Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72

Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72
Κλίμακα: 
Εταιρία: 
Φωτογραφίες: 

Ένα σοβαρό πρόβλημα των αεροναυπηγών της δεκαετίας του ’30 ήταν πως για να κατασκευάσουν ένα ευέλικτο καταδιωκτικό έπρεπε να περιορίσουν τις διαστάσεις του. Κάτι τέτοιο όμως περιόριζε αναγκαστικά την επιδιωκώμενη μεγάλη ακτίνα δράσης του. Η προφανής λύση θα ήταν ένα δικινητήριο μαχητικό, αλλά φαινόταν πως, οποιοδήποτε αεροσκάφος αρκετά ογκώδες για να μεταφέρει επαρκή καύσιμα, θα είχε περιορισμένη ευελιξία για να αντιμετωπίσει τους μονοκινητήριους αντιπάλους του σε αερομαχία. Οι Γερμανοί και οι Αμερικανοί στο μεταξύ, είχαν ήδη προχωρήσει στην ανάπτυξη αναλόγων προγραμμάτων, που οδήγησαν στα Messerschmitt Bf110 και Lockheed P-38 Lightning, αντίστοιχα. Σύντομα η Luftwaffe καυχώταν πως το Bf110 μπορούσε να νικήσει οποιοδήποτε μονοκινητήριο καταδιωκτικό και μάλιστα σε μεγάλη ακτίνα δράσης, συνοδεύοντας βομβαρδιστικά. Αυτό παρακίνησε τους Βρετανούς να δοκιμάσουν κι αυτοί να αναπτύξουν ένα παρόμοιο σχέδιο καταδιωκτικού και προχώρησαν στην προκήρυξη του σχετικού διαγωνισμού προς τις αεροναυπηγικές βιομηχανίες της χώρας. Οι Gloster, Hawker και Westland ανταποκρίθηκαν και τα Gloster F.9/37 και Westland F.37/35 εγκρίθηκαν για περαιτέρω ανάπτυξη, ενώ η Hawker υποχρεώθηκε να δώσει προτεραιότητα στο Hurricane.

Η σχεδιαστική ομάδα της Westland, υπό την ηγεσία του Teddy Petter (που αργότερα θα σχεδίαζε τα English Electric Canberra και English Electric Lightning), παρουσίασε μία πρόταση που περιελάμβανε την τελευταία λέξη της τεχνολογίας. Η άτρακτος ήταν ένας μικρός ολομεταλλικός σωλήνας που κατέληγε σε μία ουρά σχήματος ΄΄Τ΄΄. Ο πιλότος κάθονταν σε μία υπερυψωμένη θέση, κάτω από μια καλύπτρα τύπου ΄΄σταγόνας΄΄ της πρώτης στην Iστορία, που του προσέφερε εξαιρετικό οπτικό πεδίο 360°. Τέσσερα πυροβόλα Hispano-Suiza των 20 mm συγκεντρωμένα στο ρύγχος το καθιστούσαν το πιο βαριά οπλισμένο αεροσκάφος της εποχής του και χωρίς τα προβλήματα ρύθμισης της σκόπευσης που θα σήμαινε η κλασσική εγκατάσταση του οπλισμού στα φτερά. Το τελικό αποτέλεσμα ήταν πολύ μικρό, ελάχιστα μεγαλύτερο από το Hurricane, αλλά αρκετά πιο αεροδυναμικό αεροσκάφος. Όλοι οι τροχοί ήταν πλήρως ανασυρόμενοι και το όλο σχέδιο ήταν πολύ «καθαρό», χωρίς ανοίγματα και προεξοχές. Η εξαιρετική αεροδυναμική γραμμή και οι δύο κινητήρες Peregrine των 885 hp του έδιναν ταχύτητα άνω των 580 km/h, την ίδια με τα τελευταία μονοκινητήρια Spitfire, που όμως χρησιμοποιούσαν πολύ ισχυρότερους και ακριβότερους κινητήρες. Το πρωτότυπο πέταξε στις 11 Οκτωβρίου του 1938 και η παραγωγή άρχισε νωρίς τον επόμενο χρόνο. Ήταν εξαιρετικό στο χειρισμό και ελίσσονταν εύκολα, ακόμη και σε μεγάλες ταχύτητες. Το μόνο του μειονέκτημα ήταν η υψηλή ταχύτητα προσγείωσής του. Ειδικά φλαπς εγκαταστάθηκαν γι’ αυτό το σκοπό, και το ουραίο πτερύγιο τοποθετήθηκε ψηλότερα για να αποφευχθούν αεροδυναμικά προβλήματα από τη χρήση αυτών των πηδαλίων προσγείωσης. Οι Βρετανοί είχαν εναποθέσει τόσες πολλές ελπίδες σε αυτό το σχέδιο που η ύπαρξή του διατηρήθηκε άκρως απόρρητη καθ’ όλη τη διάρκεια της ανάπτυξής του. Αλλά υπήρχαν και προβλήματα. Το αεροσκάφος είχε πολύ μικρή ακτίνα δράσης, κάτι που το καθιστούσε ακατάλληλο για συνοδεία βομβαρδιστικών. Πολύ σοβαρότερα ήταν τα ελαττώματα των κινητήρων του. Αρχικά προοριζόμενοι να γίνουν οι βασικοί κινητήρες παραγωγής της Rolls-Royce, οι Peregrine γρήγορα παραγκωνίστηκαν από τους Merlin.

Εν τέλει, η παραγωγή τους ακυρώθηκε και, καθώς η επιτυχία του Whirlwind οφείλονταν κατά μεγάλο μέρος στην προσεκτική αεροδυναμική διαμόρφωση του συγκεκριμένου κινητήρα, ακυρώθηκε η παραγωγή ολόκληρου του αεροσκάφους. Η Westland προσπάθησε να πάρει έγκριση για τη δημιουργία μιας βελτιωμένης έκδοσης «Mk II», που θα χρησιμοποιούσε δύο κινητήρες Merlin, αλλά η σημασία του αεροσκάφους είχε στο μεταξύ περιοριστεί σημαντικά. Καθώς η βρετανική διοίκηση βομβαρδισμού είχε στραφεί στους νυκτερινούς βομβαρδισμούς, η ανάγκη για ένα μαχητικό συνοδείας είχε πλέον εκλείψει. Στα 1940 το Spitfire οπλίστηκε με πυροβόλα των 20 mm, οπότε ούτε στην κατηγορία των βαρέως οπλισμένων μαχητικών είχε πια το μονοπώλιο. Από ένα δικινητήριο μαχητικό η RAF ζητούσε κυρίως εμβέλεια και χώρο για την εγκατάσταση ραντάρ και τελικά το Bristol Beaufighter προτιμήθηκε από το Whirlwind. Τελικά, μόνο 114 Whirlwind παρήχθησαν συνολικά, εξοπλίζοντας δύο Μοίρες της RAF. Λόγω των καλών τους επιδόσεων σε χαμηλό υψόμετρο, χρησιμοποιήθηκαν κυρίως σε αποστολές ελαφρού βομβαρδισμού (προσβολή στόχων στρατηγικής υποδομής στα εχθρικά μετόπισθεν). Ωστόσο και αυτός ο ρόλος σύντομα ανατέθηκε στο Hawker Typhoon και το Whirlwind αποσύρθηκε από την ενεργό υπηρεσία στα τέλη του 1943. Δεν υπάρχει καλύτερη απόδειξη της ποιότητας του αεροσκάφους από το γεγονός ότι στις σκληρές επιχειρησιακές συνθήκες της Βόρειας Ευρώπης, μία Mοίρα υπηρέτησε χρησιμοποιώντας τα ίδια αεροσκάφη χωρίς αντικατάσταση επί τρία ολόκληρα χρόνια. Όταν το Whirlwind μπήκε σε υπηρεσία, η έκδοση του Spitfire σε παραγωγή ήταν ο τύπος Mk IA. Όταν πια αποσύρθηκαν, το Mk XIV θα έμπαινε σε υπηρεσία σε ένα μήνα.

Το κύριο προτέρημα του Whirlwind ήταν ο οπλισμός του. Τέσσερα πυροβόλα των 20mm συγκεντρωμένα στο ρύγχος εξασφάλιζαν μεγάλη δύναμη πυρός που δεν μπορούσε να συναγωνιστεί κανένα άλλο αεροσκάφος της εποχής του. Ανάλογη ήταν και η κορυφαία ταχύτητα, ο βαθμός ανόδου, η εξαιρετική ευελιξία και το αξεπέραστο οπτικό πεδίο που προσέφερε. Ήταν ταχύτερο από το Spitfire σε μικρά ύψη και ιδιαίτερα ευχάριστο στην πτήση. Οι χειριστές του έτρεφαν γι’ αυτό μεγάλη εκτίμηση και συμπάθεια. Σε μικρό ύψος, οπλισμένο με πυροβόλα και βόμβες ήταν ιδιαίτερα αποτελεσματικό  και μπορούσε να υπερασπιστεί τον εαυτό του ενάντια στα Bf109. Η δραματική μείωση της απόδοσης των κινητήρων Peregrine λόγω έλλειψης υπερσυμπιεστή σε μεγαλύτερο ύψος περιόριζε τις επιχειρησιακές του δυνατότητες.

Το κιτ της Special Hobby στην 1/72 (κωδικός SH72197)

Πρωτοκυκλοφόρησε το 2010 και περιέχει μέσα στο μικρό κουτί του 49 κομμάτια σε γκρι πλαστικό, 4 σε διαφανές, 27 σε ρητίνη, 24 φωτοχαραγμένα και ένα διαφανές τυπωμένο φιλμ για τα όργανα. Η χαραγμένη γράμμωση είναι παντού εξαιρετικά φίνα και λεπτή και η λεπτομέρεια -ειδικά στα μικρά κομμάτια- είναι άνω του μέσου όρου για την κλίμακα. Η εφαρμογή των κομματιών, όπως θα φανεί κατά την διάρκεια της κατασκευής, είναι πολύ καλή και με προσεκτικές κολλήσεις το στοκάρισμα περιορίζεται στο ελάχιστο. Η καλύπτρα είναι λεπτή με καλή διαφάνεια, αλλά δυστυχώς δίνεται μονοκόμματη, πράγμα που σημαίνει ότι αν θελήσετε να παρουσιάσετε το λεπτομερές κόκπιτ, θα πρέπει να την κόψετε με ένα λεπτό πριονάκι. Τα κομμάτια ρητίνης είναι σωστά και σε συνδυασμό με τα φωτοχαραγμένα κομμάτια ανεβάζουν αρκετά την ρεαλιστικότητα του κιτ. Οι χαλκομανίες δίνουν επιλογή για τέσσερα αεροσκάφη της RAF, ένα τετράχρωμο και τρία τρίχρωμα και έχουν καλή ποιότητα. 

Η κατασκευή

Όλα ξεκίνησαν ως συνήθως από το κόκπιτ. Εκτός από τα πολλά κομμάτια που δίνει το κιτ κόπηκαν και προστέθηκαν μήκη πλαστικού της Εvergreen για αναπαράσταση των εσωτερικών νευρώσεων της ατράκτου. Τα τοιχώματα του καθίσματος λεπτύνθηκαν με τον κόφτη. Στο κομμάτι Α10 που τοποθετείται πίσω από το προσκέφαλο του χειριστή ανοίχτηκαν οι τρύπες με λεπτό τρυπάνι. Όλο το εσωτερικό βάφτηκε με το  Νο.78 της Humbrol, το οποίο κυριαρχεί στο χώρο του κόκπιτ και έγινε wash με αραιωμένα λάδια ζωγραφικής. Στο εσωτερικό τμήμα των πτερύγων, πίσω από τις γρίλιες στα χείλη προσβολής (φωτό αριστερά) κολλήθηκαν μήκη πλαστικού για να αναπαραστήσουν τα κυλινδρικά ψυγεία των κινητήρων. Τα πτερύγια ψύξης κολλήθηκαν σε ανοικτή θέση. Στις πτέρυγες, στη θέση των προβολέων προσγείωσης, κολλήθηκε με κόλλα στιγμής στο εσωτερικό φύλο χονδρού αλουμινόχαρτου, το οποίο προηγουμένως είχε πιεστεί με την άκρη ενός πινέλου για να αναπαρασταθεί το κάτοπτρό τους. Στις φωλιές των τροχών τοποθετήθηκαν σωληνώσεις υδραυλικών από λεπτό σύρμα για περισσότερη αληθοφάνεια. Οι γραμμώσεις των πηδαλίων απόκτησαν περισσότερο βάθος, χαράζοντας τις υπάρχουσες αυλακώσεις με scriber, ενώ τα πλαϊνά τους κόπηκαν με λεπτό πριονάκι της Τrumpeter (Razor Saw). Φυσικά είναι πολύ εύκολο -αν θέλει κάποιος- να τα αποκόψει τελείως και να τα κολλήσει σε διαφορετική από την ουδέτερη θέση, μια και το πλαστικό είναι εξαιρετικά λεπτό. Η υπόλοιπη κατασκευή ολοκληρώθηκε σύμφωνα με τις οδηγίες χωρίς πρόβλημα και με ελάχιστη χρήση στόκου.

 

Βάψιμο – Σήματα

Το μοντέλο, αφού επαναχαράχθηκε στις ενώσεις των κολλήσεων και αποκαταστάθηκαν κάποιες λεπτομέρειες, περάστηκε με Aluminium της Model Master για έλεγχο των ενώσεων και για να φανούν ξύνοντας επιλεκτικά σε σημεία (μετά το βάψιμο) κάποιες λιγοστές φθορές. Το βάψιμο ξεκίνησε με το Sky Η 74 της Gunze/Mr.Hobby στις κάτω επιφάνειες. Μια μέρα μετά, το μοντέλο μασκαρίστηκε και ακολούθησε το Dark Earth Η72, επίσης ακρυλικό της Gunze. Αφήνοντας και αυτό το χρώμα να στεγνώσει καλά, καλύφθηκε στις διαχωριστικές γραμμές του άνω καμουφλάζ με ΄΄μακαρόνι΄΄ από blu tack και Μaskol της Humbrol. Για τελευταίο χρώμα της παραλλαγής ψεκάστηκε το dark green Η 73. Σε αυτό και το Η 72 προστέθηκαν ελάχιστες σταγόνες από ανοιχτό γκρι για να ανοίξουν ένα τόνο τα χρώματα ώστε να είναι πιο ρεαλιστικά στην κλίμακα. Για την τοποθέτηση των σημάτων δεν χρειάστηκε βερνίκι, δεδομένου ότι τα χρώματα στέγνωσαν σχεδόν gloss. Οι χαλκομανίες είναι πολύ λεπτές και κόλλησαν γερά με προσθήκη μικρής ποσότητας Mr. Mark Setter. Όταν όλα στέγνωσαν καλά τονίστηκαν οι γραμμώσεις με wash λαδιού ζωγραφικής όπου αναμίχθηκαν ποσότητες μαύρου, άσπρου και καφέ, αραιωμένου πολύ καλά σε white spirit. Επίσης με λάδια έγιναν οι διαρροές γύρω από τους κινητήρες και τις κάτω επιφάνειες της ατράκτου. Το μοντέλο ψεκάστηκε με σατινέ βερνίκι. Με λάδια ζωγραφικής σε ανοιχτότερους τόνους από τα βασικά χρώματα έγιναν ΄΄φωτίσματα΄΄ για αναπαράσταση φθορών. Με ξηρά παστέλ σχηματίστηκαν οι καπνιές στις εξατμίσεις των κινητήρων. Το μοντέλο ολοκληρώθηκε με την τοποθέτηση όλων των λεπτών κομματιών και των αντενών (από πολύ λεπτό συνθετικό νήμα πλεξίματος Madeira Monofil -  φωτό κάτω αριστερά).

Συμπέρασμα

Άλλο ένα μοντέλο προστέθηκε στην βιτρίνα με τις εντυπώσεις από την κατασκευή του να είναι θετικές. Το κιτ αυτό δεν έχει καμία σχέση με παλαιότερα 72άρια μοντέλα που έδιναν 20-25 μόλις κομμάτια, που δεν επαρκούσαν ούτε για μια βασική κατασκευή. Πλέον ένα κιτ, όπως αυτό της Special Hobby, ακόμα και σε αυτή την κλίμακα, περιέχει κομμάτια για να ολοκληρωθεί ένα αξιοπρεπές μοντέλο χωρίς την ανάγκη να καταφύγουμε στην αγορά πανάκριβων βελτιωτικών. Aξίζει τουλάχιστον να το δείτε από κοντά και είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα θελήσετε να το φτιάξετε κι εσείς!

http://www.fasmamodels.gr/index.php?main_page=product_info&products_id=14269

 

 

 

Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72Westland Whirlwind Mk.I, Special Hobby 1/72

Δείτε ακόμα ...

Μοντελισμός - Κατασκευές
Μοντελισμός - Κατασκευές
Μοντελισμός - Κατασκευές
Μοντελισμός - Κατασκευές
Μοντελισμός - Κατασκευές