Fouga CM.170 Magister, AMK (ΑvantGarde Model Kits), 1/48

Fouga CM.170 Magister, AMK (ΑvantGarde Model Kits), 1/48
Κατηγορίες : 
Κλίμακα: 
Εταιρία: 
Φωτογραφίες: 

Το 1948, η γαλλική εταιρία Fouga με σχεδιαστές τους Robert Castello και Pierre Mauboussin, σχεδίασε το CM.130 ως αεροσκάφος βασικής εκπαίδευσης, προωθούμενο από κινητήρες τζετ για τη γαλλική πολεμική αεροπορία. Η σχεδίαση αυτή προοριζόταν για να αντικαταστήσει τα Morane Saulnier M.S. 475. Αρχικά χρησιμοποιήθηκαν δύο στροβιλοκινητήρες Turbomeca Palas, οι οποίοι όμως αποδείχτηκαν ανεπαρκείς από άποψη ώσης. Η Fouga διεύρυνε το βασικό σχεδιασμό και χρησιμοποίησε τους πιο ισχυρούς κινητήρες Turbomeca Marboré. Η χαρακτηριστική ουρά σχήματος "V" του μετονομασμένου πλέον σε CM.170 Magister προέρχεται από το ανεμόπτερο CM.8 (γνωστό και ως Castel-Mauboussin 8) που η Fouga χρησιμοποιούσε για να πειραματιστεί με κινητήρες τζετ.

Το Δεκέμβριο του 1950, η Armée de l'Air έδωσε εντολή να κατασκευαστούν τρία πρωτότυπα, με το πρώτο αεροσκάφος να πετά στις 23 Ιουλίου 1952. Μια παρτίδα προ-παραγωγής για 10 αεροσκάφη παραγγέλθηκαν τον Ιούνιο 1953 και ακολούθησε η πρώτη εντολή παραγωγής για 95 αεροσκάφη, στις 13 Ιανουαρίου 1954. Η παραγωγή του Magister ξεκίνησε στο νέο εργοστάσιο συναρμολόγησης, στο Toulouse-Blagnac. Το αεροσκάφος μπήκε σε υπηρεσία με την Armée de l'Air το 1956. Μια βελτιωμένη έκδοση του Magister με κωδικό CM.170-2 με τους πιο ισχυρούς κινητήρες Turbomeca Marboré IV άρχισε να παράγεται το 1960. Η παραγωγή σταμάτησε στη Γαλλία το 1962, αλλά συνέχισε να κατασκευάζεται στη Φινλανδία, μέχρι το 1967. Η ανάπτυξη του αεροσκάφους περατώθηκε, όταν η γαλλική Πολεμική Αεροπορία επέλεξε το Άλφα Jet ως νέο εκπαιδευτικό. Μετά τη απόσυρσή τους, μεγάλος αριθμός Magister αγοράστηκε από τους ιδιώτες πιλότους. Η εταιρία Fouga αγοράστηκε το 1958 από την Potez και σύντομα το όνομά της σταμάτησε να χρησιμοποιείται.

Το κιτ της ΑΜΚ στην 1/48

Το 2014 κυκλοφόρησε το πρώτο injection κιτ του Magister από την Κinetic στην 1/48. Το νέο κιτ της ΑΜΚ δεν έχει καμία σχέση με το πρώτο και ανεβάζει κατά πολύ τον πήχη της ποιότητας/λεπτομέρειας, καθώς περιέχει διπλάσιο αριθμό κομματιών! Παίρνοντας στα χέρια μας το κουτί του μοντέλου, εντύπωση προκαλεί το μεγάλο βάρος που έχει σε σχέση με τον όγκο του. Ανοίγοντάς το, τα ερωτηματικά ξεδιαλύνονται αμέσως διαπιστώνοντας την πληρότητά του. Ο συνολικός αριθμός των περιεχομένων κοματιών ανέρχεται στα 383. Συναντάμε έξη πλαίσια σε γκρι πλαστικό, με σύνολο 271 κομμάτια, καθώς και ένα πλαίσιο με διαφανές πλαστικό που περιέχει 14 κομμάτια. Επίσης άλλο ένα πλαίσιο σε διαφανές πλαστικό το οποίο είναι πανομοιότυπο με το πλαίσιο ΄΄Α΄΄, που περιέχει τα κομμάτια της ατράκου, δίνοντας επιλογή να κατασκευαστεί το μοντέλο με παρουσίαση του πλήρους εσωτερικού του. Ακολουθεί ένα πλαίσιο με 46 φωτοχαραγμένα κομμάτια και τέλος, σε ένα μικρό κουτί, είναι προσεκτικά συσκευασμένα 28 κομμάτια από λευκό μέταλλο. Παντού υπάρχει πολύ καλή λεπτομέρεια και παντελής απουσία περισσευμάτων στο πλαστικό. Η εφαρμογή δοκιμάστηκε σε κάποια μεγάλα κομμάτια και ήταν πολύ καλή και ακριβής. Υπάρχει πλήρες κόκπιτ με καθίσματα των πέντε κομματιών το κάθε ένα, πίνακες με ανάγλυφα όργανα, μανέττες, χειριστήρια, φωτοχαραγμένες ζώνες και ανάγλυφες κονσόλες. Οι αεραγωγοί είναι πλήρεις και οδηγούν σε δύο κινητήρες (10 κομμάτια ο κάθε ένας). Αν επιλεγεί κατασκευή με παρουσίαση του εσωτερικού, παρέχονται πληρη ηλεκτρονικά και υδραυλικά υποσυστήματα, καθώς και όλη η εσωτερική σωληνωτή κατασκευή που στηρίζει τον ριναίο τροχό. Οι φωλιές στα κύρια σκέλη προσγείωσης, επίσης βρίθουν από λεπτομέρεια. Τα πηδάλια ύψους-βάθους και τα φλαπς δίνονται χωριστά.

Τα φωτοχαραγμένα αερόφρενα μπορούν να κολληθούν ανοικτά. Σαν εξωτερικά φορτία δίνονται 2 βόμβες, 4 κάλαθοι ρουκετών, 4 μη κατευθυνόμενοι πύραυλοι και οι 2 σταθερές ακροπτερύγιες δεξαμενές καυσίμου. Υπάρχει η επιλογή τοποθέτησης 2 πολυβόλων στο ρυγχος. Το έγχρωμο 24σέλιδο φυλλάδιο οδηγιών είναι είναι αρκετά σαφές και δεν αφήνει αμφιβολίες για την κατασκευή. Η μεγάλη καρτέλα με τις χαλκομανίες δίνει επιλογή για 5 διαφορετικά αεροσκάφη: Ένα γκριζοπράσινο γερμανικό, τρία βέλγικα, εκ των οποίων ένα αφορά το ακροβατικό σμήνος της χώρας και ένα για το τελευταίο αεροσκάφος παραγωγής "The last of the many". Η πέμτη επιλογή είναι για το γαλλικό ακροβατικό σμήνος "Partouile de France".

Ξεκινώντας την κατασκευή...

Με το Plan A…..

Θα πρέπει η κατασκευή να χωριστεί σε δύο μέρη. Η φυσιολογική είναι το Plan A. Oμως, με τα επιπλέον διαφανή κομμάτια που περιέχει το κιτ προκύπτει άλλη μία, σχεδόν πλήρης άτρακτος (plan B) που θα γίνει ένα μικρό διοραματάκι όπως θα δείτε παρακάτω. Ξεκινώντας από την κλασσική κατασκευή και ακολουθώντας την πρόταση του σχεδίου, συναρμολογήθηκε η ΄΄μπανιέρα΄΄ του κόκπιτ. Οι προσθήκες που έγιναν περιορίστηκαν σε κάποιες νευρώσεις στα κάθετα τοιχώματα. Τα πλευρικά τοιχώματα των καθισμάτων τρίφτηκαν για να λεπτύνουν κι’ άλλο.  Στο μπροστά μέρος των πινάκων, όπου δίνονται τα ΄΄κουτιά΄΄ των οργάνων, προστέθηκαν καλωδιώσεις και ντίζες, οι οποίες θα είναι ορατές στο τέλος. Τα πάντα βάφτηκαν με μαύρο ματ και ‘’φωτίστηκαν’’ με λάδια ζωγραφικής και στεγνό πινέλο. Στις πλάτες των καθισμάτων και τα έδρανα έγινε απομίμηση του δέρματος με λάδια ζωγραφικής. Πριν τοποθετηθεί η μπανιέρα στη θέση της, κολλήθηκαν στο κάτω μέρος τα δύο μεταλλικά βαρίδια που προσφέρονται στο κιτ και ισορροπούν το μοντέλο στους τροχούς του. Με δεδομένο ότι στο plan A όλες οι θυρίδες στην άτρακτο θα παραμείνουν κλειστές, στο εσωτερικό τοποθετήθηκαν μόνο οι κινητήρες και όλα τα υπόλοιπα κρατήθηκαν για το plan B. Η συναρμολόγηση προχώρησε σε γρήγορους ρυθμούς και χωρίς κανένα πρόβλημα εφαρμογής. Σε αυτό βοηθάει και το αναλυτικό φυλλάδιο οδηγιών, που δεν αφήνει μυστήρια και ερωτηματικά. Οι φωλιές του συστήματος προσγείωσης (σ/π) δεν χρειάζονται τίποτα άλλο εκτός από προσεκτικό βάψιμο και λέρωμα με λάδια ζωγραφικής για να δείξουν ρεαλιστικές. Μετά από προσεκτικές κολλήσεις το στοκάρισμα περιορίστηκε στο ελάχιστο και τρίφτηκε προσεκτικά, διότι το μεταλλικό φινίρισμα δεν συγχωρεί το παραμικρό.

Το μοντέλο, αφού πρώτα μασκαρίστηκε στα διαφανή και στις φωλιές του σ/π, καθαρίστηκε με μεγάλη προσοχή και ψεκάστηκε με το μαύρο gloss Νο 21 της Humbrol, το οποίο αφέθηκε 36 ώρες στην άκρη μέχρι να γίνει ΄΄κόκκαλο΄΄. Αυτό είναι απαραίτητο για να δεχτεί απροβλημάτιστα τα χρώματα της Alclad που ακολούθησαν. Πρώτος τόνος που ψεκάστηκε ήταν το ALC 101 σαν βάση. Κατοπιν με βασικό το ALC101, έγιναν αναμίξεις με άλλους τόνους και ψεκάστηκαν με διαδοχικά μασκαρίσματα με postit και ταινία. Οι αναμίξεις προτιμήθηκαν από το να χρησημοποιηθούν ατόφια τα άλλα μέταλλα, ώστε να μην γίνει έντονο το εφέ του παιχνιδίσματος των τόνων. Ακολούθησε το πορτοκαλί που προέκυψε από ανάμιξη με Mr. Hobby. Τα χρώματα ΄΄σφραγίστηκαν΄΄ με παρκετίνη. Ακολούθησε η τοποθέτηση των σημάτων (επιλέξαμε ένα της βέλγικης αεροπορίας). Αυτά έχουν πολύ καλή ποιότητα, είναι λεπτά και ταυτόχρονα ανθεκτικά και δεν προβλημάτισαν. Κατόπιν έγινε wash στις γραμμώσεις με paneliner της ΑΚ Ιnteractive και σχηματίστηκαν διαρροές λιπαντικού με λάδια ζωγραφικής. Όλες οι γραμμώσεις ψεκάστηκαν με αραιωμένο smoke της Tamyia για να ΄΄φωτιστούν΄΄ τα πάνελ. Ένα ακόμα λεπτό χέρι παρκετίνης, σφράγισε τις χαλκομανίες. Το μοντέλο ολοκληρώθηκε τοποθετώντας τα σκέλη του σ/π με τις θυρίδες τους, τις καλύπτρες, τους κάλαθους ρουκετών και τις κεραίες.

Πάμε και για το plan B……

Αφορμή για αυτή την κατασκευή στάθηκε μια φωτογραφία από το διαδύκτιο που παρουσιάζει την αποσυναρμολογημένη άτρακτο από μιά Φιλανδή "δασκάλα" ακουμπισμένη επάνω σε παλέτες στην άκρη μιας πίστας. Ελάχιστα πράγματα λείπουν από τα περισσεύματα του κυρίως κιτ. Έτσι με βάση τις καλύπτρες του κιτ φορμαρίστηκε σε διαφανή ζελατίνα ακόμα ένα σετ. Από φύλο πλαστικού δημιουργήθηκε το διάφραγμα μπροστά από το κόκπιτ. Στο κόκπιτ δεν τοποθετήθηκαν καθίσματα. Αντίστοιχα στους πίνακες των οργάνων ανοίχτηκαν τρύπες και μέσα από αυτές ΄΄κρεμάστηκαν΄΄ καλωδιώσεις και ντίζες. Στο εσωτερικό της ατράκτου κολλήθηκαν η εσωτερική δομή με τις δεξαμενές καυσίμου και λιπαντικού και άλλα ηλεκτικά κουτιά που προσφέρει το κιτ, ώστε να φαίνεται γεμάτος ο χώρος από τις ανοιχτές θυρίδες. Επίσης τοποθετήθηκαν πλεξούδες καλωδίων και σωληνώσεις για να κάνουν τον χώρο πιο ρεαλιστικό.

Οι βάσεις που πακτώνονται οι πτέρυγες δημιουργήθηκαν από λεπτό φύλλο αλουμινίου και πλαστικό. Στον Νο 2 κινητήρα αφέθηκαν ανοικτές κάποιες θυρίδες και προστέθηκαν, βάσει φωτογραφιών, εσωτερικές λεπτομέρειες. Οι καλύπτρες ενισχύθηκαν εσωτερικά με λωρίδες πλαστικού για αναπαράσταση του σκελετού. Η άτρακτος αφού μασκαρίστηκε σε όλα τα ανοικτά τμήματα και τις καλύπτρες, ψεκάστηκε με aluminum Metalizer της Model Master, γυαλίστηκε προσεκτικά με μαλακό πανί και σφραγίστηκε με παρκετίνη (για να μπορεί να πιάνεται). Στον υπολογιστή σχεδιάστηκαν οι λιγοστές χαλκομανίες που είναι απαραίτητες, τυπώθηκαν σε Laser φωτοτυπικό και πηραν την θέση τους στο μοντέλο. Όταν στέγνωσαν, οι κωδικοί ξύστηκαν με πολύ λεπτό ντουκόχαρτο για να αποκτήσουν την φθορά που φαίνεται στην φωτογραφία του πραγματικού. Άλλο ένα λεπτό χέρι παρκετίνης εξαφάνισε το φιλμ και προετοίμασε τις επιφάνεις για την ταλαιπωρία που θα ακολουθούσε. Αρχικά έγινε wash με paneliner της ΑΚ Ιnteractive και οι κάτω επιφάνειες λερώθηκαν με λάδια ζωγραφικής σαν αναπαράσταση διαρροων λιπαντικών. Πρώτο βήμα για το λέρωμα- σκόνισμα ήταν να περαστούν οι οριζόντιες επιφάνειες με διαλυτικό το οποίο περιείχε δύο σταγόνες άσπρου χρώματος. Τρία πολύ αχνά χέρια ήταν αρκετά για να ξεκινήσει το εφέ του σκονίσματος. Ακολούθησε ένα ακόμα μείγμα με ανοιχτό μπεζ χρώμα αντί για άσπρο. Αυτή την φορά ΄΄σκονίστηκαν΄΄ και τα τμήματα που βρίσκονται μέσα στις θυρίδες. Το τελευταίο ΄΄χτύπημα΄΄ έγινε με σκόνες αγιογραφίας ανακατεμένες με νερό. Τοποθετηθηκε μια λεπτή γραμμή ΄΄λάσπης΄΄ στις γραμμές των πάνελ οριζόντια και με ένα φαρδύ πινέλο βρεγμένο με ίχνη νερού, τραβήχτηκε προς τα κάτω η λάσπη, αφαιρώντας την περισσότερη ποσότητα, ώστε να μείνουν τα λεγόμενα raindrops. Αυτό έγινε και στα διαφανή της καλύπτρας. Με την ολοκλήρωση της ατράκτου, ξεκίνησε η κατασκευή των παλετών στις οποίες θα στηριζόταν η άτρακτος. Κόπηκαν λωρίδες από χαραγμένο φύλο πλαστικού evergreen (η κάθε παλέτα αποτελείται από 29 κομμάτια) και κολλήθηκαν μεταξύ τους σχηματίζοντας 6 παλέτες. Οι δύο βάφτηκαν με ανοιχτούς γκρι τόνους και οι τέσσερεις με ξύλινες αποχρώσεις. Ακολούθησε wash με paneliner της ΑΚ Ιnteractive σε καφέ απόχρωση και τέλος περάστηκαν και λάδια ζωγραφικής. Για τη βάση προτιμήθηκε Plexiglas επάνω στο οποίο κολλήθηκε χαρτόνι. Αυτό βάφτηκε με tire black και λερώθηκε με σκόνες παστέλ σε γήϊνους τόνους.   

Συμπερασματικά…

Πρόκειται για ένα κιτ που δεν του λείπει τίποτε και εκπλήσσει ευχάριστα με την ποιότητά του. Αν και δεν συνίσταται σε αρχάριους μοντελιστές, λόγω της πολυπλοκότητας που έχει, οι  έμπειροι  σίγουρα θα το απολαύσουν. Πρακτικά τα κομμάτια έχουν πολύ καλή εφαρμογή και ΄΄κουμπώνουν΄΄ μόνα τους, ειδικά τα μεγάλα. Η κόλλα απλά ενισχύει την τοποθέτησή τους. Ας ελπίσουμε η ΑΜΚ να συνεχίσει να παράγει και τα μελλοντικά της μοντέλα με την ποιότητα αυτής της όμορφης Γαλλίδας "δασκάλας".  

Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48Fouga Magister AMK 1/48

Δείτε ακόμα ...

Μοντελισμός - Κατασκευές
Μοντελισμός - Κατασκευές
Μοντελισμός - Κατασκευές
Μοντελισμός - Κατασκευές
Μοντελισμός - Κατασκευές