CAC Boomerang CA-13, Special Hobby 1/48 (Limited Edition no. SH48117)
Στα μέσα της δεκαετίας του ’30 κάποιοι προνοητικοί διέβλεπαν σύννεφα Πολέμου στον ορίζοντα. Κάπως έτσι η Αυστραλία, το 1936 ίδρυσε -με πρωτοβουλία ενός επιχειρηματία- την CAC (Commonwealth Aircraft Company) με σκοπό την παραγωγή μαχητικών αεροπλάνων και κινητήρων, καθώς διέβλεψε ότι σε καιρό πολέμου θα ήταν πολύ δύσκολο η χώρα του να λάβει βοήθεια από τη μακρινή Μεγάλη Βρετανία. Το 1942 η εταιρία καταφέρνει, μετά από μια σειρά εκπαιδευτικών αεροπλάνων, να παρουσιάσει το πρώτο της καταδιωκτικό, το Boomerang, με κωδικές ονομασίες CAC-12 (έως 19 αργότερα). Σε επιδόσεις ήταν μέτριο, καθώς ο αμερικανικής σχεδίασης κινητήρας (Pratt & Whitney R-1830 των 1200 ίππων) ήταν οριακά επαρκής έως ξεπερασμένος σε απόδοση (εφοδίαζε μεταξύ άλλων το F4F Wildcat και συνήθως δικινητήρια ή πολυκινητήρια βομβαρδιστικά και μεταγωγικά - DC-3 & C-47 - όχι όμως καταδιωκτικά σε επίπεδο ανταγωνισμού). Ετσι παρήχθησαν μόνο 250 Boomerangs σε όλη τη διάρκεια του Πολέμου, τα οποία χρησιμοποιήθηκαν περισσότερο σε ρόλους βοηθητικούς, αναγνώρισης και εγγύς υποστήριξης, παρά σε αποστολές δίωξης/αναχαίτησης. Ωστόσο το μικρό αυτό καταδιωκτικό ήταν ανθεκτικό, ελαφρύ και αποτελεσματικό στους ρόλους που του ανατέθηκαν και έδρασε σε όλη τη διάρκεια του Πολέμου στα μέτωπα της Απω Ανατολής.
Το κιτ της Special Hobby στην 1/48...
Μοντελιστικά το Boomerang παρουσιάζει ενδιαφέρον από το γεγονός ότι έχει… αγνοηθεί συστηματικά από τις περισσότερες εταιρίες. Ετσι σας παρουσιάζουμε στην 1/48 το πολύ καλό κιτ της Special Hobby. Πρωτοεμφανίστηκε το 2008, επανακυκλοφόρησε το 2012 και στα τέλη του 2016 είχαμε μια νέα επανέκδοση (αυτή που θα δούμε αμέσως πιο κάτω, δηλαδή το CA-13) με αρκετές προσθήκες, βελτιώσεις και διαφορετικά σήματα. Το εξώφυλλο σε προδιαθέτει θετικά με μια εκπληκτική εικονογράφηση ενός Boomerang της αυστραλέζικης αεροπορίας πάνω από τη ζούγκλα της Νέας Γουϊνέας το 1944. To CA-13 διέφερε από την προηγούμενη έκδοση CA-12, σε μικρές λεπτομέρειες, με πιο εμφανή εξωτερικά την διαφορετικού σχήματος εξαγωγή καυσαερίων. Η συσκευασία είναι άψογη και όλα τα κομμάτια προστατευμένα σε ξεχωριστές ζελατίνες. Μετρήσαμε 112 σε γκρί πλαστικό, 38 σε (επίσης γκρί χρώματος) ρητίνη, 29 photo-etched parts και 21 σε διαφανές πλαστικό για την καλύπτρα και τα φώτα. Το 16σέλιδο φυλλάδιο οδηγιών είναι έγχρωμο και αναλύει την κατασκευή σε 24 στάδια, ενώ περιέχει σχέδια των πλαισίων-sprues με όλα τα κομμάτια, έγχρωμα profiles για το καμουφλάζ και πλήρεις οδηγίες τοποθέτησης stencils, βαφής με κωδικούς και ονομασίες Gunze/Μr.Hobby, τόσο για το εσωτερικό όσο και το εξωτερικό του μοντέλου. Η γράμμωση είναι ελαφριά χαραγμένη, η ποιότητα των καλουπιών αρκετά καλή (για Limited Edition) και γενικά το πάχος του πλαστικού ικανοποιητικό. Το κόκπιτ είναι πλήρες με συνδυασμό πλαστικών, ρητινένιων και PE (Photo-Etched) κομματιών και ολοκληρώνεται σε 11 στάδια. Ο πίνακας δίνεται σε τέσσερα κομμάτια και διαθέτει ανάγλυφα όργανα ελέγχου, ενώ οι πλευρικές κονσόλες είναι γεμάτες από λεβιέδες και διακόπτες σε PE. Το κάθισμα είναι ρητινένιο με ζώνες σε PE. Περιμετρικά του κόκπιτ δίνεται όλο το σωληνωτό δομικό πλαίσιο, ενώ το χειριστήριο αποτελείται από τέσσερα κομμάτια μαζί με τους μοχλούς κίνησης που εισχωρούν κάτω από το κάθισμα. Τα διαφανή κομμάτια είναι εξαιρετικά διαυγή και λεπτά. Η καλύπτρα μπορεί να κολληθεί ανοικτή ή κλειστή. Το σκόπευτρο δίνεται σε ρητίνη, PE και διπλό διαφανές φίλμ για τις αντανακλαστικές επιφάνειες (συνολικά 5 κομμάτια!). Ο κινητήρας είναι ένα μικρό μοντέλο από μόνος του (35 κομμάτια) με 14 χωριστούς κυλίνδρους, μπλόκ, παρελκόμενα, ράβδους στήριξης, εξαγωγές καυσαερίων και διαχωριστικά, όχι όμως ωστήρια τα οποία μας υποδεικνύει το σχέδιο να κοπούν από τεντωμένο πλαστικό ή evergreen. Εκτός από το rudder που δίνεται χωριστά, οι υπόλοιπες επιφάνειες ελέγχου και τα φλάπς είναι ενσωματωμένα στα αντίστοιχα κομμάτια. Το σύστημα προσγείωσης και οι φωλιές του είναι πολύ προσεγμένα με λεπτομερή σκέλη, ρητινένιους τροχούς με ανάγλυφο πέλμα (μικρά τετραγωνίδια) και εσωτερικές σωληνώσεις στις φωλεές. Οι προβολείς και τα φώτα ναυτιλίας δίνονται σε διαφανές πλαστικό. Ειδικά για τους δύο προβολείς στο χείλος προσβολής δίνεται το σώμα τους σε ρητίνη και το διαφανές κάλυμμα χωριστά. Στο κάτω μέρος της κεντρικής πτέρυγας υπάρχουν τρείς τρύπες στη σειρά για τα χαρακτηριστικά φώτα αναγνώρισης στα συμμαχικά αεροσκάφη (ΙFF/recognition lights). Γενικά συνιστάται να αφιερώσετε αρκετό χρόνο στη μελέτη του φυλλαδίου, καθώς η κωδική ονομασία των κομματιών είναι κάπως σύνθετη, σε συνδυασμό με τις παράλληλες αλλά και ευπρόσδεκτες οδηγίες για το εσωτερικό βάψιμο. Τα κομμάτια έχουν αρίθμηση στο φυλλάδιο οδηγιών αλλά όχι και πάνω στα πλαίσιά τους και θα πρέπει να είναι κανείς πολύ προσεκτικός στην ταυτοποίησή τους! Για παράδειγμα δεν υπάρχουν πουθενά location pins. Ωστόσο το μυστικό κρύβεται στην καλή μελέτη του φυλλαδίου συναρμολόγησης – για να το τονίσουμε άλλη μία φορά! Η καρτέλα χαλκομανιών περιέχει τέσσερα σετ για ισάριθμα αεροσκάφη της αεροπορίας της Αυστραλίας με τρίχρωμη ή μονόχρωμη παραλλαγή. Kαι εδώ έχουμε αναλυτικές οδηγίες με κωδικούς Gunze, καθώς και πληθώρα από stencils με τα σημεία τοποθέτησής τους. Τα σήματα είναι πολύ λεπτά και έχουν σωστά χρώματα και όπως θα αποδειχθεί στην κατασκευή συμπεριφέρονται άψογα εξαφανίζοντας εύκολα το φιλμ τους ακόμη και στα μικρά stencil. (Ολόκληρη την κριτική μας για το κιτ μπορείτε να διαβάσετε εδώ).
Κατασκευή...
Πρώτο μέλημα ήταν η προσεκτική ανάγνωση του φυλάδιου με τις οδηγίες, στο οποίο όμως υπάρχουν κάποιες ασάφειες σε ορισμένα σημεία. Η σειρά κατασκευής ήταν αυτή των οδηγιών, εκτός από τα σημεία στα οποία επιλέχθηκε να γίνουν κάποιες βελτιώσεις. Όλα τα κομμάτια στο κόκπιτ κολλήθηκαν μεταξύ τους χωρίς πρόβλημα δεδομένου ότι η εφαρμογή τους ήταν ικανοποιητική. Πίσω από το κόκπιτ, παρ’ ότι μετά το κλείσιμο της ατράκτου δεν θα φαίνονται πολλά πράγματα, προεκτάθηκε ο σωληνωτός σκελετός και κατασκευάστηκε από το μηδέν η κύρια δεξαμενή καυσίμου. Ο πίνακας οργάνων δίνεται ανάγλυφος από την Special Hobby αλλά προτιμήθηκε να βελτιωθεί. Σχεδιάστηκαν σε Η/Υ και τυπώθηκαν τα όργανα σε γυαλιστερό χαρτί. Ακολούθως σε λεπτό φύλλο πλαστικού κόπηκε το περίγραμμά του και τρυπήθηκαν τα όργανα. Τα τρία τμήματα κολλήθηκαν μεταξύ τους και σε συνδυασμό με τις ντίζες από λεπτό σύρμα που κολλήθηκαν στο εμπρός μέρος του πάρθηκε ένα αρκετά ρεαλιστικό σύνολο. Όλο το εσωτερικό στο κόκπιτ βάφτηκε με το Νο 78 της Humbrol, το οποίο κυριαρχεί στο χώρο και έγινε wash με αραιωμένα λάδια ζωγραφικής. Ο ρητινένιος κινητήρας δίνεται σε περισσότερα από 50 κομμάτια και χρειάζεται να προστεθούν οι ωστήριες ράβδοι και τα καλώδια των μπουζί για να ολοκληρωθεί. Με προσεκτικό βάψιμο το αποτέλεσμα βγαίνει αρκετά ρεαλιστικό. Στις φωλιές του συστήματος προσγείωσης και στον χώρο πίσω από τον κινητήρα, παρ’ ότι το κιτ δίνει αρκετή λεπτομέρεια, έγιναν και εδώ προσθήκες από μήκη και φύλλο πλαστικού, καθώς και σύρμα, με βάση τις πολύ καλές φωτογραφίες από το βιβλίο "The CAC Boomerang" της Valiant Wings (μπορείτε να το δείτε εδώ) και ότι άλλο κυκλοφορεί στο διαδίκτυο σε φωτογραφικό υλικό. Πριν κολληθούν τα μισά των πτερύγων μεταξύ τους, τρίφτηκαν εσωτερικά στα χείλη εκφυγής για να λεπτύνουν. Με προσοχή τρίφτηκαν επίσης και τα πτερύγια της έλικας. Η πολύ λεπτή γράμμωση των επιφανειών του μοντέλου, ενισχύθηκε προληπτικά με χαρακτικό εργαλείο. Επίσης χαράχθηκαν αρκετά βαθιά τα όρια των πηδαλίων κλίσεως και κόπηκαν τα αντίστοιχα ύψους-βάθους για να κολληθούν κατεβασμένα. Στο πηδάλιο διεύθυνσης οι νευρώσεις ενισχύθηκαν με μήκη πλαστικού για να δείξουν πιο αλληθοφανή. Μια ατυχία-αβλεψία κατά την διάρκεια κόλλησης του αλεξήνεμου το κατάστρεψε, οπότε χρησημοποιόντας το σαν καλούπι, κατασκευάστηκε αντίγραφο με διαφανή ζελατίνα, με την κλασική μέθοδο αρσενικού-θηλυκού. Η υπόλοιπη κατασκευή του μοντέλου ολοκληρώθηκε σύμφωνα με τις οδηγίες, χωρίς πρόβλημα και με ελάχιστη χρήση στόκου.
Βάψιμο και χαλκομανίες...
Το μοντέλο, αφού επαναχαράχθηκε στις ενώσεις των κολλήσεων και αποκαταστάθηκαν κάποιες λεπτομέρειες, καθαρίστηκε με οινόπνευμα και περάστηκε με αλουμίνιο της Model Master για έλεγχο των ενώσεων και να αποτελέσει μετά το μετά το βάψιμο, βάση για φθορές. Το βάψιμο ξεκίνησε με το gloss white της Model Master στην ουρά και στα χείλη προσβολής των πτερύγων. Το ακρυλικό Sky Blue Η314 της Gunze/Mr. Hobby ψεκάστηκε στις κάτω επιφάνειες. 24 ώρες αργότερα το μοντέλο μασκαρίστηκε και ακολούθησε το dark earth Η72 Gunze, στο οποίο προστέθηκαν 15% H24 orange, 5% white της Gunze και 20% brown XF-64 της Tamyia. Αφήνοντας και αυτό το χρώμα να στεγνώσει καλά, η παραλλαγή ολοκληρώθηκε με το Η302 foliage green της Gunze το οποίο ψεκάστηκε με ελεύθερο χέρι και πολύ λεπτή δέσμη. Με τη δημιουργία ανοιχτότερων από τα βασικά χρώματα τόνων δημιουργήθηκαν φωτίσματα σε επιλεγμένες σημεία για να αποδοθεί η ταλαιπωρία από την χρήση του αεροσκάφους. Για την τοποθέτηση των σημάτων δεν ψεκάστηκε βερνίκι, δεδομένου ότι τα χρώματα είναι σχεδόν gloss. Το μόνο που έγινε, ήταν να περαστούν όλες οι επιφάνεις με ελαφρά βρεγμένο pad (ντουκόχαρτο) των 6000 βαθμών. Τα σήματα είναι πολύ λεπτά (και χρειάζονται την δέουσα προσοχή) και κόλλησαν με προσθήκη μικρής ποσότητας Mr. Mark setter ακολουθώντας υποδειγματικά τις επιφάνειες. Όταν στέγνωσαν καλά τονίστηκαν οι γραμμώσεις με wash λαδιού ζωγραφικής όπου αναμίχθηκαν ποσόστητες μαύρου, άσπρου και καφέ αραιωμένου σε white spirit. Με λάδια ζωγραφικής ενισχύθηκε η φθορά της παραλλαγής, πάντα σε διακριτικό επίπεδο. Επίσης με λάδια έγιναν οι διαρροές γύρω από τον κινητήρα και τις κάτω επιφάνειες της ατράκτου. Το μοντέλο ψεκάστηκε με ματ βερνίκι ΑΚ 183 της ΑΚ Interactive. Με συνδιασμό λαδιών και στεγνού πινέλου και κατόπιν (αφού αυτά στέγνωσαν καλά) με ξηρά παστέλ, σχηματίστηκαν οι καπνιές στην εξατμιση του κινητήρα και των όπλων. Το μοντέλο ολοκληρώθηκε με την τοποθέτηση των λεπτών κομματιών και των αντένων με το ελαστικό νήμα της Infini Models (δείτε το εδώ).
Τελικά...
Ο μοντελιστής θα βρει στο κιτ της Special Hobby πολύ περισσότερη λεπτομέρεια από όση θα περίμενε αρχικά και σίγουρα η προσοχή που έχει δώσει η εταιρία στα επιμέρους τμήματα τον προκαλεί να δώσει τον καλύτερό του εαυτό. Το κιτ δεν συνιστάται στους αρχάριους, καθώς παρά την φαινομενική του απλότητα, απαιτείται μια σχετική εμπειρία για να ολοκληρωθεί σωστά και να αντλήσει κανείς το μέγιστο της παρεχόμενης λεπτομέρειας. Αν θέλετε λοιπόν να προσθέσετε κάτι διαφορετικό στη συλλογή σας μην χάσετε αυτό το κιτ, μια και δεν είναι από αυτά που βλέπουμε συχνά στις λίστες των εταιριών και μάλιστα με τόσο υπέροχη λεπτομέρεια!
https://www.specialhobby.eu/out/media/100-SH48117.pdf
https://www.specialhobby.eu/en/our-own-production/special-hobby/cac-13-boomerang-1.html
http://www.gehobbies.gr/el/aeroskafi/31068-cac-ca-13-boomerang-.html
http://www.fasmamodels.gr/index.php?main_page=index&manufacturers_id=95
https://www.pla.gr/-m-48.html?page=1&sort=101a
Δείτε ακόμα ...
Νέα |
Μοντελισμός - Κατασκευές |
Μοντελισμός - Κατασκευές |
Κριτική |
Τεχνικές |