Boeing 787-8 Dreamliner, Zvezda 1/144
Το κιτ της Zvezda κυκλοφορεί εδώ και αρκετά χρόνια, είναι σχετικά εύκολο και δεν θα ταλαιπωρήσει τον αρχάριο μοντελιστή που θα ασχοληθεί μαζί του. Μοναδική εξαίρεση οι φτερωτές των κινητήρων οι οποίες είναι πολύ-πολύ εύθραυστες και θέλουν πολύ προσοχή κατά το κόψιμο τους από το πλαίσιο και την διαχείρισή τους.
Στο εσωτερικό του κουτιού βρίσκουμε τις οδηγίες, ένα μικρό χαρτί με χαλκομανίες, πέντε πλαίσια από γκρι πλαστικό με λίγο άγρια υφή και δύο πλαίσια από διαφανές πλαστικό με το τζάμι του cockpit και τα παράθυρα. Στο κουτί υπάρχει και διαφανής βάση για όποιον θέλει να εκθέσει το μοντέλο εν πτήση. Μια καλή κίνηση που κακώς δεν κάνουν όλες οι εταιρίες.
Κάθε πλευρά της ατράκτου αποτελεί ένα πλαίσιο, και από ένα ακόμα πλαίσιο έχουμε το μονοκόμματο κάτω μέρος των φτερών μαζί με κάτω τμήμα της ατράκτου και τα δύο πάνω μισά των φτερών. Ο σχεδιασμός αυτός βοηθάει στο να δοθεί η σωστή δίεδρος γωνία των φτερών. Το τελευταίο και μεγαλύτερο πλαίσιο περιέχει τους κινητήρες, το σύστημα προσγείωσης και τα οριζόντια σταθερά, τα οποία δίνονται σε δύο κομμάτια το καθένα. Η λεπτομέρεια είναι ανεπαίσθητα χαραγμένη και όμορφη.
Οι κινητήρες είναι το καλύτερο μέρος του κιτ και η Zvezda έχει κάνει καλή δουλειά εδώ. Η λεπτομέρεια είναι πολύ καλή ενώ η εισαγωγές δίνονται σαν ενιαία κομμάτια που σημαίνει ότι δεν θα χρειαστούν τρίψιμο εσωτερικά για την εξάλειψη κενών από την κόλληση! Το σύστημα προσγείωσης έχει καλή λεπτομέρεια αλλά μπορεί να βελτιωθεί λίγο με προσθήκη καλωδιώσεων φρένων -τα οποία η Zvezda δίνει χωριστά- καθώς το μέγεθος του κιτ το επιτρέπει. Δεν το επιχειρήσαμε στη συγκεκριμένη κατασκευή.
Η εφαρμογή ήταν σε γενικές γραμμές καλή. Σχεδόν όλο το κιτ έχει πολύ καλή εφαρμογή, αλλά στο πιο δύσκολο σημείο και εκεί που θα εστιάσει το μάτι λόγω λεπτομέρειας αυτού του τύπου, το κιτ πάσχει με μέτρια εφαρμογή.
Επειδή οι χαλκομανίες που δίνει η Zvezda είναι πρακτικά άχρηστες αποφασίσαμε να φτιάξουμε δικές μας και να βάψουμε το μοντέλο στα χρώματα της Ethiopian Airlines. Για την ακρίβεια του πρώτου αεροσκάφος 787 που παρέλαβε η εταιρεία. Πρόκειται για το ET-AOQ (cn 34745 / ln 49) το οποίο παραδόθηκε στην Ethiopian στις 17 Αυγούστου 2012. Λίγο μετά την παράδοσή του η Ethiopian του πρόσθεσε επετειακά αυτοκόλλητα (περιγραφή "Boeing 787" και τις λέξεις "Africa First") τα οποία δεν υπάρχουν στα υπόλοιπα 787 που της παραδόθηκαν αργότερα.
Τα παράθυρα της καμπίνας, του cockpit, οι πόρτες, καθώς και όλα τα προειδοποιητικά προήλθαν από καρτέλα σημάτων της DACO. Όλα τα υπόλοιπα είναι σχεδιασμένα και τυπωμένα σε οικιακό εκτυπωτή Inkjet.
Οι χαλκομανίες της DACO περιλαμβάνουν και ένα μικρό πλαίσιο με φωτοχαραγμένα για τις κεραίες, τα εξωτερικά πτερύγια των κινητήρων (τα οποία η Zvezda ούτε καν δίνει!), τα pitot tubes, τους αισθητήρες AOA (Angle Of Attack) και τους υαλοκαθαριστήρες στο κοκπιτ. Οι τελευταίοι δεν τους χρησιμοποιήθηκαν. Όλα τα υπόλοιπα έχουν χρησιμοποιηθεί στο μοντέλο.
Η συναρμολόγηση προχώρησε με γοργούς ρυθμούς, άλλωστε το καλό (ή κακό) στα πολιτικά είναι ότι δεν έχεις να ασχοληθείς με εσωτερικό οπότε και προχωράς γρήγορα. Έτσι αφού κολλήθηκαν τα παράθυρα εσωτερικά, κολλήθηκε η άτρακτος, τα φτερά και τα οριζόντια σταθερά.
Στη συνέχεια άρχισε η δουλειά στους κινητήρες. Για να γίνει εντελώς λεία ολόκληρη η εισαγωγή αποφάσισα να μην ακολουθήσω πιστά τις οδηγίες για να μπορέσω να στοκάρω, τρίψω και βάψω τα επιμέρους στάδια.
Έτσι λοιπόν, πρώτα κόλλησα τα 2 μισά μαζί με το 1ο στάδιο του συμπιεστή, ώστε να στοκαριστεί και να τριφτεί η ένωση εσωτερικά. Οι ανεμιστήρες μπήκαν τελευταίοι, καθώς είναι ΠΟΛΥ ευαίσθητα κομμάτια και σπάνε με το παραμικρό. Κάθε fan αποτελείται από δύο μέρη τα οποία ενώνονται και γίνονται ένα.
Η τακτική αυτή τελικά απέδωσε, αν και δεν ήταν η καλύτερη, καθώς τα fan δεν έμπαιναν εύκολα στη θέση τους για μερικά νανόμετρα. Αναγκάστηκα να ανοίξω λίγο με τον κόφτη το μπροστά μέρος της ένωσης ώστε να μπορέσει να χωθεί το fan στη θέση του. Ευτυχώς το σημείο ήταν έξω έξω και διορθώθηκε εύκολα.
Οι εξαγωγές βάφτηκαν με Humbrol MetalCote Polished Steel, Gun Metal και Polished Aluminium, εντελώς στεγνά με μαλακό πινέλο με βάση την τεχνική που περιγράφεται εδώ:
http://www.essmc.org.au/Natural_Metal_Finish.html
Με την ενδιαφέρουσα αυτή τεχνική όσο πιο στεγνό είναι το χρώμα στο πινέλο τόσο πιο γυαλιστερό θα βγεί το αποτέλεσμα.
Κι' επειδή σε όλες σχεδόν τις φωτογραφίες ο κώνος φαίνεται να "μπλεδίζει" λίγο... τον πέρασα με σχεδόν στεγνό πινέλο μεταλλικό μπλε (Humbrol) το οποίο ενώθηκε με το metalcote από κάτω σε ένα τέλειο αποτέλεσμα.
Περιμένοντας να στεγνώσουν πλήρως τα μεταλλικά χρώματα παρατήρησα ότι το εσωτερικό του κινητήρα δείχνει πολύ άδειο όταν κάποιος τον παρατηρεί από την εξαγωγή. Έτσι αποφάσισα να βάλω κάτι εκεί μέσα για να δώσει την ψευδαίσθηση ότι κάτι υπάρχει στο σημείο αυτό. Χρησιμοποίησα δύο μικρούς σωλήνες πλαστικού evergreen, τους οποίους κόλλησα στην εξαγωγή και αφού βάφτηκε το σύνολο (ουσιαστικά περάστηκε με στεγνό Metalcote) κολλήθηκε στον κινητήρα. Δεν έβαλα επιπλέον λεπτομέρειες εσωτερικά καθώς μετά το βάψιμο και το κλείσιμο δεν θα φαίνονται και πολλά από τα πτερύγια. Απλά ότι υπάρχει κάτι και όχι το κενό.
Στο βάψιμο των κινητήρων τώρα, που είναι και ο εφιάλτης μου με τα κιτ πολιτικών αεροπλάνων.
Αφού μάσκαρα σχεδόν ολόκληρο τον κινητήρα -για να μην πάει χρώμα κατά λάθος στο ήδη βαμμένο κομμάτι των εξαγωγών- βάφτηκε το εσωτερικό με το χρώμα που έχουν τα πλαϊνά της εισαγωγής. Στην περίπτωσή μας με Aluminium. Εδώ χρησιμοποίησα το δύστροπο Alumunium Model Master Acrylic, αραιωμένο με οινοπνευματώδη λοσιόν.
Αφού στέγνωσε καλά το Aluminium, μετά από περίπου 4-5 ώρες, μάσκαρα και τον υπόλοιπο κινητήρα με μήκη ταινίας αφήνοντας μόνο το fan και την περιοχή που ακουμπάει αμασκάριστη και ψεκάσα (το συγκεκριμένο fan δεν επιδέχεται πινέλο με τίποτα! Θα σπάσει!) Humbrol Gun Metal Νο.53 (και όχι Metalcote), καθώς δεν είναι γυαλιστερό αλλά ματ λόγω της συνεχής τριβής με τον αέρα και τη σκόνη.
Μια ακόμα βελτίωση που έκανα στο μοντέλο ήταν τα φώτα προσγείωσης στη ρίζα των φτερών. Η Zvezda δίνει τα φώτα προσγείωσης σε χαλκομανία κάτι που δεν μου αρέσει καθόλου. Έτσι λοιπόν το σημείο όπου μπαίνουν τα φώτα τρίφτηκε για να δημιουργηθεί βαθούλωμα, ώστε να βαφτεί εσωτερικά ασημί και να περαστεί με Crystal Clear από πάνω.
Με ένα μικρό τρυπανάκι διαμέτρου 0.5mm ανοίχτηκαν οι τρύπες που θα υποδεχτούν τα pitot tube και AOA sensors.
Κάτι που μου έκανε εντύπωση και πρέπει να το αναφέρω είναι ότι τα φωτοχαραγμένα έχουν μια μικρή προέκταση η οποία μπαίνει σε τρύπες που κάνουμε στα κατάλληλα σημεία. Αυτό βοηθάει πάρα πολύ στη σωστή και εύκολη τοποθέτηση τους.
Χρειάστηκε να επιστρατευτεί υγρό πλαστικό (πλαστικό από το πλαίσιο λιωμένο με υγρή κόλλα) σε 2-3 σημεία. Το προτιμώ μερικές φορές αντί στόκου γιατί τρίβεται πιο εύκολα και ενώνεται τέλεια με το πλαστικό του κιτ.
Με το κατασκευαστικό μέρος να έχει φτάσει στο τέλος του, οι κινητήρες μασκαρίστηκαν εκεί που είναι ήδη βαμμένοι και άρχισε το βάψιμο το οποίο ήταν πολύ απλό… Παντού άσπρο! Χρησιμοποιήθηκε το H1 Gloss White της Gunze, το οποίο είναι τέλειο για πολιτικά αεροπλάνα. Τα χείλη προσβολής των φτερών και της ουράς βάφτηκαν με το aluminium της Μodel Μaster.
Κατόπιν, αφού στέγνωσε πολύ καλά το χρώμα, το μοντέλο περάστηκε με παρκετίνη (Johnson Future ή αντίστοιχο gloss βερνίκι), μπήκαν οι χαλκομανίες και σφραγίστηκε και πάλι με παρκετίνη. Τα φώτα ναυτιλίας και Anti-collision beacons φτιάχτηκαν στο τέλος με μίξη διαφανούς κόκκινου χρώματος και Micro Crystal Clear.
ΣΣ.Το μοντέλο βραβεύτηκε με το Χρυσό μετάλλιο στην 9η Έκθεση/Διαγωνισμό του Συλλόγου Στατικού Μοντελισμού Ηρακλείου (ΣΣΜΗ) (Δεκέμβριος 2013) και διακρίθηκε με έπαινο στην 32η Έκθεση/Διαγωνισμό της IPMS Ελλάδος (Νοέμβριος 2013).
Χρήσιμα links:
http://www.planespotters.net/Production_List/Boeing/787/34747,ET-AOS-Ethiopian-Airlines.php
Δείτε ακόμα ...
Μοντελισμός - Κατασκευές |
Κριτική |
Μοντελισμός - Κατασκευές |
Νέα |
Νέα |