AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)

AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)
Κλίμακα: 
Εταιρία: 
Φωτογραφίες: 

Το γαλλικό μέσο άρμα μάχης ΑΜΧ-56 Leclerc βρίσκεται σε υπηρεσία στο γαλλικό στρατό και στο στρατό των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων (UAE). Η παραγωγή του ξεκίνησε το 1991, ενώ άρχισε να υπηρετεί στο γαλλικό στρατό ένα χρόνο αργότερα, αντικαθιστώντας το ΑΜΧ-30. Ο γαλλικός στρατός διαθέτει 406 άρματα Lecrerc, από τα οποία τα 100 έχουν τεθεί σε διαθεσιμότητα για να μειωθεί το επιχειρησιακό κόστος τους, ενώ άλλα 100 αναμένεται να πουληθούν. Στο Στρατό των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων επιχειρούν 388 μονάδες του ίδιου τύπου.

Από τις αρχές της δεκαετίας του ‘70 ο πρωτοποριακός -για την εποχή- σχεδιασμός των νέων σοβιετικών αρμάτων κατέστησε πολλά άρματα του λεγόμενου δυτικού κόσμου ξεπερασμένα. Αν και από το 1964 οι μελέτες των γάλλων ειδικών είχαν υποδείξει την πιθανή αντικατάσταση των ΑΜΧ-30, οι εξελίξεις που έφερε η νέα δεκαετία είχαν καταστήσει το άρμα αυτό ξεπερασμένο. Το 1975 δημιουργήθηκε μια επιτροπή εργασίας και το 1977 συμφώνησε σε έναν κατάλογο προδιαγραφών για το μελλοντικό άρμα νέας γενιάς. Τον Φεβρουάριο του 1980 ακολούθησε ένα μνημόνιο που υπεγράφη με την Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας και περιλαμβάνει την από κοινού ανάπτυξη ενός μέσου άρματος μάχης, που στη Γαλλία ονομάστηκε Napoléon I και στη Γερμανία Kampfpanzer III. Ωστόσο, θεμελιώδεις διαφωνίες σχετικά με επιθυμητή διαμόρφωσή του οδήγησε σε αποτυχία αυτής της συνεργασίας το Δεκέμβριο του 1982. Το γεγονός αυτό οδήγησε τους γάλλους στην ανακοίνωση της ανάπτυξης ενός καθαρά γαλλικού άρματος μάχης, με την επωνυμία «ΕPC» (Engin Principal de Combat).

Σε αντίθεση με τα περισσότερα Δυτικά προγράμματα της εποχής, το γαλλικό έδωσε έμφαση στην ενεργητική αντί της παθητικής άμυνας, μειώνοντας το συνολικό μέγεθος του άρματος. Επίσης δόθηκε έμφαση στην κινητικότητα και στο σύστημα ελέγχου πυρός για την πιο αποτελεσματική προστασία του από τα εχθρικά πυρά. Βέβαια, παρόλα τα προαναφερθέντα, ο στόχος ήταν η αύξηση στο διπλάσιο της προστασίας από διατρητικά βλήματα σε σύγκριση με τα επίπεδα των αρμάτων 50 τόνων εκείνης της εποχής.   

Το πρόγραμμα ξεκίνησε το 1986 υπό την ονομασία «Leclerc» με την άμεση κατασκευή έξι πρωτοτύπων. Η μαζική παραγωγή ξεκίνησε το 1990 με την αρχική παρτίδα τεσσάρων μονάδων, χρησιμοποιούμενες κυρίως ως συγκριτικές δοκιμές σε χώρες του εξωτερικού. Στις 17 μονάδες των παρτίδων 2 και 3, με βελτιώσεις στη θωράκιση του πύργου και του πήγματος διαγνώστηκαν προβλήματα στον κινητήρα και την ανάρτηση και αποσύρθηκαν άμεσα.

Οι παρτίδες 4 και 5 ήταν βελτιωμένες, λύθηκαν τα προβλήματα στον κινητήρα και εξακολουθούν να βρίσκονται σε υπηρεσία μετά από τον εκσυγχρονισμό τους κατά τη δεκαετία του ‘90.

Η δεύτερη γενιά αρμάτων Leclerc, στην οποία προστέθηκε κλιματιστικό σύστημα στο πίσω δεξιό μέρος του πύργου, ξεκίνησε με την παρτίδα 6. Στην 7 Παρτίδα εισήχθη ένα σύστημα μεταφοράς εντολών για όλα τα οχήματα και ένα σύστημα δεδομένων που παρέχει άμεση εικόνα της κατάστασης όλων των αναγνωρισμένων εχθρικών στόχων και αρμάτων. Επίσης τοποθετήθηκαν βελτιωμένα συστήματα απεικόνισης/σκόπευσης. Στην παρτίδα 8 εκσυγχρονίστηκε το ηλεκτρονικό σύστημα και στην παρτίδα 9 αντικαταστάθηκε το οπτικό σύστημα με το θερμικό SAGEM που επιτρέπει την αναγνώριση στόχων σε μεγαλύτερη απόσταση.

Από το 2000, όλες οι προηγούμενες παρτίδες εκσυγχρονίστηκαν στο επίπεδο της 9ης. Το 2004 παρουσιάστηκε η παρτίδα 10, που συμπεριλάμβανε νέου τύπου θωράκιση και νέα συστήματα πληροφοριών, που επέτρεπαν την μεταφορά πληροφοριών των εχθρικών θέσεων σε όλα τα φίλια άρματα. Αυτή είναι και η αρχή των 9 μονάδων της τρίτης γενιάς αρμάτων Leclerc.

Οπλισμός

Το άρμα μάχης Leclerc είναι εξοπλισμένο με ένα λειόκανο πυροβόλο GIAT CN120-26/52 των 120 χιλιοστών. Το Leclerc έχει ένα μοναδικό σύστημα αυτόματης γέμισης που σχεδιάστηκε ειδικά για αυτό και το οποίο επιτρέπει τη μείωση του πληρώματος σε τρία μέλη, καταργώντας τη θέση του γεμιστή. Ο πυργίσκος Leclerc σχεδιάστηκε γύρω από το σύστημα αυτόματης φόρτωσης για να αποφευχθούν κοινά προβλήματα σε άλλα άρματα με αυτόματη γέμιση.

Το αυτόματο σύστημα γέμισης πυρομαχικών επιτρέπει στο Leclerc μια συχνότητα πυρός 12 βλημάτων ανά λεπτό και διαθέτει 22 βλήματα έτοιμα για βολή. Μπορεί να αποθηκεύσει μέχρι και πέντε διαφορετικούς τύπους πυρομαχικών, ωστόσο –όπως συμβαίνει στην πλειοψηφία των συστημάτων αυτόματης γέμισης- δεν μπορεί να αλλάξει τύπο πυρομαχικών αφού έχει ήδη φορτωθεί το βλήμα. Οι πιο κοινοί τύποι πυρομαχικών που χρησιμοποιούνται σε αυτό το άρμα είναι το διατρητικό βλήμα APFSDS με πυρήνα βολφραμίου και το αντιαρματικό υψηλής εκρηκτικότητας ΗΕΑΤ. Ένα Leclerc μπορεί να κάνει βολή ενώ κινείται με ταχύτητα 50 km/h και να πλήξει στόχο σε απόσταση 4 χλμ. Το πυροβόλο έχει μήκος 52 διαμετρημάτων αντί 44 όπως συμβαίνει στα περισσότερα άρματα της γενιάς Leclerc, δίνοντας στα βλήματα μεγαλύτερη ταχύτητα εξόδου. Το Leclerc είναι επίσης εξοπλισμένο με ένα συζυγές πολυβόλο των 12,7 χιλ. και με ένα αντιαεροπορικό των 7,2 χιλ.

Επιχειρησιακή χρήση

Το πρώτο Leclerc εισήχθη σε υπηρεσία το 1992 και δεν πρόλαβε να χρησιμοποιηθεί στον Πόλεμο του Κόλπου το 1991, έτσι, ακόμη δεν έχει δοκιμαστεί σε μεγάλης κλίμακας πολεμικές επιχειρήσεις. Μέχρι σήμερα, πέντε μονάδες αρμάτων έχουν αναπτυχθεί στο Κόσσοβο στα πλαίσια των ειρηνευτικών επιχειρήσεων των Ηνωμένων  Εθνών. Ακόμη, τρείς μονάδες έχουν αναπτυχθεί στο Νότιο Λίβανο ως ειρηνευτική αποστολή σε συνεργασία με τις υπόλοιπες ειρηνευτικές δυνάμεις του ΟΗΕ (UNIFIL).

Το κιτ της Heller στην 1/35

Πρόκειται για ένα παλιό κιτ της Heller (1996) και αναπαριστά την παρτίδα 4. Οι παλαιότεροι θα γνωρίζουν πόση περιορισμένη λεπτομέρεια έχει αυτό το μοντέλο και πόσο παρωχημένο είναι (με τα σημερινά δεδομένα), αλλά συναισθηματικοί λόγοι μας ώθησαν να «σηκώσουμε το γάντι» της πρόκλησης. Επίσης οι παλαιότεροι αναγνώστες θα θυμούνται την κατασκευή-άρθρο του Γιάννη Παπανικολάου στο περιοδικό "Modelling" Νο.97 (Ιούλιος 1999 - φωτό στο τέλος του photogallery).

Στο κουτί εσωκλείονται σε πλαίσια 225 πλαστικά μέρη σε χρώμα «desert yellow» και 9 σε διαφανές για φώτα και σκοπευτικά. Οι διαστάσεις του τελειωμένου μοντέλου είναι 30,3 εκ. μήκος και 10,2 εκ. πλάτος. Στο κιτ περιλαμβάνονται επίσης ένα ζεύγος ερπύστριες βινυλίου, ένα φύλλο με 30 photo-etch (σίτες και ιμάντες πρόσδεσης δεξαμενών) και ένα φύλλο χαλκομανιών με τέσσερις διαφορετικές επιλογές αρμάτων της 2e escadron, 503e RCC (2ης ίλης, 503ης  Τεθωρακισμένης Ταξιαρχίας), στο Mourmelon, κατά το 1994. Οι οδηγίες κατασκευής περιγράφονται στο δίχρωμο 18σέκλιδο έντυπο και είναι απλές και κατανοητές.

Ακολουθώντας το φύλλο οδηγιών ξεκινήσαμε από την συναρμολόγηση του πήγματος και των τροχών. Τότε διαπιστώσαμε το πρώτο μεγάλο πρόβλημα: από το πλαίσιο έλειπε όλο το πίσω μέρος του πήγματος. Σημειώνουμε ότι  στείλαμε μήνυμα στην εταιρεία μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και  μας αντικατέστησε το απολεσθέν κομμάτι (χωρίς να πληρώσουμε), αλλά περίπου δυο μήνες αργότερα… ζητώντας συγνώμη για την καθυστέρηση. Στο διάστημα αυτό -καθώς ο κωδικός ήταν παλιός, πιστεύαμε ότι δε θα μας απαντούσαν- εμείς προχωρήσαμε στην κατασκευή του με φύλλο πλαστικού. Οι πλαϊνές θωρακίσεις βελτιώθηκαν συνδυάζοντας το εμπρός μέρος τους με φύλλα πλαστικού και λεπτό σύρμα για να γίνουν πιο ρεαλιστικές. Τα σωληνάκια διοχέτευσης καυσίμων από τα βαρέλια αντικαταστάθηκαν με λεπτά ηλεκτρικά καλώδια.

Η ολοκλήρωση του πύργου κατέληξε να είναι πολύ απαιτητική, αφού αποφασίσαμε να κάνουμε κάθε δυνατή βελτίωση. Ξεκινήσαμε από τις θυρίδες των καπνογόνων στα δυο πλαϊνά πίσω μέρη του πύργου. Αφού τρυπήσαμε τους υποδοχείς των καπνογόνων, προσθέσαμε κομμάτια φύλλων πλαστικού σχεδιασμένα όπως έδειχναν οι φωτογραφίες του πραγματικού άρματος. Στη συνέχεια, τοποθετήσαμε μικρά σωληνάκια στο κατάλληλο μέγεθος για να αναπαραστήσουμε τις καπνογόνους σωλήνες.

Όλες οι αυλακώσεις του πύργου χαράχτηκαν από την αρχή με το Modeling Scriber της Hasegawa για να δοθεί περισσότερος ρεαλισμός αφού το βάθος τους στο μοντέλο ήταν πολύ μικρό. Προσθέσαμε ακόμη κάποιες βίδες στα πλαϊνά καπάκια. Πρόκειται για τις βίδες των μεντεσέδων των θυρίδων αποθήκευσης του πύργου που δεν υπάρχουν στο πλαστικό. Αρκετή πρόσθετη δουλειά έγινε και στις θυρίδες του αρχηγού πληρώματος και του πυροβολητή. Με κομμάτια από φύλλο πλαστικού προστέθηκε η βάση του πυροβόλου στη θυρίδα του αρχηγού πληρώματος. Το περισκόπιο του πυροβολητή ανακατασκευάστηκε από την αρχή, αφού αποφασίσαμε να αποδώσουμε το εσωτερικό του. Για να μοιάζει πιο ρεαλιστικό το ύφασμα προστασίας του πυροβόλου, προστέθηκε φύλλο χαρτομάντιλου εμποτισμένο αρχικά σε λευκή κόλλα ξύλου και βαμμένο έπειτα με μερικά στρώματα υγρού στόκου Mr Surfacer 1000 για να εξαλειφθεί η άγρια επιφάνεια του χαρτιού. Επίσης, με το set B της Meng, Nuts & bolts προστέθηκαν τα μπουλόνια στο ασπίδιο.      

Βάψιμο...

Οι χρωματικές οδηγίες είναι αναλυτικές και πλήρεις, ενώ οι κωδικοί των χρωμάτων αφορούν στην Humbrol. Εμείς χρησιμοποιήσαμε τους αντίστοιχους κωδικούς της Gunze/Mr.Hobby Color: 303 green FS 34102, με λίγο 4 yellow το βασικό νατοϊκό πράσινο (και τα δύο είναι από τη σειρά Lacquer). Το ακρυλικό Η77 Tire Black για το νατοϊκό μαύρο και το επίσης ακρυλικό Η 310 Brown για το νατοϊκό γαιώδες καφέ. Σημειώνουμε εδώ ότι, μετά από προσωπική μας επαφή με τα πραγματικά οχήματα του γαλλικού στρατού, συμπεράναμε το πράσινο που χρησιμοποιεί είναι πιο ανοιχτό και φωτεινό από αυτό που συνήθως χαρακτηρίζεται ως Nato Green και το γαιώδες καφέ λιγότερο κόκκινο από το Nato Brown. 

Αρχικά το μοντέλο βάφτηκε με το grey primer της AK. Στη συνέχεια, τονίστηκαν οι λεπτομέρειες με το H12 Flat Black της Gunze και ακολούθησε η βαφή του με τα ως άνω 303 green + 4 yellow. Επόμενο χρώμα ήταν το γαιώδες καφέ και στη συνέχεια ψεκάστηκε το μαύρο. Όλα τα χρώματα της παραλλαγής ψεκάστηκαν με ελεύθερο χέρι, χωρίς μασκαρίσματα, για αποδοθεί καλύτερα η βαφή του πραγματικού. Ακολούθησε ένα πέρασμα με Clear Gloss Varnish της Humbrol, τοποθετήθηκαν οι χαλκομανίες και στη συνέχεια αρκετά στρώματα Satin Varnish της Vallejo. Το weathering έγινε με το Weathering Set της ΑΚ, Vallejo Pigments και λάδια ζωγραφικής διαφόρων αποχρώσεων (Ivory Black, Burnt Umber και Naples Yellow Red). 

Συμπερασματικά...

Το ΑΜΧ 56 Leclerc της Heller είναι ένα κιτ με πολλές ελλείψεις και ίσως ξεπερασμένο με τα σημερινά δεδομένα (2018). Ωστόσο, το γεγονός ότι είναι το μόνο που αναπαριστά την παρτίδα 4 στην 1/35, μας δίνει την αίσθηση ότι άξιζε τον κόπο η προσπάθειά μας. Ο μόνος ανταγωνιστής του, το κιτ της Tamiya (από το 2005) διαθέτει καλύτερη λεπτομέρεια, αλλά κι αυτό υποφέρει από κάποιες αδυναμίες. Στην Ελλάδα άλλωστε έχουμε κάτι χρόνια να το δούμε στα καταστήματα (κρίμα)... Είναι πάντως άξιο απορίας που δεν κυκλοφόρησαν στην 1/35 άλλοι τύποι αυτού του «κομψού» χωρίς αμφιβολία άρματος. Ελπίζουμε στο μέλλον, η φρενήρης παραγωγή μοντέλων από την Κίνα - και από Ανατολάς γενικότερα - να μας προσφέρει μια ακόμη «γαλλική» απόλαυση στην κλίμακα 1/35.     

Για περισσότερες τεχνικές πληροφορίες και την εξέλιξη του ΑΜΧ-56 Leclerc, δείτε εδώ.

AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)AMX-56 Leclerc, Heller 1/35 (Kit No.81135)

Δείτε ακόμα ...

Μοντελισμός - Κατασκευές
Μοντελισμός - Κατασκευές
Μοντελισμός - Κατασκευές
Μοντελισμός - Κατασκευές
Μοντελισμός - Κατασκευές