Fouga CM.170 Magister, AMK (ΑvantGarde Model Kits), 1/48
Το 1948, η γαλλική εταιρία Fouga με σχεδιαστές τους Robert Castello και Pierre Mauboussin, σχεδίασε το CM.130 ως αεροσκάφος βασικής εκπαίδευσης, προωθούμενο από κινητήρες τζετ για τη γαλλική πολεμική αεροπορία. Η σχεδίαση αυτή προοριζόταν για να αντικαταστήσει τα Morane Saulnier M.S. 475. Αρχικά χρησιμοποιήθηκαν δύο στροβιλοκινητήρες Turbomeca Palas, οι οποίοι όμως αποδείχτηκαν ανεπαρκείς από άποψη ώσης. Η Fouga διεύρυνε το βασικό σχεδιασμό και χρησιμοποίησε τους πιο ισχυρούς κινητήρες Turbomeca Marboré. Η χαρακτηριστική ουρά σχήματος "V" του μετονομασμένου πλέον σε CM.170 Magister προέρχεται από το ανεμόπτερο CM.8 (γνωστό και ως Castel-Mauboussin 8) που η Fouga χρησιμοποιούσε για να πειραματιστεί με κινητήρες τζετ.
Το Δεκέμβριο του 1950, η Armée de l'Air έδωσε εντολή να κατασκευαστούν τρία πρωτότυπα, με το πρώτο αεροσκάφος να πετά στις 23 Ιουλίου 1952. Μια παρτίδα προ-παραγωγής για 10 αεροσκάφη παραγγέλθηκαν τον Ιούνιο 1953 και ακολούθησε η πρώτη εντολή παραγωγής για 95 αεροσκάφη, στις 13 Ιανουαρίου 1954. Η παραγωγή του Magister ξεκίνησε στο νέο εργοστάσιο συναρμολόγησης, στο Toulouse-Blagnac. Το αεροσκάφος μπήκε σε υπηρεσία με την Armée de l'Air το 1956. Μια βελτιωμένη έκδοση του Magister με κωδικό CM.170-2 με τους πιο ισχυρούς κινητήρες Turbomeca Marboré IV άρχισε να παράγεται το 1960. Η παραγωγή σταμάτησε στη Γαλλία το 1962, αλλά συνέχισε να κατασκευάζεται στη Φινλανδία, μέχρι το 1967. Η ανάπτυξη του αεροσκάφους περατώθηκε, όταν η γαλλική Πολεμική Αεροπορία επέλεξε το Άλφα Jet ως νέο εκπαιδευτικό. Μετά τη απόσυρσή τους, μεγάλος αριθμός Magister αγοράστηκε από τους ιδιώτες πιλότους. Η εταιρία Fouga αγοράστηκε το 1958 από την Potez και σύντομα το όνομά της σταμάτησε να χρησιμοποιείται.
Το κιτ της ΑΜΚ στην 1/48
Το 2014 κυκλοφόρησε το πρώτο injection κιτ του Magister από την Κinetic στην 1/48. Το νέο κιτ της ΑΜΚ δεν έχει καμία σχέση με το πρώτο και ανεβάζει κατά πολύ τον πήχη της ποιότητας/λεπτομέρειας, καθώς περιέχει διπλάσιο αριθμό κομματιών! Παίρνοντας στα χέρια μας το κουτί του μοντέλου, εντύπωση προκαλεί το μεγάλο βάρος που έχει σε σχέση με τον όγκο του. Ανοίγοντάς το, τα ερωτηματικά ξεδιαλύνονται αμέσως διαπιστώνοντας την πληρότητά του. Ο συνολικός αριθμός των περιεχομένων κοματιών ανέρχεται στα 383. Συναντάμε έξη πλαίσια σε γκρι πλαστικό, με σύνολο 271 κομμάτια, καθώς και ένα πλαίσιο με διαφανές πλαστικό που περιέχει 14 κομμάτια. Επίσης άλλο ένα πλαίσιο σε διαφανές πλαστικό το οποίο είναι πανομοιότυπο με το πλαίσιο ΄΄Α΄΄, που περιέχει τα κομμάτια της ατράκου, δίνοντας επιλογή να κατασκευαστεί το μοντέλο με παρουσίαση του πλήρους εσωτερικού του. Ακολουθεί ένα πλαίσιο με 46 φωτοχαραγμένα κομμάτια και τέλος, σε ένα μικρό κουτί, είναι προσεκτικά συσκευασμένα 28 κομμάτια από λευκό μέταλλο. Παντού υπάρχει πολύ καλή λεπτομέρεια και παντελής απουσία περισσευμάτων στο πλαστικό. Η εφαρμογή δοκιμάστηκε σε κάποια μεγάλα κομμάτια και ήταν πολύ καλή και ακριβής. Υπάρχει πλήρες κόκπιτ με καθίσματα των πέντε κομματιών το κάθε ένα, πίνακες με ανάγλυφα όργανα, μανέττες, χειριστήρια, φωτοχαραγμένες ζώνες και ανάγλυφες κονσόλες. Οι αεραγωγοί είναι πλήρεις και οδηγούν σε δύο κινητήρες (10 κομμάτια ο κάθε ένας). Αν επιλεγεί κατασκευή με παρουσίαση του εσωτερικού, παρέχονται πληρη ηλεκτρονικά και υδραυλικά υποσυστήματα, καθώς και όλη η εσωτερική σωληνωτή κατασκευή που στηρίζει τον ριναίο τροχό. Οι φωλιές στα κύρια σκέλη προσγείωσης, επίσης βρίθουν από λεπτομέρεια. Τα πηδάλια ύψους-βάθους και τα φλαπς δίνονται χωριστά.
Τα φωτοχαραγμένα αερόφρενα μπορούν να κολληθούν ανοικτά. Σαν εξωτερικά φορτία δίνονται 2 βόμβες, 4 κάλαθοι ρουκετών, 4 μη κατευθυνόμενοι πύραυλοι και οι 2 σταθερές ακροπτερύγιες δεξαμενές καυσίμου. Υπάρχει η επιλογή τοποθέτησης 2 πολυβόλων στο ρυγχος. Το έγχρωμο 24σέλιδο φυλλάδιο οδηγιών είναι είναι αρκετά σαφές και δεν αφήνει αμφιβολίες για την κατασκευή. Η μεγάλη καρτέλα με τις χαλκομανίες δίνει επιλογή για 5 διαφορετικά αεροσκάφη: Ένα γκριζοπράσινο γερμανικό, τρία βέλγικα, εκ των οποίων ένα αφορά το ακροβατικό σμήνος της χώρας και ένα για το τελευταίο αεροσκάφος παραγωγής "The last of the many". Η πέμτη επιλογή είναι για το γαλλικό ακροβατικό σμήνος "Partouile de France".
Συμπερασματικά...
Πρόκειται για ένα υπερπλήρες κιτ, που εκπλήσει ευχάριστα με την ποιότητά του. Δεν προορίζεται για αρχάριους μοντελιστές λόγω της πολυπλοκότητας που έχει, αλλά για τους έμπειρους θα είναι μια απολαυστική κατασκευή! Συνιστάται ανεπιφύλακτα και για το ενδιαφέρον-πρωτοτυπία του θέματος!
Γιάννης Ασημάκος