθουν σε αποδεκτά επίπεδα λεπτομέρειας με βάση τα σημερινά δεδομένα.

To κιτ της TANMODEL στην 1/48

Στα τέλη του 2015 η τουρκική εταιρία Tanmodel κυκλοφόρησε το πρώτο της κιτ στην 1/48 και δεν είναι άλλο από το RF-84F Thunderflash (το πρώτο της στην 1/72 ήταν πέρυσι το εκπαιδευτικό Hurkus που ήδη σας έχουμε παρουσιάσει εδώ).

Το κιτ έρχεται συσκευασμένο σε ένα πολυτελέστατο και ανθεκτικό κουτί, μακράν ότι καλύτερο μπορούμε να θυμηθούμε σε ποιότητα/αντοχή και αίσθηση πολυτέλειας της συσκευασίας, μέσα-έξω.

Η καλλιτεχνική απεικόνιση είναι 100% photoshop και το αν αρέσει ή όχι είναι θέμα καθαρά υποκειμενικό, σε μια εποχή που αρκετά εξώφυλλα παράγονται ψηφιακά στον υπολογιστή (για λόγους μόδας, οικονομίας & ταχύτητας) και όχι με την κλασική μέθοδο του αερογράφου και του πινέλου που δονεί κάποιες ιδιαίτερες χορδές στην καρδιά και το συναίσθημα του μοντελιστή…

Το περιεχόμενο όμως αποζημιώνει με το παραπάνω: Tέσσερα μεγάλα πλαίσια σε γκρί πλαστικό, δύο μικρότερα πλαίσια με τα διαφανή, δύο έγχρωμα πολυσέλιδα φυλλάδια οδηγιών, μια έγχρωμη Α4 αφίσα με profiles, μια καρτέλα χαλκομανιών (μεγάλη όσο σχεδόν η επιφάνεια του κουτιού) και τέλος μια βάση αεροδρομίου με τη μορφή ενός πανέξυπνα σχεδιασμένου mouse-pad, διαστάσεων 34 Χ 22 εκατοστών (δεν περιλαμβάνεται στην επανακυκλοφορία του κιτ με τον κωδικό 2201-1).

Συνολικά περιέχονται πάνω από 180 πλαστικά κομμάτια. Η εταιρία επέλεξε να χρησιμοποιήσει μόνο πλαστικό, θέλοντας να διατηρήσει την τιμή του κιτ χαμηλή και ανταγωνιστική, αλλά και να μπορεί αυτό να φτιαχτεί από τον καθένα εύκολα και γρήγορα, χωρίς να θυσιάζεται η λεπτομέρεια και η ρεαλιστικότητα.

Η εξωτερική λεπτομέρεια αναπαρίσταται με τη μορφή προσεκτικά χαραγμένων γραμμώσεων που συνοδεύονται με παράλληλες σειρές επίσης διακριτικά χαραγμένων πριτσινιών. Σε σύγκριση με φωτο του πραγματικού αεροσκάφους, οι γραμμώσεις φαίνεται να έχουν σωστό βάθος, σχήμα και αληθοφάνεια.

Το 16σέλιδο φυλλάδιο οδηγιών απεικονίζει την συναρμολόγηση σε 63 στάδια με έγχρωμες εικόνες από τα 3D σχέδια του υπολογιστή (CAD). Με κωδικά γράμματα και αριθμούς δίνονται οδηγίες για το βάψιμο κάθε κομματιού με χρώματα Gunze & Humbrol.

To κόκπιτ διαθέτει κάθισμα σε 7 κομμάτια με πολύ καλή ανάγλυφη λεπτομέρεια, χωριστά υποβραχιόνια, πλαϊνά και προσκέφαλο, αλλά (μια και όπως είπαμε δεν υπάρχουν photo-etched) οι ζώνες πρόσδεσης απουσιάζουν και θα πρέπει να προστεθούν από τον μοντελιστή. Επίσης περιλαμβάνονται χειριστήριο και ποδωστήρια, καθώς και ανάγλυφα όργανα ελέγχου στον πίνακα και τις κονσόλες. Το κάλυμα του πίνακα δίνεται χωριστά, με διαφανές HUD. Ωστόσο οι ενδείκτες των οργάνων θα πρέπει είτε να βαφτούν από τον μοντελιστή, είτε να αναζητηθούν σε ειδικές για το σκοπό αυτό χαλκομανίες. Kαι αυτό γιατί η αντίστοιχη χαλκομανία που υπάρχει στην καρτέλα έχει «μπουκώσει» στο τύπωμα και φαίνεται εντελώς μαύρη, χωρίς να διακρίνονται οι λευκές ενδείξεις. Ευκαιρία να θυμηθούμε τα παλιά με το λεπτό πινελάκι και λευκό συν άλλα ζωηρά χρώματα για όσους έχουν σταθερό χέρι (και καλό μεγεθυντικό φακό για τους μιας κάποιας ηλικίας!)

Εσωτερικά του ρύγχους δίνονται σε χωριστά κομμάτια όλες οι φωτομηχανές σε γκρί και διαφανές πλαστικό (για τα παράθυρα και τους φακούς) με πολύ καλή συνοδευτική λεπτομέρεια. Αν θέλετε να φανεί η τελευταία θα χρειαστεί να χαράξετε με τον κόφτη τα δύο μεγάλα καλύματα στο άνω μέρος του ρύγχους (προσφέρεται σαν υποβοήθηση έτοιμη εσωτερική χάραξη με λεπτότερο πάχος πλαστικού). Ετσι μπορούν αυτά να κολληθούν όρθια, στην ανοικτή θέση. Φυσικά σε αυτή την περίπτωση κάποιες εξτρά προσθήκες με τη μορφή καλωδιώσεων είναι απαραίτητες.

Οι πλευρικοί αεραγωγοί, καθώς και η προέκταση της εξαγωγής του κινητήρα δίνονται εσωτερικά σε όλο τους το βάθος, ενώ μια έξυπνη επιλογή είναι ότι τα χείλη των εισαγωγών στη βάση της πτέρυγας δίνονται χωριστά, ώστε να μην φαίνονται άσχημα οι ενώσεις τους (και το τυχόν στοκάρισμα να μην είναι σε προβληματικό σημείο).

Η άτρακτος φέρει βαθειά χαραγμένη την οβάλ περιφέρεια ένωσης με τη βάση της κάθε πτέρυγας, κάτι που συμβάλλει στην καλή εφαρμογή, αυξάνει την στερεότητα της κατασκευής και μειώνει τον κίνδυνο λάθους συμμετρίας όσον αφορά την αρνητική δίεδρο γωνία (3,5 μοίρες) της πτέρυγας του RF-84F.

Τα διαφανή είναι πολύ λεπτά και εξαιρετικά διαυγή, φέρουν μάλιστα μικροσκοπικά πριτσίνια στο σκελετό τους.

Προσφέρονται δύο σετ καλυπτρών, μία μονοκόμματη για κλειστή θέση και ένα σετ σε τρία κομμάτια για ανοικτή θέση (μαζί με χωριστούς μοχλούς ανύψωσης).

Σχεδόν όλες οι επιφάνειες ελέγχου πτήσης (ailerons, elevators, flaps, rudder & air/speed brakes) δίνονται σε χωριστά κομμάτια και μπορούν να κολληθούν σε οποιαδήποτε κλίση. Χωριστά δίνονται και οι τέσσερις οβάλ αεροφράκτες, που αγκαλιάζουν την αεροτομή των πτερύγων. Πρίν κολληθούν θα πρέπει να μειωθεί στο μισό το πάχος τους για να δείξουν σωστά (ή να αντικατασταθούν με photo-etched ή πολύ λεπτό φύλλο πλαστικού). Δεν δίνονται χωριστά τα διάτρητα spoilers στην άνω επιφάνεια των πτερύγων (υπάρχουν απλώς με χαραγμένες οπές), αλλά έτσι κι αλλιώς μόνο με photo-etched parts αυτά θα μπορούσαν να αποδοθούν σωστά και ίσως είναι υπερβολική απαίτηση από πλευράς μας!

Το σύστημα προσγείωσης είναι αρκετά λεπτομερές, με βαθειές και ανάγλυφες φωλεές, σωστά σκέλη και «ελαστικά» που δίνονται χωριστά από τις ζάντες, διευκολύνοντας το βάψιμό των τροχών. Χωριστά δίνεται και ο λασπωτήρας του ριναίου τροχού, αλλά περιέργως απουσιάζει ο χαρακτηριστικός προβολέας στο ριναίο σκέλος. (Μια πρακτική λύση είναι να χρησιμοποιηθεί κωνικό περίσσευμα από το διαφανές πλαίσιο και να βαφτεί ασημί γύρω γύρω εκτός από την μπροστινή πλευρά).

Το εξωτερικό φορτίο αποτελείται από τέσσερις μεγάλες δεξαμενές καυσίμου κάτω από τις πτέρυγες.

Η καρτέλα χαλκομανιών περιέχει εννέα σετ σημάτων για επιλογή ανάμεσα σε ισάριθμα RF-84F: Eνα τουρκικό, δύο αμερικανικά, ένα γερμανικό, ένα ιταλικό, δύο γαλλικά, ένα ελληνικό και ένα ολλανδικό. Από αυτά τα οκτώ έχουν φυσικό μεταλλικό φινίρισμα (Νatural Metal Finish) και μόνο το ελληνικό -και το ένα αμερικανικό- έχουν τρίχρωμη παραλλαγή τύπου Βιετνάμ. Λεπτομερείς οδηγίες βαφής δίνονται μόνο για τα καμουφλαρισμένα με κωδικούς Gunze, Humbrol & Vallejo. Οι χαλκομανίες φαίνονται γυαλιστερές και με σχετικά μεγαλύτερο από το συνηθισμένο πάχος φίλμ, θυμίζοντας ολίγον… Tamiya, ενώ εμφανίζουν ελάχιστες εκκεντρότητες (κυρίως στα γαλλικά & γερμανικά σήματα), μέρος των οποίων έχει γίνει προσπάθεια να διορθωθεί με μια έξτρα μικρή καρτέλα. Ευτυχώς τα ελληνικά σήματα φαίνονται μια χαρά και αφορούν το Νο.28736 αεροσκάφος της 348 Μοίρας, με το χαρακτηριστικό πρασινοκίτρινο μοιρόσημο «Μάτια» στο κάθετο σταθερό (στην καρτέλα αναγράφεται λανθασμένα ως 338 Μοίρα στην Κρήτη). Τα ελληνικά Τhunderflash έφεραν κυκλικά εθνόσημα μόνο στην άτρακτο, ενώ από το  κάθετο απουσίαζε επίσης το τετράγωνο εθνόσημο.

Για το εξωτερικό βάψιμο -και τη σωστή τοποθέτηση εθνοσήμων & προειδοποιητικών-προσφέρεται ένα έγχρωμο φυλλάδιο Α5 (μισό Α4) και μια Α4 μίνι-αφίσα με profiles.

Η Τanmodel αναφέρει στις οδηγίες ότι το μοντέλο δεν απαιτεί προσθήκη βάρους στο ρύγχος με την προϋπόθεση ότι θα χρησιμοποιηθούν όλα τα κομμάτια (προφανώς υπονοώντας πως μπορεί κάποιος να μην τοποθετήσει τις φωτομηχανές). Πράγματι το RF-84F είναι αρκετά εμπροσθοβαρές και δεν υπάρχει περίπτωση να κάνει ανεπιθύμητες… σούζες. Ωστόσο κάποιο μικρό βάρος δεν θα ήταν άσχημη ιδέα για να είμαστε απολύτως ασφαλείς…

Συμπέρασμα

Ενα πολύ αξιόλογο κιτ, με πολλά θετικά στοιχεία, πολλές επιλογές σε σήματα και τρόπους παρουσίασης, που σίγουρα θα γίνει ανάρπαστο στους φίλους της ΠΑ, καλύπτοντας ένα μεγάλο κενό στην 1/48. Ο μέσος μοντελιστής δεν θα δυσκολευτεί καθόλου να το φτιάξει και να το απολαύσει, ενώ ο προχωρημένος θα βρεί εξίσου εύκολα τρόπους να το βελτιώσει ακόμα περισσότερο και να δείξει ανοικτά διάφορα πάνελς. Αξίζει να σημειωθεί και η πολύ καλή τιμή του, στο εξωτερικό γύρω στα 50 - 60 ευρώ, στην Ελλάδα σίγουρα περισσότερα με τα ταχυδρομικά/μεταφορικά και άλλα φορολογικά/τραπεζικά/εισαγωγικά κλπ. έξοδα. Μερικούς μήνες μετά την αρχική κυκλοφορία (2016) η Tanmodel σταμάτησε τον κωδικό 2201, άλλαξε το εξώφυλλο και την καρτέλα σημάτων, έβγαλε τα ελληνικά σήματα (κάνοντας αλλαγές και στις υπόλοιπες επιλογές - δεν αφορά δηλαδή μόνο τα ελληνικά εθνόσημα) και το κυκλοφορεί πλέον με τον κωδικό 2201-1 χωρίς επιλογή για ελληνικό (κάνοντας απαραίτητες τις καρτέλες της Icarus decals 48012 και 48021 - η δεύτερη έχει τα stencils). Το κατασκευαστικό άρθρο του Γιάννη Ασημάκου μπορείτε να το δείτε εδώ.

http://tanmodel.com/index_en.html

http://cro-hobby.com/shop/index.php?id_product=1350&controller=product&id_lang=1

http://www.umpretail.com/collections/tanmodel/products/tanmodel-1-48-rf-84f-thunderflash

 

 

Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)Republic RF-84F Thunderflash, 1/48 Tanmodel (κωδικός κιτ 2201)